Gå til innhold
Arkivverket

Hørte ekteparet Roald (Vrål) Ånonsson og Gunnhild Torjusdotter hjemme i Agder eller i Rogaland?


Per Reidar Christiansen
 Del

Recommended Posts

Petrus Valand har i artikkelen "Gunnbjørnsfolket i Rogaland og Agder. Corrigenda et addenda." (Ætt og Heim 1967, s 143) gjort oppmerksom på en dom fra 1670, hvor ekteparet Roald Ånonsson og Gunnhild Torjusdotter på rådstuen i Stavanger fikk medhold i deres påstand om at Ola Bjørnsson Mydlands (i Sokndal) enke Gro og hennes barn ikke hadde betalt dem landskyld på 28 år for bruken av 1/2 pund i Nedre Åmot.

 

 

Jeg har grunn til å anta at Gunnhild opprinnelig kom fra nedre Vigmostad i Vigmostad sokn, Vest-Agder. Spørsmålet mitt er om noen kjenner ekteparet omtalt i andre kilder eller i litteratur? Gjør oppmerksom på at navnet Roald også kan være skrevet Vrål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at ekteparet ikke hadde barn og derfor ikke er oppført i noens anetrær. I så fall er det kanskje årsaken til at responsen så langt har vært laber. Prøver på nytt å lede oppmerksomheten hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner Vrål, så tror eg det må være Agder (eller Telemark).

Finn ein Vrål Ånonsen som gifter seg 1722 i Laudal, Vest Agder og ein Vrål Ånonsen Stallemo på 1700-talet

Bortimot alle Vrål eg har funne i Rogaland slekter tilbake til Vrål Olsen fra Vinje via Røldal og videre til Rogaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteparet holdt sannsynligvis til i Agder, men siden de senest 1670 var godt gift var de neppe i live i 1722. Grunnen til at saken endte på rådstuen i Stavanger kan ha vært at den omhandlet en gård i Stavanger len. En mulighet er likevel at ekteparet faktisk bodde i Stavanger by. Vil tro at Roald eller Vrål er nevnt i et av manntallene fra 1660-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere dager siden siste innlegg. Noen som i mellomtiden har gjenkjent navnene fra andre sammenhenger? Tar i mot de opplysninger jeg får, så får vi se hva det bringer med seg.

 

Var Roald en vanligere skriftlig navneform i Rogaland enn på Agder? På Agder finner vi mange Vrål, men få Roald. Har navnet samme opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.