Gå til innhold
Arkivverket

Hva er rollen til faddere på slutten av 1800-tallet/begynnelsen av 1900-tallet?


Johan Stenslie
 Del

Recommended Posts

Jeg brukte mye tid på å se på navnene på faddere knyttet til familien til en stamfar av meg fra Bergen, og det får meg til å lure på hva deres rolle var? Var faddere nære med barnet/familien? Var forventningen om å bidra til å oppdra dem som kristne?

 

Dessuten har jeg ofte funnet foreldre oppført som deres eget barns faddere? Hvorfor? Det gir ikke mening for meg. Hva ville være vitsen med å være ditt eget barns fadder? På forhånd takk for eventuelle innsikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til eit tidspunkt på 1900-talet (varierte med geografi) var det kyrkjeboka som var "folkeregister".

I dei (sjeldne) tilfella at presten gløymer å føre inn barnet i kyrkjeboka,

eller (litt oftare) at kyrkjeboka vert øydelagd (brann), skulle faddrane vere vitne om at barnet er døypt,

og om kven som er foreldra til det.

Ut over dette hadde faddrar ingen sivile eller formelle/juridiske roller.

 

Kyrkja uttrykte (uttrykker) visse forventningar til faddrar, men det varierte(varierer) nok kor nøye folk tok dette.

 

Foreldre kunne vere faddrar.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirken har forventninger til at faddernes vil være vitnes til at kristen dåp har funnet sted. Foreldrene kan være faddere, men det skal være minst to faddere utenom foreldrene.

I det gamle ritualet ble fadderne regnet som reserveforeldre dersom foreldrene falt bort. Ved nyordningen i 1889 falt dette leddet bort.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forventningane...

 

Men årstalet stemmer vel ikkje heilt?

 

"Den forordnede Alter-Bog", 1884 (uendra frå 1685):

bilde.png.1e22a3561cb09626252c7c9f055594ab.png

 

"Alterbog for Den norske Kirke", 1893:

bilde.png.e7ad6f9fee82b5d074788c9164eb13ed.png

 

"Alterbok for den norske kirke", 1920

bilde.png.f262663ee0763a94cb3783a725756dc5.png

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar, du har rett. Det var tidligere en formaning til fadderne om å bidra  til den kristne barnelærdom dersom foreldrene falt fra. Det ble ikke sagt at fadderne skulle være i foreldrenes sted. Dette leddet i formaningen har falt bort, men først i  1920.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.