Jump to content
Arkivverket

Hva er rollen til faddere på slutten av 1800-tallet/begynnelsen av 1900-tallet?

Johan Stenslie

Recommended Posts

Jeg brukte mye tid på å se på navnene på faddere knyttet til familien til en stamfar av meg fra Bergen, og det får meg til å lure på hva deres rolle var? Var faddere nære med barnet/familien? Var forventningen om å bidra til å oppdra dem som kristne?

Dessuten har jeg ofte funnet foreldre oppført som deres eget barns faddere? Hvorfor? Det gir ikke mening for meg. Hva ville være vitsen med å være ditt eget barns fadder? På forhånd takk for eventuelle innsikter.

Fram til eit tidspunkt på 1900-talet (varierte med geografi) var det kyrkjeboka som var "folkeregister".

I dei (sjeldne) tilfella at presten gløymer å føre inn barnet i kyrkjeboka,

eller (litt oftare) at kyrkjeboka vert øydelagd (brann), skulle faddrane vere vitne om at barnet er døypt,

og om kven som er foreldra til det.

Ut over dette hadde faddrar ingen sivile eller formelle/juridiske roller.

Kyrkja uttrykte (uttrykker) visse forventningar til faddrar, men det varierte(varierer) nok kor nøye folk tok dette.

Foreldre kunne vere faddrar.

• Thanks 1

Kirken har forventninger til at faddernes vil være vitnes til at kristen dåp har funnet sted. Foreldrene kan være faddere, men det skal være minst to faddere utenom foreldrene.

I det gamle ritualet ble fadderne regnet som reserveforeldre dersom foreldrene falt bort. Ved nyordningen i 1889 falt dette leddet bort.

• Thanks 1

Det var forventningane...

Men årstalet stemmer vel ikkje heilt?

"Den forordnede Alter-Bog", 1884 (uendra frå 1685):

bilde.png.1e22a3561cb09626252c7c9f055594ab.png

"Alterbog for Den norske Kirke", 1893:

bilde.png.e7ad6f9fee82b5d074788c9164eb13ed.png

"Alterbok for den norske kirke", 1920

bilde.png.f262663ee0763a94cb3783a725756dc5.png

• Thanks 1

Ivar, du har rett. Det var tidligere en formaning til fadderne om å bidra  til den kristne barnelærdom dersom foreldrene falt fra. Det ble ikke sagt at fadderne skulle være i foreldrenes sted. Dette leddet i formaningen har falt bort, men først i  1920.

• Thanks 1