Gå til innhold
Arkivverket

Skifteprotokoll Nordhordaland D4b


Rolf Hestetræet
 Del

Recommended Posts

Det henvises til skifteprotokoll D4b når man foretar dette søket. https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000016821 

Går man inn å søker i det skanna skiftemateriale for det aktuelle området så finner man D3 og D5 under skifteprotokollutloddinger men ikke D4.

Er denne protokollen ikke skanna enda eller er det feil henvisning til protokoll? Har søkt og kikket i D3 som omhandler samme tidsperiode men finner ikke relevant person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2022 den 14.43, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det må vel vere snakk om denne?

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-07000000082249?ins=SAB

 

Så blir spørsmålet kvifor denne (og d4a) ikkje er lagt ut, og om det evt. er planar om å skanne protokoll(ane).

 

De skifteutlodningsprotokollene som er skanna, er skanna fra mikrofilm. Av en eller annen grunn har 4A og 4B ikke blitt mikrofilma i sin tid. Jeg har ført protokollene opp på liste over skifteprotokoller i SAB som skal skannes, men det er fra før ei nokså lang liste. Dessuten venter SAB på ny protokollskanner, etter at den forrige brøt sammen. Det går derfor ennå noen uker, før det blir skanna en eneste protokoll i Bergen.

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 25.1.2023 den 9.18, Rolf Hestetræet skrev:

Er endel måneder siden jeg spurte om denne saken og lurte på når den er planlagt skannet.

 

Det er intet mindre enn 481 skifteprotokoller på skanningsplanen i Statsarkivet i Bergen, og det er i utgangspunktet ikke noen fastlagt indre prioritering blant skifteprotokollene. Det er også mye annet som skal skannes, bl.a. kirkebøker, så det vil med andre ta lang tid å komme gjennom alt.

 

Nå har vi flagget de to skifteutlodningsprotokollene som spesielt etterspurte, og da håper jeg at de blir skanna om ikke så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.