Gå til innhold
Arkivverket

Maren Larsdatter og sønnen Christian, Christian f. på Rikshospitalet 1853


Mari Høe
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter informasjon om Hugo Severin Fredrik Amiel Conradis sønn Christian. Christians far ble født i Suldal i Rogaland 22.september 1820, han var min tipptippoldefar og jeg har mye informasjon om ham, men jeg mangler informasjon på et par av hans barn(han hadde minst to utenfor ekteskap).

 

7.juli 1853 fikk HFSA en sønn som het Christian sammen med Maren Larsdatter.

Christian ble døpt 19.juli 1853 på Rikshospitalet. HFSA bodde da i Vormsund i Nes prestegjeld, Maren er det ikke oppgitt noe bosted på. 

Christians dåp kan sees i kirkeboken her.

 

Jeg klarer ikke å spore Christian lenger enn fødsel. Døde han som barn, ble han satt bort til slektninger av Maren eller hvor ble han av?
Nå trenger jeg hjelp av noen mer viderekommende enn meg. Er veien min videre gjennom journalen til Maren?
Rikshospitalet har kanskje en journal på henne, men er den i det hele tatt mulig å få tak i? Jeg ser det eksisterer for den perioden. Min tanke er at informasjonen om henne kanskje kan gi meg videre spor om Christian

Er det noen som jobber med slektsgranskning så kontakt meg gjerne hvis du tror du kan bistå.
Er det noen som har tips til konkrete ting jeg kan lete etter digitalt selv? Jeg setter pris på alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2022 den 8.16, Mari Høe skrev:

Rikshospitalet har kanskje en journal på henne, men er den i det hele tatt mulig å få tak i? Jeg ser det eksisterer for den perioden. Min tanke er at informasjonen om henne kanskje kan gi meg videre spor om Christian

 

Arkivkatalogen for Rikshospitalet (Fødselsstiftelsen), som du har funnet på Arkivportalen, viser det at Arkivverket (Riksarkivet) oppbevarer fødselsjournalene fra den tiden Christian ble født. Du kan jo prøve å henvende deg dit: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0. Siden du har dåpen i kirkeboka, kan du lenke til den. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 8.5.2022 den 7.41, Grethe Flood skrev:

 

Arkivkatalogen for Rikshospitalet (Fødselsstiftelsen), som du har funnet på Arkivportalen, viser det at Arkivverket (Riksarkivet) oppbevarer fødselsjournalene fra den tiden Christian ble født. Du kan jo prøve å henvende deg dit: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0. Siden du har dåpen i kirkeboka, kan du lenke til den. 

Tusen takk for svar, Grethe. Jeg har nå fått journalen, og forsøker å tyde meg gjennom den. Interessant å lese hvordan fødende ble behandlet på den tiden. Dessverre kan jeg ikke se at det står noen ting om hvor Maren var fra eller hvor hun dro fra sykehuset. Jeg fant dog ut at hun var på sykehuset til 20.juli, og at hun da ble utskrevet med barnet. Har du noen råd om det er andre type journaler som kan finnes med mer informasjon? Ble de skrevet inn på et vis på sykehuset på den tiden, så det kan finnes noe mer informasjon rundt da hun ble lagt inn, i tillegg til selve fødsels- og tidlig barselsforløp som står i fødselsjournalen. Sykehusjournaler er litt ukjent territorium for meg, har fram til nå holdt meg til det jeg kan slå opp i selv på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forresten et spor til, det står at Maren var 30 år da barnet ble født. Det gir meg iallfall en pekepinn på at hun ble født i 1823 +/-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.