Gå til innhold
Arkivverket

Hva står det om Jens Toresen her?


Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Han deltek kanskje i gravlegginga, men her står han som vitne.

 

"d 27 April Eli Larsdt Skallebaken 24 Aar

Under fødselen med et uægte Barn, som

døde med moderen, ulagt til Barnefader

Iver Torbiørnsen, Vidner paa hendes Bekien

delse Jens Thoresen og Lars Skallebaken."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Ivar. På MyHeritage, et nettsted notorisk med å feilinformere, påstås det at han døde i 1789 uten at jeg har klart å finne ham. Han bodde i alle fall på Kisloses (Kjelsås) med Oleanna Andersdatter når hans sønn Peder ble døpt i 1773 nederst på siden her.

 

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

På MyHeritage, et nettsted notorisk med å feilinformere, påstås det at han døde i 1789 uten at jeg har klart å finne ham.

Bla en side videre, venstre side, høyre kolonne, nederst,

5. søndag i faste Jens Thoresen 54

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050502

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dom. Rogat. døbt i Borge

Thorer Veesten og Ragnild Gregersdatter

Dreng barn Jens.

fad. Georgen Dahl, Anders Odegaarden, Ole ødegaarden,

Johanne Veesten, Maren grætnæs, Elen grætnæs."

 

Dette var i 1739, så han ville vore 50 år i 1789 (4-5 års margin har vi sett før; men det er ikkje opplagt at det er han som døyr 54 år  gammal i 1789)

 

Det vert heile tida eit spørsmål om det fantes meir enn éin Jens Toreson i Borge prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Ivar S. Ertesvåg said:

 

Det vert heile tida eit spørsmål om det fantes meir enn éin Jens Toreson i Borge prestegjeld.

Tusen takk igjen, Ivar. Enig der. Jeg har ikke sett noen annen Jens Toresen i Borge/Torsnes, men det betyr veldig lite. Jeg haddde håpet det skulle stå noe som kunne gjøre det sikkert.

 

Forresten....., på MyHeritage står det Tore Olsen og Ragnild Jørgensdatter. Jeg stoler mer på deg enn på det jeg fant der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikkje noko patronym på Tore(r) her; så han kan vere son til ein Ole. Men då må ein ha andre kjelder,  og ein må kunne kople dei saman.

Ragnild sitt patronym kan med litt velvilje lesast både Gregersdatter og Giorgensdatter (jf. første fadder).

Når alt kjem til alt er Greger og Jørgen - og mellomformer - variantar av Georg/Georgios. Det

vert ikkje nokon motsetnad om ho er kalla "Jørgensd." i ei anna kjelde.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg funnet Jens sin forlovelse og vielse. Martha Rasmusdatter het bruden. Jeg klarer å lese at de forlovet seg 7. januar, men vielsesdatoen er litt verre. Er det 7. juli?

 

..., og så står det Kieslaas ser jeg. 🤣  Da er Kisloses litt bedre.

 

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg at jeg har funnet Tore og Ragnhilds forlovelse/vielse i venstre kolonne på venstre side nummer tre fra toppen. Da trenger jeg litt mere hjelp med tyding.

 

Om jeg har forstått det rett, så skjedde dette på 3 Pentec., altså 31.05.1735 (trolovet), og 15. post Trinit. 18.09 . s.å. (viet). På forhånd takk for hjelpen med resten.

 

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050451

 

 

Endret av Birger Carlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noko leseleg, og noko ikkje fullt så leseleg ...

[1735]

"Fer. 3 Pentec. trolovet ved Borg.

Thore Olsøn ?? Rang(n?)il(d?) Georgensdatter

Copul. 15 post Trinit

Caut: Gunder Græsnøs. Poul Sande

 

Dette er 1735, så 31.5 og 18.9 stemmer.

 

Det som står under Olsøn og bak Rangnil(d) er ikkje så godt å lese.

Det kan vere noko på "Ve...".

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ivar S. Ertesvåg said:

Noko leseleg, og noko ikkje fullt så leseleg ...

[1735]

"Fer. 3 Pentec. trolovet ved Borg.

