Gå til innhold
Arkivverket

Anne Olesd. Løvhaugen døpt 19.2.1792 og far Ole Olsen f. ca. 1767 i Sverige


Rune Alander
 Del

Recommended Posts

Anne Olesd. Løvhaugen døpt 19.2.1792 i Elverum, d. 13.10.1873 i Elverum (Fattigl. Enke Anne Olsd. f. 1786, busted Grundsetmoen), g. 28.10.1815 i Elverum (Løvhaugen og 22 år) m. Ole Larsson Julusmoen, 25 år. Han skal være f. i Gausdal 3.10.1790, d. 5.12.1867 i Elverum (Fattigl. Ole Larsen, 95 år, busted: Grundsetmoen). Anne er konf. 10.11.1811 i Elverum - Anne Olsdr. Løvhaugen 19 år. Jeg har 6 barn og 29 barnebarn.

Jeg har ikke funnet skjebnen til sønne Oluf f. 2.7.1819 i Elverum. Oluf muligens p.g.a. at morfaren var svensk. Anne er 8 år i 1801 og foreldrene er da Ole Olsen 34 år og bruker på Løvhaugen i Elverum. Videre står det at han er svensk av fødsel og nybygger plass dagleier. Han gifter seg 25.4.1791 i Elverum m. Magnhild Embretsd. Løvhaugen. Forlovere er Ole Svends. Leiret og Ole Haagens. Leiret. Magnhild er døpt 13.5.1753 i Elverum, d. 15.3.1839 i Elverum. Ole og Magnhild hadde 2 barn sammen men Magnhild hadde 1+1 barn før ekteskapet.

Noen som vet mer om Ole Olsen f. i Sverige ca. 1767. Etter det jeg har så heter mor til Magnhild - Berit, så det kan jo være at Anne er oppatkalt etter hans mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder opphavet til svenske Ole Olsen, 34 år i 1801, er det flere utfordringer som gjør at dette kan bli svært vanskelig å komme videre med.

 

For det første er jo Ole Olsen et særdeles generisk navn, selv med mulig Anna som mor.

Mest sannsynlig kan vi anta at Ole kom fra et område nær grensen, og da er Södra Finnskoga mest nærliggende. På 1700-tallet hørte det under Dalby sogn, men områdene som utgjorde de senere sognene Norra og Södra Finnskoga er dårlig dekket i husforhørene fra denne perioden. I tillegg mangler dåpsboken i Dalby for årene da Ole skulle blitt døpt, mellom 1755 og 1778.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja fant jo ikke spor seinere av Oluf, så er nok han som døde samme året som han vart født!

 

Ellers er jo Ole Olsen en "nøtt". En dåpsbok som mangler! Her vil det bli tilfeldigheter om en finner noe. Det er vanligvis gode husforhørslengder i Sverige, men også det høres utfordrende ut i dette tilfellet! Kona hadde også en til Ole Olsen fra Sverige blandt sine aner ... men det var noe seinere og der sto faren oppgitt med busted og sogn i Sverige ... så det løste seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2022 den 22.05, Rune Alander skrev:

Anne Olesd. Løvhaugen døpt 19.2.1792 i Elverum, d. 13.10.1873 i Elverum (Fattigl. Enke Anne Olsd. f. 1786, busted Grundsetmoen), g. 28.10.1815 i Elverum (Løvhaugen og 22 år) m. Ole Larsson Julusmoen, 25 år. Han skal være f. i Gausdal 3.10.1790, d. 5.12.1867 i Elverum (Fattigl. Ole Larsen, 95 år, busted: Grundsetmoen). Anne er konf. 10.11.1811 i Elverum - Anne Olsdr. Løvhaugen 19 år. Jeg har 6 barn og 29 barnebarn.

Jeg har ikke funnet skjebnen til sønne Oluf f. 2.7.1819 i Elverum. Oluf muligens p.g.a. at morfaren var svensk. Anne er 8 år i 1801 og foreldrene er da Ole Olsen 34 år og bruker på Løvhaugen i Elverum. Videre står det at han er svensk av fødsel og nybygger plass dagleier. Han gifter seg 25.4.1791 i Elverum m. Magnhild Embretsd. Løvhaugen. Forlovere er Ole Svends. Leiret og Ole Haagens. Leiret. Magnhild er døpt 13.5.1753 i Elverum, d. 15.3.1839 i Elverum. Ole og Magnhild hadde 2 barn sammen men Magnhild hadde 1+1 barn før ekteskapet.

Noen som vet mer om Ole Olsen f. i Sverige ca. 1767. Etter det jeg har så heter mor til Magnhild - Berit, så det kan jo være at Anne er oppatkalt etter hans mor?

Har du prøvd å kontakte Solør Slektshistorielag? De er en gullgruve når det gjelder skogfinneslekter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset - har allerede vidersendt mitt spørsmål! For øvrig har siste leting medført at det er 7 barn og 32 barnebarn. Kan ikke se at det skulle være flere barn, men ikke 100 % sikker på om det kan være enda 1 barnebarn til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.