Gå til innhold
Arkivverket

Peder Pedersen Enstad (1826-1919)


Arne Hyttnes
 Del

Recommended Posts

Peder P. Enstad fra Lesjaskog var i Troms i perioden 1847 til ca 1853.  Er det noen som vet noe om Peders liv denne perioden,  eller kjenner til kilder der man kan finne noe om dette?

Jeg prøver å finne ut noe om dette på vegne av hans store slekt i USA, dit han utvandret i 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om Peder P Enstad, men jeg får DNA-match med en etterkommer av han i Amerika (i rett farslinje). Han bruker Enstad som etternavn. Jeg får dessuten match med en Enstad i Norge, som også fører slekta tilbake til Ner-Enstad i Lesjaskog.

 

Men om Peders gjøren og laden i Troms vet jeg ingen ting - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger for ordens skyld inn lenke til utflyttingen i 1847:

Hedmark, Oppland fylke, Dovre, Lesjaskog, Lesja, Øvre Folldal i Lesja, Ministerialbok nr. 6B (1843-1854), Inn- og utflyttede 1847, Side 786-787
https://media.digitalarkivet.no/view/8912/85

 

Du skriver ca. 1853 - var det året han utvandret eller returnerte til hjemstedet?

 

Hvis dette er Peder i US census 1900 med kone og barn, står 1869 som immigrasjonsår: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:M9SS-GS8

 

Her utvandrer en enkemann Peder Pedersen Enstad i 1869 fra Lesjaskog - med barna - eldste er født 1853:

Oppland fylke, Lesjaskog i Lesja, Ministerialbok nr. 9 (1854-1889), Inn- og utflyttede 1869, Side 285
https://media.digitalarkivet.no/view/6067/233

 

Konfirmasjonen til Ingri i 1868:

Oppland fylke, Lesjaskog i Lesja, Ministerialbok nr. 9 (1854-1889), Konfirmerte 1869, Side 124
https://media.digitalarkivet.no/view/6067/128

 

Hadde Peder slektninger som fra før var flyttet nordover til for eksempel Målselv eller Bardu? Dette var steder hvor det innvandret folk både fra Gudbrandsdalen og Østerdalen på 1700- og 1800-tallet. 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for respons.  Du  referer til riktig Peder.  Jeg vet en del om hans liv før 1847 og etter 1853,  men perioden i Troms er blank.  Selv om det står Tromsø i kirkeboka,  tror nok også jeg at Målselv/Bardu er sannsynlig,  men kjenner ikke til at han hadde slekt der.  Ville vært veldig artig å kunne utfylle bildet av Peder,  som gjorde det godt i USA, og har en stor slekt der.

Hilsen

Arne Hyttnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Arnstein

Takk for respons.  Da er vi nok i slekt.  Peder utvandret fra Sørpå Enstad som jeg eier i dag.  Etter at han sammen med 88 andre fra Lesja reiste med barken Hulda i 1869,  gjorde han det godt i USA,  og har en stor slekt der som jeg har god kontakt med.

Hilsen

Arne Hyttnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel svært lite å gjøre i området Bardu/Målselv (?) bortsett fra å være «dreng» på en gård der, så jeg ville nok ha konsentrert meg om Tromsø først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Arne Hyttnes skrev:

Til Arnstein

Takk for respons.  Da er vi nok i slekt.  Peder utvandret fra Sørpå Enstad som jeg eier i dag.  Etter at han sammen med 88 andre fra Lesja reiste med barken Hulda i 1869,  gjorde han det godt i USA,  og har en stor slekt der som jeg har god kontakt med.

Hilsen

Arne Hyttnes

Jeg har mange felles DNA-treff i Amerika med denne etterkommeren av P Enstad - men med andre etternavn, men jeg kjenner ikke til noe Enstad i mitt eget tre. Han har imidlertid Meraker i slektstreet sitt (ei slekt i Meråker), og det har jeg også, så det kan jo være dette som gjør at vi får DNA-treff.

 

Han har tatt yDNA test også (til og med BigY), så haplogruppen (farslinja) til P Enstad er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.