Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp, ett ord i "Geistligt Dagregister" for Dodgeville Evangelisk Lutherske kirke 1853


Christer Kjølsrud
 Del

Recommended Posts

Kirkebok for den Evangelisk Lutherske kirke i Dodgeville, Wisconsin. Første tekst for kirkeåret 1853-1854, 18. desember. Jeg leser (og gjetter) meg fram til "forrettet Gudstjeneste i dodgeville med kommunion. 4 ????". Men hva er dette siste, lange ordet? Øverst på venstre side:

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/3491039:60722?_phsrc=BTs200&_phstart=successSource&gsfn=hans&gsln=torjussen&ml_rpos=9&queryId=14ed1708434b7328ca53133f96cea100

Jeg regner med at ordet har å gjøre med de 4 "jordfæstede" på denne siden:

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/3491039:60722?_phsrc=BTs200&_phstart=successSource&gsfn=hans&gsln=torjussen&ml_rpos=9&queryId=14ed1708434b7328ca53133f96cea100

Tilbake til "Dagregisteret". Nederst på siden er det en signatur. For meg ser det ut som "A.C. Preus" (Adolph Carl Preus). Kan jeg ha rett i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

dette innhaldet er berre for medlemer ...

Ja uff, her har jeg glemt at jeg satt bak en betalingsmur og jobbet. Jeg ønsker tydehjelp med siste ord i denne innføringen (etter 4-tallet):

image.png.b4d1e068fdc796b18b596a8d6243b37d.png

 

Tror det refererer til disse begravelsene:

image.png.7cd97364d868dd273e46d4305575b07c.png

 

Er det A.C. Preus (Adolph Carl Preus) som har signert dagregisteret:

image.png.a64fc1474e6e3d831ba8dba2b2350a8f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 Jordpaakastelser

 

A C Preus ser riktig ut

Endret av Elin Galtung Lihaug
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

4 Jordpaakastelser

 

A C Preus ser riktig ut

A-ha, Jordpaakastelser! Tankene mine gikk ikke dit siden de fire hadde dødd nesten et halvt år tidligere. Trodde det var en slags velsignelse eller minnemarkering. Takk skal du ha, Elin 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.