Gå til innhold
Arkivverket

Er vi i slekt?


Mats Kalstad
 Del

Recommended Posts

 Har skjønt det slik at man kan finne slektninger berre med ein knapp på Geni.com, nokon som er villig til og sjekke om med og "deg" har nokre koblinger? 

Har egt ikkje skjønt meg på dette systemet enda men er verdt og gi eit forsøk. Her er lenke til slektreet https://www.geni.com/family-tree/index/6000000181465473853

Og meg

https://www.geni.com/people/Mats/6000000181465473853

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mats is Torbjørn Igelkjøn's fourth cousin twice removed!

Torbjørn Igelkjøn
Du

 

 

Trygve Johannes Igelkjøn
your father

 

 

Elisa Antonette Igelkjøn
his mother

 

 

Anders Halvorsen Øye
her father

 

 

Halvor Andersson Øye
his father

 

 

Synnøve Andersdtr Buttedal
his sister

 

 

Mathias Olsson Myklebust
her son

 

 

Reinhard Matiassen Myklebust
his son

 

 

Olav Severin Reinhardsson Myklebust
his son

 

 

Randi Helene Kalstad
his daughter

 

 

<privat> (Kalstad)
her daughter

 

 

Mats
her son

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mats is Torbjørn Igelkjøn's great uncle's third great nephew!

Torbjørn Igelkjøn
Du

 

 

Trygve Johannes Igelkjøn
your father

 

 

Elisa Antonette Igelkjøn
his mother

 

 

Laura Myklebust
her sister

 

 

Samuel Matias Korneliusson Myklebust
her husband

 

 

Johanna Andrea Korneliusdotter Myklebust
his sister

 

 

Olav Severin Reinhardsson Myklebust
her son

 

 

Randi Helene Kalstad
his daughter

 

 

<privat> (Kalstad)
her daughter

 

 

Mats
her son

 

Det finst heilt sikkert også mange andre linjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Mats is Torbjørn Igelkjøn's fourth cousin twice removed!

Torbjørn Igelkjøn
Du

 

 

Trygve Johannes Igelkjøn
your father

 

 

Elisa Antonette Igelkjøn
his mother

 

 

Anders Halvorsen Øye
her father

 

 

Halvor Andersson Øye
his father

 

 

Synnøve Andersdtr Buttedal
his sister

 

 

Mathias Olsson Myklebust
her son

 

 

Reinhard Matiassen Myklebust
his son

 

 

Olav Severin Reinhardsson Myklebust
his son

 

 

Randi Helene Kalstad
his daughter

 

 

<privat> (Kalstad)
her daughter

 

 

Mats
her son

Se der ja! Stemmer sikkert at vi har slekt fleire plasser i treet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Your 19th cousin twice removed (alle leddene her er nok ikke til å stole på - ikke lagt inn av meg) 😀

Endret av Arnstein Rønning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstås at vi er sekstenmenninger … via sunnmørslinjen min. Hadde vært hyggelig det, altså, men litt utfordrende å etterprøve …

 

DTH

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg #9:

 

Eg ser at eg får ei nærmaste linje til Mats: 8th cousin three times removed.  Kjem nok frå Luster eller Sogndal i Sogn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk disse: 

Mats is your 6th cousin once removed.

Mats is your third cousin once removed's wife's second cousin twice removed.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk disse:

Mats is your 15th cousin once removed.

Mats is your third great uncle's great niece's husband's second cousin four times removed.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Myh., så då går det vel ikkje å sjekka via geni, men har Adrian Falkener- linja, som mange finner slekt til, og så er det jo slekten Heiberg som har spreidd seg utover i mange kommuner og landsdeler sikkert, Liljedahl slekta, har visst ei grein i Nord, var vel ein prest Heiberg som var prest i Romsdal trur eg, Ørbech folk i Nord Norge kan henda, ei slekt til Biri i Oppland visstnok, mange utflytta frå Vik i Sogn til Nord Norge, slekter mange plasser i Sogn, på Voss, Hardanger, Hordaland,  også slekt som flyttet nedover i Rogaland og lengre, så da er det bra sjanse å få noe felles med mange i landet. Antagelig flyttet noen ned fra Sunnfjord og Nordfjord også, i borgerbok for Bergen, står det om slik flytting. Men en del av det du har spurt om på forumet her, tyder på at det sikkert er noe slektskap via linjer langt tilbake i tid, kanskje noe felles i Sogn. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2022 den 0.10, Lars E. Øyane skrev:

Innlegg #9:

 

Eg ser at eg får ei nærmaste linje til Mats: 8th cousin three times removed.  Kjem nok frå Luster eller Sogndal i Sogn...

