Gå til innhold
Arkivverket

Trippelhenrettelse i Vestvågøy/Buksnes 1751


Sture Busch
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg følger en sak fra mine hjemtrakter og jeg har kommet frem til at kongen har godtatt dommen fra lagmannsretten med 3 dødsdommer ved halshugging.  Jeg har lagt inn lenken under som er så langt jeg har kommet .  Mitt spørsmål er til noen der ute , som kanskje er enda mer kreative enn meg om hvilke kilder som kan inneholde dokumentasjon på at dommen ble gjennomført?

 

Kongelig Resolusjon 1751 Nr:210

 

Jeg har vært igjennom alle fogderegnskap fra 1747-1753 uten at det har vært noen kvitteringer fra Skarpretter, eller evt. utgifter til bygging av skafott etc.   Kirkebøkene for denne tidsperioden i Buksnes finnes ikke (etter hva jeg kan se iallefall.  Den som er nærmest avsluttes i 1744) .  Hvis noen har noen tips og hint så blir jeg veldig glad for å høre fra deg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Futerekneskapen burde vere det sikraste ... (det heiter vel "følg pengane" her også). 

Har du undersøkt om rekneskapane er komplette?

 

Det ser ut til at kongebrevet er frå august 1751.  Før det vart vel ingen av dei avretta.  Kanskje du ikkje har sett langt nok ut i tid?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,  De ble nok ikke avretta før det -  får man tro,  i så fall ville noen ha et lite forklaringsproblem.  Det er forsåvidt mye skriverier i regnskapene om 120 riksdaler som de hadde avsatt i regnskapene,  men dessverre ingen henvisning til selve dommen.  

 

Jeg får søke litt videre i "Norske Innlegg" ut i 1751 og 1752 og sjekke om amtmannen sendte inn en bekreftelse til Kongen om at han hadde gjort som han hadde blitt befalt 🙂

 

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til at det i kongebrevet er nevnt "Trondhiems Laug-tings dom". Kan disse ha blitt sendt til tukthuset/slaveriet i Trondheim? Men på en annen side så er Ove Scheldrup nenvt og han var amtmann over Nordland. Men dommen burde vært i Nordland lagting og ikke Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er litt uklarhet ute og går.  Etter hva jeg forstår så bodde Scheldrup på Storfosen gård utenfor Trondheim, mens han var amtmann i Nordland - men om det har noe å si akkurat her er jeg litt usikker på.   Kongebrevet virker ikke veldig formildende med tanke på dommen som er avsagt her : Lagtingsdom fra Nordland

 

Så det virker som at de traff kongen på en dårlig dag,  men etter hva jeg forstår så hadde de på denne tiden vært fengslet, iallefall siden saken hadde vært opprinnelig berammet til sommertinget i Lofoten i 1748.Sorenskriver Hans Harder måtte forklare seg i retter etter at Fogd Rasch ikke var spesielt imponert over tiden som det hadde tatt før han hadde fått vite om denne saken.  

 

Rådstuedom fra Lofoten

 

11. September 1750 hadde kongen skrevet til Scheldrup og informert han om at foreldelsesfristen på 6 måneder etter Christan Vs Lov §1-6-10 ikke måtte gjelde siden at Nordland var et usedvanlig stort amt Foreldelsesfristskrivelse fra Kong Fredrik V.  

 

Det virker som at hjulene snurrer sakte i Lofoten/Steigen når kommer skal avsies - og det kan jo være at både mat og losji på Lensmandsgården i Walberg i Buknes Præstegield ikke var mye å skryte av.  Nå var kanskje ikke husmannsplassen Lille Riise et eldorado heller,  men det kan jo være at de bare gav opp når de fikk tilbudet om å vente enda lengre for å appellere videre til Oberhofretten , evt. høyesterett.

 

Bygdeboken fra Buksnes fra 1948 inneholder et par linjer om plassen hadde vært øde siden det hadde vært en henrettelse der og at Ingeborg Erichsdatters hode skulle opp på en stake. Nå snakker bygdeboken om incest mellom søsken,  men det er vel feil på flere områder - ikke minst ved at det ville medføre brenning på bålet og ikke halshugging. 

