Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kom Peder Christiansen Bergan og hans hustru Dorthe fra. Var det Eiker, Modum, Skoger eller…Lier ?


Stine Holmen
 Del

Recommended Posts

Ja, det er riktig. 

Peder Hansen var forlover i bryllupet til Hans Gabrielsen og Kirsti Pedersdatter i 1752, som er nevnt ovenfor her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Her er skiftekort for Hans Gabrielsen. #4 er Siri Hansdatter (gm Christian Larsen). #5 Anne Hansdatter er min ane. Jeg kan sende deg mer om anene til Hans Gabrielsen og Kirsten Pedersdatter hvis du ønsker det.

 

URN:NBN:no-a1450-sk20100224635981.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Odd K. Stuvstad skrev:

Hei,

Her er skiftekort for Hans Gabrielsen. #4 er Siri Hansdatter (gm Christian Larsen). #5 Anne Hansdatter er min ane. Jeg kan sende deg mer om anene til Hans Gabrielsen og Kirsten Pedersdatter hvis du ønsker det.

 

URN:NBN:no-a1450-sk20100224635981.jpg

Hei. Så flott. Ja, jeg er jo veldig interessert. For som du sikkert har sett av innlegget så er jeg  i direkte linje fra Siri Hansdatter. Veldig fint å få kontakt. Gjerne på Mail: stine.holmen@online.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stine Holmen skrev:

Hei. Så flott. Ja, jeg er jo veldig interessert. For som du sikkert har sett av innlegget så er jeg  i direkte linje fra Siri Hansdatter. Veldig fint å få kontakt. Gjerne på Mail: stine.holmen@online.no

 

Jeg trodde også at de bodde på Bergan. Jeg har ikke helt oversikt forstår jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge bygdeboka solgte Hans Gabrielsen gården Bergan til Peder Eriksen Lien for 1400 riksdaler i 1775

 

Hans Gabrielsens sønn,  Peder med familie, og enken Kirst Pedersdatter bor på Ødenes i 1801

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058274002714
 

Her er det faktisk feil i bygdeboka (side 96), for det står at Peder er sønn av en Hans Nilsen, og at Kirsti er dennes enke. Det står at Hans Nilsen fra Glømme kjøpte Ødenes i 1775, men skiftet etter Hans Gabrielsen fra Ødenes i 1800 viser at det er feil. Det må være Hans Gabrielsen som kjøpte Ødenes i 1775, samme år som han solgte Bergan.

 

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

I følge bygdeboka solgte Hans Gabrielsen gården Bergan til Peder Eriksen Lien for 1400 riksdaler i 1775

 

Hans Gabrielsens sønn,  Peder med familie, og enken Kirst Pedersdatter bor på Ødenes i 1801

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058274002714
 

Her er det faktisk feil i bygdeboka (side 96), for det står at Peder er sønn av en Hans Nilsen, og at Kirsti er dennes enke. Det står at Hans Nilsen fra Glømme kjøpte Ødenes i 1775, men skiftet etter Hans Gabrielsen fra Ødenes i 1800 viser at det er feil. Det må være Hans Gabrielsen som kjøpte Ødenes i 1775, samme år som han solgte Bergan.

 

Hei. Vet man noe om Peder Eriksen Lien. Var han familie eller ble Bergan solgt ut av slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Bergan ble solgt til Peder Eriksen Lien i 1775.

Og Peder Christiansen Bergan f1788. -d 8/2-1841 ble viet 9/12-1814 (Bragernes) til Dorthea Margrethe Lien…
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Stine Holmen said:

Hei. Bergan ble solgt til Peder Eriksen Lien i 1775.

Og Peder Christiansen Bergan f1788. -d 8/2-1841 ble viet 9/12-1814 (Bragernes) til Dorthea Margrethe Lien…
 

Jeg tror ikke det står noe sted at Dorthea Margrethe kom fra Lien ved vielsen, eller tidligere (jeg har ikke sett at det finnes noen alternativer til Dorthea fra Kristiania/Aker).

Men vi har funnet at Peder Christiansen og Dorthea Margrethe bodde på Lie ved Rød i Drammen ved dåpen til flere av barna.

Det er ingen sammenheng med Lien i Modum der.

 

Det er derimot godt mulig det er slektskap mellom Hans Gabrielsen/Kirsti Pedersdatter Bergan og Peder Eriksen/Anne Pedersdatter Lien i Modum, men det må i såfall undersøkes nærmere.

 

Her er Peder Eriksen med familie på Lien i 1765

https://www.digitalarkivet.no/view/124/pt00000000024729

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Stine Holmen skrev:

Men kan jeg få hjelp til å se, hvis det er mulig, hva det står om andre barn de måtte ha ? 

 

Tre sønner og tre døtre:

Peder 25 år, Ole 15 år, Hans 6 år. Karen 20 år, Else 12 år, Sirj 6 år – tvilling med Hans.

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Da tror jeg kanskje du har koblingen til Lien.

