Sunniva Posted April 6 Share Posted April 6 (edited) Hei, Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut om oppsitteren på gården "Stor Steenøer" betalte skatt i den vedlagte matrikkelen fra 1722? Jeg klarer ikke å lese hva som står i kolonnen over alle tallene - det siste ordet er "contribueris". Jeg vil gjerne finne ut om dette er skatt som oppsitterne betaler inn eller om dette er skattereduksjon pga. naturkatastrofer. Gården ligger rett ved isbreen Engabreen, så derfor er dette spesielt interessant. Jeg skal bruke denne informasjonen i en vitenskapelig artikkel, så all hjelp mottas med stor takk! Mvh, Sunniva Svendsen Edited April 7 by Sunniva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Sigdestad Posted April 7 Share Posted April 7 Fyrste ark: Fundøer: Anders Hansen -1- [1 ort] Andre ark: Fundøer: Aron Olsen for græsleye Sunniva 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gry.Onarheim.Dahlmo Posted April 7 Share Posted April 7 15 timer siden, Sunniva skrev: Jeg klarer ikke å lese hva som står i kolonnen over alle tallene - det siste ordet er "contribueris". Nå var det vel tyding av hva som står i kolonnen som du var ute etter? Prøver meg frem litt: gaardenes skyld efter matricelen (?) efter contribueris ? Det er vel gård nr 11 Stoer Steenør du var interessert i og ikke Fundøer. Oppsitteren skal være Ole Larsen (og det synes slik ut på din kopi også). Rødøy Historien om gård og folk OLE LARSEN, leiledning Ekstraskatt 1721 Fornavn: Olle Etternavn: Larsen Merknader: Forarmed Gård: Stor Steenør Fjerding: Mæløe Meløe fjerding 1721 - nevnt under Meløe fjerding. Ekstraskatt 1721 for Helgeland Fogderi 1711jb: Bruker (ene): Ole Larsen Fornavn: Olle Etternavn: Larssen Gård: Stor Steenør Jordebok 1711 for Helgeland fogderi, inkludert leilendingsskatt (Registert inn under Meløy fjerding). http://www.gaard1836.com/432555557 Muligens kan noe fra denne debatten være interessant for deg : https://forum.arkivverket.no/topic/107952-22238-tøderløken/ : I 1728 heter det om gården ved Engenbreen i Meløy at ”Storstenøren p.g.a. at det hosliggende isfjeld har borttatt alt det græs, aker og eng … og nu er ganske ubrukelig …” Lykke til med din artikkel! Sunniva 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunniva Posted April 7 Author Share Posted April 7 Tusen takk for hjelpen, Gry - Dette var til stor hjelp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts