Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av tekst om en gård som ble ødelagt av en isbre i Meløy, Nordland


Sunniva
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut om oppsitteren på gården "Stor Steenøer" betalte skatt i den vedlagte matrikkelen fra 1722?

 

Jeg klarer ikke å lese hva som står i kolonnen over alle tallene - det siste ordet er "contribueris". Jeg vil gjerne finne ut om dette er skatt som oppsitterne betaler inn eller om dette er skattereduksjon pga. naturkatastrofer. Gården ligger rett ved isbreen Engabreen, så derfor er dette spesielt interessant.

 

Jeg skal bruke denne informasjonen i en vitenskapelig artikkel, så all hjelp mottas med stor takk! 

 

Mvh, 

Sunniva Svendsen

 

 

 

1722_.jpg

Endret av Sunniva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Sunniva changed the title to Hjelp til tyding av tekst om en gård som ble ødelagt av en isbre i Meløy, Nordland
15 timer siden, Sunniva skrev:

Jeg klarer ikke å lese hva som står i kolonnen over alle tallene - det siste ordet er "contribueris". 

 

Nå var det vel tyding av hva som står i kolonnen som du var ute etter? 
Prøver meg frem litt: gaardenes skyld efter matricelen (?) efter contribueris ?

Det er vel gård nr 11 Stoer Steenør du var interessert i og ikke Fundøer.

 

Oppsitteren skal være Ole Larsen (og det synes slik ut på din kopi også).

 

Rødøy
Historien om gård og folk

 

OLE LARSEN, leiledning
Ekstraskatt 1721

Fornavn: Olle 
Etternavn: Larsen 
Merknader: Forarmed
Gård: Stor Steenør 
Fjerding: Mæløe
Meløe fjerding

1721 - nevnt under Meløe fjerding.
Ekstraskatt 1721 for Helgeland Fogderi
1711jb: Bruker (ene): Ole Larsen

Fornavn: Olle 
Etternavn: Larssen 
Gård: Stor Steenør
Jordebok 1711 for Helgeland fogderi, inkludert leilendingsskatt
(Registert inn under Meløy fjerding).

 

http://www.gaard1836.com/432555557


Muligens kan noe fra denne debatten være interessant for deg  https://forum.arkivverket.no/topic/107952-22238-tøderløken/ :

 

 

I 1728 heter det om gården ved Engenbreen i Meløy at ”Storstenøren p.g.a. at det hosliggende isfjeld har borttatt alt det græs, aker og eng … og nu er ganske ubrukelig …”

 

Lykke til med din artikkel!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.