Karen Gabrielsdatter var navnet på Anne Pedersdatters mor.

Her fra bygdebok VI, side 215

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2017112926021?page=220
 

B0A3C523-D151-4DBA-A522-ADB814323F8E.jpeg

Hei. Så fint. Tusen takk🌹  Men dette med årstall er vanskelig for iflg. Skifte til Karen Hansdatter  i 1732 er jo datteren Karen 20 år dvs født 1712 (ikke 1708). 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine Holmen skrev:

Hei. Så fint. Tusen takk🌹  Men dette med årstall er vanskelig for iflg. Skifte til Karen Hansdatter  i 1732 er jo datteren Karen 20 år dvs født 1712 (ikke 1708). 
 

Og… dessverre så er det begrenset tilgang på disse bygdebøkene. Ikke enkelt å søke for 8 timers bruk hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Stine Holmen said:

Hei. Så fint. Tusen takk🌹  Men dette med årstall er vanskelig for iflg. Skifte til Karen Hansdatter  i 1732 er jo datteren Karen 20 år dvs født 1712 (ikke 1708). 
 

Fire år feil er jo praktisk talt det samme, spør du meg. Trolig er 1712 nærmest sannheten.

Ved begravelsen i 1774 står det 63 år, altså ca 1711.

Nr 71:

SAKO, Modum kirkebøker, SAKO/A-234/F/Fa/L0002Ministerialbok nr. 2, 1741-1782, s. 814-815
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650723
 

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Stine Holmen said:

Og… dessverre så er det begrenset tilgang på disse bygdebøkene. Ikke enkelt å søke for 8 timers bruk hver gang. 

Det skal være fri tilgang hvis du har norsk IP-adresse…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Det skal være fri tilgang hvis du har norsk IP-adresse…

Det har jeg, men får bare melding om Begrenset tilgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2022 den 20.40, Matthias Kolberg skrev:

Da tror jeg kanskje du har koblingen til Lien.

Karen Gabrielsdatter var navnet på Anne Pedersdatters mor.

Her fra bygdebok VI, side 215

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2017112926021?page=220
 

B0A3C523-D151-4DBA-A522-ADB814323F8E.jpeg

Hei. Mange folk å holde rede på her. Bare for å få linjene klare her. Er det slik at Berta Hansdatter Overen f 1769 og broren Peder Hanssøn er barnebarn av Peder Gabrielsen f 1707-1751?  - Dvs at Karen Gabrielsdatter er deres grandtante. Da både Peder Gabrielsen f 1707 -1751 og  Karen Gabrielsdatter f1708/11 -1774 er barn av Gabriel Olsen Komperud og Karen Hansdatter Overn.  Mao Berta Hansdatter er gift med sin tremenning … 🦋 Er det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Håper det er ok. Forsøker en gang til. Siden jeg kommenterte et innlegg fra 28/3,  men ikke har sett at det er kommet svar. Vil jo gjerne ha det korrekt…. Bare for å få slektskapet korrekt…. Er det slik at Berta Hansdatter Overen f 1769 og broren Peder Hanssøn er barnebarn av Peder Gabrielsen f 1707-1751?  - Dvs at Karen Gabrielsdatter er deres grandtante. Da både Peder Gabrielsen f 1707 -1751 og  Karen Gabrielsdatter f1708/11 -1774 er barn av Gabriel Olsen Komperud og Karen Hansdatter Overn.  Mao Berta Hansdatter er gift med sin tremenning … 🦋

Er det slik? Svært takknemlig for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Stine Holmen said:

Hei. Håper det er ok. Forsøker en gang til. Siden jeg kommenterte et innlegg fra 28/3,  men ikke har sett at det er kommet svar. Vil jo gjerne ha det korrekt…. Bare for å få slektskapet korrekt…. Er det slik at Berta Hansdatter Overen f 1769 og broren Peder Hanssøn er barnebarn av Peder Gabrielsen f 1707-1751?  - Dvs at Karen Gabrielsdatter er deres grandtante. Da både Peder Gabrielsen f 1707 -1751 og  Karen Gabrielsdatter f1708/11 -1774 er barn av Gabriel Olsen Komperud og Karen Hansdatter Overn.  Mao Berta Hansdatter er gift med sin tremenning … 🦋

Er det slik? Svært takknemlig for svar. 

Dette blir litt på siden av det opprinnelige spørsmålet, og selv om (gårds-) navnene tilsier at de godt kan være i slekt, er det mange slektsledd som må verifiseres for å si med sikkerhet at Berta Hansdatter og Peder Pedersen har samme oldeforeldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Matthias Kolberg skrev:

Dette blir litt på siden av det opprinnelige spørsmålet, og selv om (gårds-) navnene tilsier at de godt kan være i slekt, er det mange slektsledd som må verifiseres for å si med sikkerhet at Berta Hansdatter og Peder Pedersen har samme oldeforeldre.

Takk. Og takk igjen for fantastisk god hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.