Gå til innhold
Arkivverket

Margit Vebrandsdtr (ca 1715 - 1786) fra Kongsberg/Buskerud - Rollag?


Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Rollag kirkebok 1712.
D. Remin. Bapt. Webrand Wihammers b. Margit
https://www.digitalarkivet.no/kb20070315610450

21.2. døpes Vebrand Vihåmmårs datter Margit.

 

Rollag bygdebok, band 5, side 227
https://www.nb.no/items/98355e709736e2d66a73511e7946beda?page=229

Her nevnes Vebrand Ivarsson (1675 – 1764) som oppsitter på Vihåmmår, med 2 barn, Ivar og Barbro.

 

Noen som vet mer om disse folka?
Levde Margit opp? (Ei Margit Vebrandsdtr fra «Kongsberget» giftet seg 1750 i Sauherad, døde der 1786, 71 år gammel)
Skifte etter Vebrand?

 

Mvh

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har et lite notat om disse folkene fra da jeg for noen år siden hjalp ei venninne som slekter fra sønnen Ivar Vebjørnsson. Ett moment som kan tale for at du er på rett spor når det gjelder Margit, er at Ivar og kona, Barbro Sveinsdatter, bodde på Kongsberg noen år midt på 1740-tallet og da er nevnt i kommunikantprotokollene der. Jeg har ikke notert datoer for deres altergang, men kan også Margit være nevnt i samme kilde, og - hvis en er heldig - sammen med dem?

 

De samme folkene er også nevnt på side 219 i bygdebokas bind 5, men det som står om begge generasjoner begge steder er fragmentarisk, f.eks. er det flere barn som er utelatt. Jeg kjenner ikke noe skifte etter Vebrand eller kona. Trolig var det ikke så mye å skifte etter noen av dem, så med myndige arvinger er det vel lite sannsynlig at de tok seg råd til offentlig skifte.

 

Ivar og Barbro døpte disse barna i Rollag: Jøran 5/11 1741, Birgit 4/10 1744, Svein 29/7 1747, Vebrand 19/10 1749, Svein 17/12 1752, Andreas 5/2 1755 og Gunnbjørg 25/9 1757. Jeg kjenner ingen barn døpt på Kongsberg. Det kunne kanskje være verdt også å sjekke fadderne for barna døpt på 1740-tallet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett mer komplett oversikt over barna til Vebrand Ivarsen og Birgit Andersdatter finnes i Rollag Bygdebok Bind I, s.308-309 på plassen Haugen under Høyset.

Vebrand Iversen og Birgit Andersdatter barn:

1. Margit

2. Ivar f.1714

3. Barbro f.1716

4. Gunhild f.1718

5. Helga f.ca.1720

7. Jøran f.1725

i tillegg hadde de 6. Anders f.1721 (trolig død ung da han ikke er nevnt i 1790)

 

Denne oversikten over søskenflokken ser ut til å stamme fra ett skifte på Haugen u. Høyset etter de ugifte søstrene Gunhild og Jøran Vebrandsdøtre i 1790.

URN:NBN:no-a1450-sk20100224640905.jpg

 

I likhet med Dag Thorsdalen kjenner jeg ikke til noe skifte etter Vebrand Ivarsen, men han dukker opp i ett skifte i 1744 etter Rasmus Andersen Høgrud, hvor det opplyses att han er gift med Rasmus Andersens søster Birgit.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.