Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av fengselsprotokoll Botsfengslet 1876


Arne Homme
 Del

Recommended Posts

Jeg har etter fattig evne prøvd meg på å tyde en tekst, og vil svært gjerne ha korreksjoner på det jeg har tydet, samt få hjelp med de orden der jeg står fullstendig fast.

 

Det gjelder teksten på høyre side:

https://www.digitalarkivet.no/db10101603140139

 

Her er mitt forslag, med x der jeg står fast.  Flott hvis det er mulig bare å skrive inn i teksten under:

 

Moderen dør, da han var 7 Aar gl, Faderen dør af Cholera 1853. Har en Hxxxxx? Cxxxxx?, som arbeider paa en Fabrik i Norrkøping. Ingen af Slægten xxxxx xxxx xxxxx sig i Linkøping, hvor han var i xxx xx xxxxxx xxxxxx, ti sit 16de Aar.  Reiste derpaa te Norrkøping, hvor han xxx udlært som  Dreiersvend og arbeider som xxxx ti sit 28de Aar. Var derpaa 10 Aar  ved Hestgarden  i  Stockholm. I den Tid blev han gift. Han xxxxx  frem, at Konen var skilt fra en tidlig… Ægtexxxx.  Xxxx det var umuligt at leve sammen med hende, da xxx xxxxxx, xxxxx og tumlede bestandig. Xxxxx xxxxxxxx, xxx han var Dreier i 6 Ugers Tid, kom han saa te Norge, hvor xxx xxxx xx xxxx.  Over Christiania kom han te Drammen hvor han arbeider en kort Tid, reiste derpaa te Risøer hvor han hos Blokmager Larsen var i 6 dager, xxx xxx xxxxxxx xxx Dreier Chxxxsen i Arendal, hos hvem han arbeider 1 ½ Aar. Reiste te Kragerø??  Hvor han var en kort Tid, reiste tebage te Arendal, hor han hos  Blokmager Bugge var en kort tid, reiste saa te Porsgrund, hvor han ved det mekaniske verksted var i 2 1/2 Aar med xxxxx af, at han i ½ Aar var hos Blokmager Rxxx i Tønsberg. De første Dage han var i Porsgrund arbeider han hos Blokmager Larsen.  Efter xxxx xxxx  xxxxx han tilbage te Porsgrund for xxxx xx xxx i Solum xxxx  xxxxx Porsgrund. Xxxxx aaa  aaaa skilt fra sin Kone, xxxxx xxx efter efter et rigtig undertegnet Brev xxx er riktig, og da vil han gifte sig med Kjæresten.

Har den hele til væert Dreier ved xxxxx af de første 8 Dage, da han xxxx Helse.  Var Legetøiefabrikens, laver et eget xxxxx  xxxx, da han xxx lært denne Profesjon i Stockholm. Daglig Arbeidsfortjeneste 40 kr. Xxx har xxxxx 62 kr.

Tyker at være en xxxx alminnelig Person. Fik Brev fra det mek. Verksted? i den jxxxx, som xxxx ham Arbeid. Der xxxx han altsaa tilbage. Xxxxxxxxxxxxx xxxxx Forloved.  Bor i 2 Etasje. Saa xxxxx xxxxx har han ved løsladelse xxxxxx 7 kr.

 

Xxxxxx Charakterer ved XXXXX  og Løsladelsen: 4/3 for Læring og 4/3.5 for XXXXX

Porsgrunds Politikammer xxxxxxx 21/1 78, xx xxxx har forladt Stedet og er rest tebags til Sverige

 

Mvh

Arne Homme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Denne skriveren og jeg er IKKE. venner. Vi har slåss mye – lenge. Så her må saltbøssen frem 🙂 Med et håp om at andre kan tyde bedre.

For det andre – tips: Det hadde vært enklere hvis du hadde nummerert linjene, da er det lettere å følge med i originalen.

For det tredje, jeg tror at alle te og ti egentlig er til. Men har ikke rettet det, for det ser så avgjort ut som de første.

 

Vel, her er et tappert forsøk:

 

 

01 Moderen død, da han var 7 Aar gl, Faderen død af Cholera 1853. Har en Helsøster Christina, som arbeider paa en Fabrik i Norrkøping. Ingen af Slægten straffet Angld opholdt sig i Linkøping, hvor han var i Lære hos (??) Pehrson, ti sit 16de Aar.  Reiste derpaa te Norrkøping, hvor han blev udlært som  Dreiersvend og arbeidede som (??) ti sit 28de Aar. Var derpaa 10 Aar  ved Hestgarden  i  Stockholm. I den Tid blev han gift. Han opdagede  (??), at Konen var skilt fra en tidligere Ægtefælde.  Xxxx det var umuligt at leve sammen med hende, da hun var ufredelig, bandede(?) og tumlede bestandig. Over Uddevalla(?), hvor han var Dreier i 6 Ugers Tid, kom han saa te Norge, hvor han siden har været.  Over Christiania kom han te Drammen hvor han arbeidede en kort Tid, reiste derpaa te Risøer hvor han hos Blokmager Larsen var i 6 dager, blev saa forskreven af Dreier Chxxxsen i Arendal, hos hvem han arbeidede 1 ½ Aar. Reiste te Kragerøe, Hvor han var en kort Tid, vendte tebage te Arendal, hor han hos  Blokmager Bugge var en kort tid, reiste saa te Porsgrund, hvor han ved det mekaniske verksted var i 2 1/2 Aar med Undtagelse af, at han i ½ Aar var hos Blokmager Rxxx i Tønsberg. De første Dage han var i Porsgrund arbeidede han hos Blokmager Larsen.  Efter endt Straf vender han tilbage te Porsgrund for atter at tage Arbeid ved det Mek. Værksted. Kjæresten opholder sig nu hos Hans Peter Rød i Solum strax udenfor Porsgrund. Haaber at blive skilt fra sin Kone, hvortil hun efter et nylig modtaget Brev nok er villig, og da vil han gifte sig med Kjæresten.

Har den hele Tidret Dreier med Undtagelse af de første 8 Dage, da han skoed Heste.  Var Legetøisfabrikant, havde et eget Snit(?)  hertil, da han har lært denne Profession i Stockholm. Daglig Arbeidsfortjeneste 40 kr. Den har været 62 kr.

Synes at være en høist almindelig Person. Fik Brev fra det mek. Værksted i Porsgrund, som tilbød ham Arbeid. Did vender han altsaa tilbage. Upaaklageligt Forhold.  Var i 2 Classe. Paa dobbelt Tillægskost har han ved løsladelse vundet 7 kg.

 

Præstens Charakterer ved Indbringelsen  og Løsladelsen: 4/3 for Læsning og 4/3.5 for Christendomskundskab

Porsgrunds Politikammer meddeler 21/1 78, at Angld har forladt Stedet og er vendt tilbage til Sverige

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg reagerte litt på arbeidsfortenesta, i den tid ei krone dagen var god betaling for mange.
Det skal vere Sk, altså skilling, ikkje kr. 🙂

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Even, for både raskt svar, gode forslag som for meg ser korrekte ut, og er mer enn tilstrekkelig for meg. Og takk for tips om nummerering av linjer! 👍

Mvh 

Arne Homme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.