Det skal stemme 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Svein O. Tislevoll skrev:

Har Myh., så då går det vel ikkje å sjekka via geni, men har Adrian Falkener- linja, som mange finner slekt til, og så er det jo slekten Heiberg som har spreidd seg utover i mange kommuner og landsdeler sikkert, Liljedahl slekta, har visst ei grein i Nord, var vel ein prest Heiberg som var prest i Romsdal trur eg, Ørbech folk i Nord Norge kan henda, ei slekt til Biri i Oppland visstnok, mange utflytta frå Vik i Sogn til Nord Norge, slekter mange plasser i Sogn, på Voss, Hardanger, Hordaland,  også slekt som flyttet nedover i Rogaland og lengre, så da er det bra sjanse å få noe felles med mange i landet. Antagelig flyttet noen ned fra Sunnfjord og Nordfjord også, i borgerbok for Bergen, står det om slik flytting. Men en del av det du har spurt om på forumet her, tyder på at det sikkert er noe slektskap via linjer langt tilbake i tid, kanskje noe felles i Sogn. 

 

Vist du har muligeit og legge lenk til slekta di kan eg sjå om vi har noke koblinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2022 den 22.54, Dag T. Hoelseth skrev:

Påstås at vi er sekstenmenninger … via sunnmørslinjen min. Hadde vært hyggelig det, altså, men litt utfordrende å etterprøve …

 

DTH

Er dette via Aspa slektskape?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg #16:

 

Eg spekulerer lite vetta på kva metode som er nytta for å definera slekt.  Eg finn fleire døme på slektskap rekna via halvsøsken og stesøsken som ikkje er i direkte «blodslekt», so ein lyt nok ta skyldskapen med ein liten klype salt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mats Kalstad skrev:

Er dette via Aspa slektskape?

Jeg vet ikke. Som sagt, stoler ikke helt på opplysningene, virker vanskelig å etterprøve. Den som har lagt dem inn får redegjøre for dokumentasjonen. Jeg har en Geni-konto, men bruker den ikke.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mats Kalstad skrev:

Vist du har muligeit og legge lenk til slekta di kan eg sjå om vi har noke koblinger

Såg at du har ein tråd om Jens Pedersen Holst, fogd i Sogn, f. ca. 1540, d. ca. 1601. G.m. Gudrun Torbjørnsdtr. Dal, f.1550, d. 1585. Viss du er i slekt med disse så er me i slekt, for dette ekteparet er mine tipp, tipp, tipp, tipp, tipp, tipp, tipp, tipp, tipppldeforeldre. Eg har slekta via deira son Torbjørn Jensson (Holst) lensmann i Norum, d. ca. 1646 og kona Kari (Karen) Nilsdtr. Fardal. og deira dotter igjen Guri Torbjørnsdtr. frå Fardal i Sogndal (ca.1595- ca. 1635) g.m. Peder Jørgenson Skildum (ca. 1592 - ca. 1678). Deira son Christen Pederson fra Skildum i Luster, som først var paktar på Hengesteg, seinare på Sterri, Hafslo (levde ca. 1627 - ca. 1700). Hans son igjen Erik Christenson fra Sterri (ca. 1674 - 1747), hans dotter Ingeborg Eriksdtr. Nedre Veo (ca. 1714 - 1765) osb. 

 

Du har også ein tråd om Herborg Torbjørnsdatter (f. ca. 1435) i live 1524, g.m. Ivar (Gautesen Dal), disse er mi slekt, via deira son Gaute Ivarsson, n. 1512, Gautes son igjen Jon Gauteson til Sveio, n. 1533, Jons son Erik Jonson Brandvik, n. 1601, hans dotter Margrethe Eriksdtr. Brandvik (1597- 1662). Margrethe er mi tipp, tipp, tipp, tipp, tipp, tipp, tipp, tippoldemor via to linjer, og sjumenning via en til linje (det er tre av oldebarna hennes jeg har linjer fra), og så er faren hennes også (Erik Jonson Brandvik) min 8. tipp via Mowat slekta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Lars E. Øyane skrev:

Innlegg #16:

 

Eg spekulerer lite vetta på kva metode som er nytta for å definera slekt.  Eg finn fleire døme på slektskap rekna via halvsøsken og stesøsken som ikkje er i direkte «blodslekt», so ein lyt nok ta skyldskapen med ein liten klype salt...