 

Dette ble kanskje litt rotete,  men den magefølelsen jeg sitter igjen med er at det ikke ble noen "pardon" fra kongen i denne saken, og at resolusjonen som nevnt i første innlegg - kongebrevet - skulle gjennomføres.  Det er iallefall nok indisier som tilsier det.   Så nå håper jeg å kunne finne "the smoking gun" som beviser at Skarpretteren hadde pakket øksen og gjennomført en forretning på Lille Riise.  Lagmannsretten hadde i det minste droppet Glødende tenger, slik som det var nevnt i rådstuedommen fra Lofoten.

 

Jeg er litt nybegynner når det gjelder transkribering, men jeg håper at jeg i det minste har fått hovedlinjene noenlunde riktig 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble nok ingen "pardon" i denne saken. Tre nyfødte barn ble drept. Det første av ektemannen Johannes, de to neste av mora selv. Tredjemann, Hans, hadde "kun" vært med å lage dem (og skjule det første i muren under Hol Kirke).  Executions dagen var den 24. september 1752 - da mistet de hodet, alle tre.

 

Utgiftene: Hans: Til mæstermannen for ExecutionsForrettningen 8rd - til sammen kostet hans sak 109rd 1mk 13 1/3s.

Ingeborg: Til mæstermannen for execurionForretningen og tillige at sætte hendes howed paa en stage 10rd - til sammen 110rd 3mk 1 1/3s.

Johannes: Til mæstermannen for Executions forretningen er betalt ham 8rd - til sammen 92rd 2mk 13s.

(Samlede kostnader for disse tre var totalt ca. 312 riksdaler) Regnskapet er underskrevet Schotnes, dj. 3die Novemb. 1753 N. Rasch

(Tingboka Lofoten/Vesterålen - har ikke link pt.)

 

Saken startet i tingboka Buksnes i 1746 og i Overretten (Lagtinget i Steigen) i 1751

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tusen takk for dette.  Jeg har vært i flere omganger og lest Fogderegnskaper men har ikke kommet over dette.   Så det er jeg veldig glad for.  Dersom dette finnes i noen av de tingbøkene for Lofoten for 1753 så skal jeg skanne etter dette .   Dette er hva jeg hadde funnet i tingboken så langt for Lofoten - https://media.digitalarkivet.no/view/31298/186 .  

 

Det var jo en ganske så langdryg affære,  og Skotnes er faktisk stedet hvor jeg gikk på Barneskole så det har litt ekstra interesse for meg å sy sammen denne historien.   Jeg skal bla litt videre i tingbøkene for å få med hele histories fra start til slutt.   

 

Nok en gang - tusen hjertelig takk for hjelpen rundt dette 🙂

 

Mvh,

Sture

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fogden indlewerede en bereigning ower ....

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090428400412.jpg

 

 

 

Her er linken til selve beregningen over utgifter i forbindelse med saken for de tre (+ei til som ikke har med denne saken å gjøre)

 

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090428400419.jpg

 

 

Ei spennende sak, men svært omfattende og litt vanskelig å få helt oversikten. 

 

Per Magne

(Eltoft)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,  Det stemmer at det er noe komplisert.   Etter hva jeg fikk med meg gjennom så mener jeg at Hans Jensen var gift med Christina Pedersdatter,  så det var kanskje ikke henne,  bare litt likt navn.  Det hadde jo vært i overkant "juicy" om kona til Hans Jensen også hadde blitt tatt for Leiermål i sitt ekteskap også 🙂  Det var nok bare navnelikheten her,  men kanskje de samlet de opp siden de alle sammen hadde mer eller mindre fått samme dommen.  

 

Det tok jo også et år fra kongen hadde approbert dommen til henrettelsen skjedde,  så det kan jo tyde på at skarpretteren også var vanskelig å få tak på 🙂

 

Det har tatt litt tid å finne frem avslutningen på saken,  og jeg er veldig glad for hjelpen din 🙂

 

Mvh,

Sture

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Knut Ivar,

 

Jeg fikk tips om at Hr. Sørnes jobbet med denne saken før jeg begynte å grave litt på egenhånd,  så jeg var nok klar over at den ville komme i henrettelsespodden før eller senere 🙂   

 

Det var veldig spennende å kunne forsøke å følge papirsporene på egenhånd og se hva man kunne greie å finne ut av selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.