Thore Olsøn ?? Rang(n?)il(d?) Georgensdatter

Copul. 15 post Trinit

Caut: Gunder Græsnøs. Poul Sande

 

Dette er 1735, så 31.5 og 18.9 stemmer.

 

Det som står under Olsøn og bak Rangnil(d) er ikkje så godt å lese.

Det kan vere noko på "Ve...".

Takk igjen, Ivar. Jeg tenker det står Veesten.

 

Jeg har funnet en dåp i 1735 som jeg mener er dem, og en i 1737 der Ragnhild blir introdusert. Da henger det vel ikke på grep at den i 1735 er dem? Introduksjonen skal jo være når den førstefødte døpes, ikke sant? Her er brukslenkene for sidevisning for begge to.

 

1735 dåpen er Halvor nest nederst til høyre: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050366

1737 dåpen er Kisten. Den nederste introduksjonen på venstre side: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050370

 

Venter i åndeløs spenning på din vurdering. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Da henger det vel ikke på grep at den i 1735 er dem? Introduksjonen skal jo være når den førstefødte døpes, ikke sant?

Introduksjon er etter hver fødsel så det kan se ut som Halvor kom litt tidlig... 😊

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Åsbjørg Susort said:

Introduksjon er etter hver fødsel så det kan se ut som Halvor kom litt tidlig... 😊

Ja, jeg syntes også den så litt suspekt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Birger Carlsen skrev:

Takk igjen, Ivar. Jeg tenker det står Veesten.

 

Eg var inne på den tanken; men eg er nokså sikker på at det ikkje er "Ve(e)sten".

Det er ein boge rett over d-en i "datter" i linja under, som kunne høyre til ein V, ein d eller ein J ;

og så er det noko som liknar mest på ein t til slutt, før forkortingsteiknet (":").

Av gardane i matrikkellista er "Vendb.[erg]" det næraste eg kan kome på-

1 time siden, Birger Carlsen skrev:

Jeg har funnet en dåp i 1735 som jeg mener er dem, og en i 1737 der Ragnhild blir introdusert. Da henger det vel ikke på grep at den i 1735 er dem? Introduksjonen skal jo være når den førstefødte døpes, ikke sant? Her er brukslenkene for sidevisning for begge to.

 

1735 dåpen er Halvor nest nederst til høyre: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050366

1737 dåpen er Kisten. Den nederste introduksjonen på venstre side: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050370

 

Som Åsbjørg seier er innleiinga for barselkvinner, "dog egte Qvinder allene" som det heiter i Kristian Vs lov.

Halvor er fødd og døypt etter vigsla, så han er etter den same lova "egte" ("Egte-Børn ere de, som ere føde af Forældre der ere egte viede med hinanden, om end skiønt de kunde være føde, før end Forældrene vare komne sammen i Egteskab." (NL5-2-32) - men presten kan ha rekna det annleis, eller han kan ha gløymt å føre inn.

 

Dei er kalla "Indlyken" ved dåpen i 1735 og "Weesten" i 1737.

 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for "Indlyken" og fin redegjørelse, Ivar.

Endret av Birger Carlsen
Stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/10/2022 at 8:20 PM, Ivar S. Ertesvåg said:

Det står ikkje noko patronym på Tore(r) her; så han kan vere son til ein Ole. Men då må ein ha andre kjelder,  og ein må kunne kople dei saman.

Jeg måtte gå tilbake og sjekke det du skrev forleden dag. Pussig at det stemte. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jeg å ha funnet Martha Rasmusens dåp øverst på siden jeg lenker til. Altså Jens Toresens hustru. Det jeg klarer å lese er at hun var datter av Rasmus Svensøn og Dorthe Jacobsdatter, og hun ble døpt 04.05.1738, ett år minus en dag før sin mann. Tore Kjelsås (far til Jens) er fadder til og med. Da er det egentlig bare stedsnavnet jeg ikke klarer å lese. Som vanlig er jeg svært takknemlig for hjelp.

 

Jeg skal jo lese noen år frammover i tid for å sikre at det ikke er flere Martha med far Rasmus. 😉

 

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050371

Endret av Birger Carlsen
La til litt info.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Even Stormoen said:

. . . kielsaases [Pigebarn]

 

Mvh

Så Rasmus og Dorthe boddde også på Kjelsås. Tusen takk, Even.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.