Jump to content
Arkivverket

Rognshougen - Voss

Nina Kröger

Recommended Posts

1 time siden, Nina Krøger skrev:

Men hvor er Rognshougen? 

Tja, finner i hvert fall Rognshagen som adresse på Voss . . .

Mvh

Rognshagen2.jpg

Rognshagen1.jpg

• Like 1

Se under Husmannsplasser på Rogne, der er en plass som heter Rognshaugen.

• Like 2

6 timer siden, Rune Bergesen skrev:

Se under Husmannsplasser på Rogne, der er en plass som heter Rognshaugen.

Så det var der han har gjemt seg 😉. Tusen takk, da skal jeg sjekke ut det 😊

Se på BB for Eksingedalen gården Yksendal, gift der og omtalt under husfolk. Han får også ett uægte barn i 1781 på Voss. Han dør på Øksendal i 1791 43 aar. Desverre finnes der ingen skifter etter han, finner han heller ikke omtalt på Lekve. Eneste Viking M som er født på Voss og Rogneshaugen er i 1753, faren er da smed på Rognsgarden, de får også ett barn i 1751 Marithe, men intet farsnavn er nevnt og finner ingen som er gift ca 1750 eller før på Voss som jeg kan se, finner han heller ikke død på Voss, så her andre se om de kan finne noe mere.

2 timer siden, Eli Randmo skrev:

Familien er omtalt under garden Lekve i Vossaboka b. 2 : gards.- og ættesoge frå Seim - Saue frå 2019. 

Tusen takk. Vet du om den fins på nettet?

Tror du er på rett spor, i skiftet etter Mathias Larsen Rognsgaarden i 1780 er enken Magdeli Larsdtr., og de har en søn Wiching nemd

• Like 1

19 minutter siden, Rune Bergesen skrev:

Tror du er på rett spor, i skiftet etter Mathias Larsen Rognsgaarden i 1780 er enken Magdeli Larsdtr., og de har en søn Wiching nemd

Jeg fant denne her, så det stemmer jo bra med skifte som du har nevnt. Står det noe annet interessant i skifte?

2F277EA6-60F3-47DE-9CC3-ECA675E79870.jpeg

• Like 1

Tror du er på rett spor, i skiftet etter Mathias Larsen Rognsgaarden i 1780 er enken Magdeli Larsdtr., og de har en søn Wiching nemd. Skiftet er skrevet med veldig liten skrift, men der er nemnd 2 sønner og 5 døttre i skiftet. Gunhild Olsdtr. nedre Rykke bruk nr 2 omtalt der. Mathias Larsen Nedre Kyte, er ikke omtalt der i BB, han er ikke å finne døbt i Kb, er vel født før KB begynner i 1711

Edited by Rune Bergesen
  • Like 2

1 time siden, Rune Bergesen skrev:

Tror du er på rett spor, i skiftet etter Mathias Larsen Rognsgaarden i 1780 er enken Magdeli Larsdtr., og de har en søn Wiching nemd. Skiftet er skrevet med veldig liten skrift, men der er nemnd 2 sønner og 5 døttre i skiftet. Gunhild Olsdtr. nedre Rykke bruk nr 2 omtalt der. Mathias Larsen Nedre Kyte, er ikke omtalt der i BB, han er ikke å finne døbt i Kb, er vel født før KB begynner i 1711

Jeg føler du har vært borti denne familien før….. eller tar jeg feil. Du skriver ”tror du er på rett spor“ 🤔