Gå til innhold
Arkivverket

Linkam eller linhekle?


Christer Kjølsrud
 Del

Recommended Posts

Jeg var på loppis forleden og dro med meg hjem noe jeg trodde var en linkam eller linhekle. Etter å ha lett litt rundt på nettet er jeg i tvil. En linkam har visst vanligvis to rekker med tinder og er håndholdt, og man brukte den til å rake frøstandene av det tørkede linet. En linhekle har flere rekker med tinder montert på ei trefjøl. Trefjøla var fastmontert på veggen eller gulvet. Man dro linet gjennom tindene for å fjerne barken fra stilkene.

Den gjenstanden jeg har, er ei trefjøl med 12 tinder på én rekke. Fjøla er 68 cm lang og 20 cm bred. Den er 5 cm høy på midten og 3 cm høy på sidene. I hver ende er det et hull med en tretapp, sikkert brukt til å montere fjøla på veggen eller gulvet. Tindene er håndsmidde og 12 cm lange. De er smidd ganske grovt og har en firkantet profil. Avstanden mellom tindene er i gjennomsnitt 5 mm innerst mot fjøla.

Vi her på forumet leser jo ofte skifter og inventarlister. Er det noen av dere som har støtt på noe som kan minne om gjenstanden på disse bildene:

 

Linhekle1.jpg

Linhekle2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Det minner litt om en lystregaffel, så kanskje det har vært del av et fangstedskap for ål eller lignende?

 

https://snl.no/lyster

Takk for forslaget. En viss likhet er det jo, men det er nok ikke noen ålegaffel. Ålegaffelen var montert på en stang, og ålen ble klemt fat mellom tindene. Mothaker gjorde at ålen ikke gled av gaffelen igjen. På min gjenstand sitter tindene på ei fjøl, og tindene sitter for tett til å kunne klemme rundt en ål. Det er heller ingen mothaker på tindene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.