Enig, eg tenker so og sei på 3 menninger og 4 menninger og mulignes 5 menninger, da kan man sei man er i slekt, etter mi meining.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk denne som blodslekt: Mats is Pål Willy Martinussen's 11th cousin four times removed!

Fikk denne gjennom inngifte: Mats is your second cousin once removed's husband's second cousin four times removed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2022 den 18.25, Mats Kalstad skrev:

Enig, eg tenker so og sei på 3 menninger og 4 menninger og mulignes 5 menninger, da kan man sei man er i slekt, etter mi meining.

 

Jeg har ingen klar "cutoff" med hensyn til dette. Det er nær slekt (familie, storfamilie), fjern slekt og meget fjern slekt. Man er i slekt når slektskap kan påvises, om aldri så fjernt. Hva som er meningsfylt slektskap for den enkelte kan dog variere. 

 

Gratulerer med dagen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geni sjekker om man er direkte "blodsslekt" eller inngiftet, uavnehgig av antall ledd. Men det forutsetter såklart at slektninger er lagt inn. En kan ha profiler som er "sixth cousin twice removed", som plutselig kommer mye nærmere hvis man får lagt inn profilen til en far eller noe slikt.

 

Man kan sjekke slektsforhold mellom to Geni-profiler uavhengig av om det er en selv eller ikke.

 

Gå inn på en tilfeldig Geni-profil (du må antagelig være innlogget), så kan du trykke på knappenålen i høyre hjørne på profilen for å ta utgangspunkt i den. Gå inn på en hvilken som helst annen profil og trykk for å sjekke slektsforhold.

Endret av Karianne Fog Heen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein bør også ha i bakhovudet at nettsider som Geni inneheld mange feil og mykje tull (også kalla "slektsvirus"), slik at det er viktig å vere kritisk til det som står der. Det er sikkert mogeleg å finne "slektskap" til både Gud og Jesus der. Generelt er nok Geni mest å stole på når det gjeld opplysningar frå nyare tid, medan opplysningane lenger tilbake (der det finst færre- og meir usikre kjelder) kan vere meir tvilsame eller teke ut av lufta. Eg trur eg i følgje Geni var 12-menning eller noko slikt til kongen, men anar ikkje om det stemmer og har heller ikkje kompetanse på middelaldergenealogi i ei slik grad at eg kan sjekke det. Generelt stoppar det gjerne opp på 1600-1700-talet, sidan det er lite av skifte eller kyrkjebøker før den tid. Heller ikkje bygdebøker eller andre samanstillingar er feilfrie, sidan alle gjer feil og at få og usikre kjelder bakover i tid vanskeleggjer nøyaktig og eintydig dokumentasjon av slektsforhold.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Ein bør også ha i bakhovudet at nettsider som Geni inneheld mange feil og mykje tull (også kalla "slektsvirus"), slik at det er viktig å vere kritisk til det som står der. Det er sikkert mogeleg å finne "slektskap" til både Gud og Jesus der. Generelt er nok Geni mest å stole på når det gjeld opplysningar frå nyare tid, medan opplysningane lenger tilbake (der det finst færre- og meir usikre kjelder) kan vere meir tvilsame eller teke ut av lufta. Eg trur eg i følgje Geni var 12-menning eller noko slikt til kongen, men anar ikkje om det stemmer og har heller ikkje kompetanse på middelaldergenealogi i ei slik grad at eg kan sjekke det. Generelt stoppar det gjerne opp på 1600-1700-talet, sidan det er lite av skifte eller kyrkjebøker før den tid. Heller ikkje bygdebøker eller andre samanstillingar er feilfrie, sidan alle gjer feil og at få og usikre kjelder bakover i tid vanskeleggjer nøyaktig og eintydig dokumentasjon av slektsforhold.

Ja ser at du er i slekt med greven osv.... Men stemmer ikke dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.