Gå til innhold
Arkivverket

Sven Hartvig Theodorsen Stangeland f. 10-14-1886


Sigve Stangeland
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg prøver å spore opp når min oldefar døde. Han dukker opp i flere kilder fram til 1911 under forskjellige navnevarianter bl.a. disse:

Sveri Hartvig Theodorsen(brudgom 1906)

Sverre Hartvig Teodors. Stangeland(folketelling 1900)

Sven Hartvig Theodorsen(far, 1906, 1909, 1911)

Han står også oppført som far til brudgommen til en av sine sønner giftet seg i 1933(da med navnet Hartvig Theodorsen-men jeg regner med at han er død på dette tidspunktet). Men unntak av dette finner jeg ikke spor etter ham etter 1911. Jeg ser at hans kone Dina Stangeland f. 10-24-1886 får flere barn etter 1911 blant annet Dagmar Stangeland f. 12-02-1914. 
Hadde satt pris på om noen kunne hjulpet eller veiledet meg i riktig retning.

Mvh. Sigve Stangeland
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld:

 

Torleif Johan, f. 1906

https://media.digitalarkivet.no/view/3642/106

 

Thorvald, 1909

https://media.digitalarkivet.no/view/4444/100

F.t. 1920 for Stavanger - Dina Stangeland er enke og bor sammen med barna hos moren sin - unntatt sønnen Sigvard: 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073935002310

 

Sigvard, 1911

https://media.digitalarkivet.no/view/4444/118

Sigvard i f.t. 1920 for Høyland - "Fattighjelp av Sandnes kommune paa Sandnes kommunegaard, Varatun"

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073952004280

 

Lilly, 1918

Rogaland fylke, St. Johannes i St. Johannes, Klokkerbok nr. B 8 (1918-1929), Fødte og døpte 1919, Side 35
https://media.digitalarkivet.no/view/3663/39

Endret av Grethe Flood
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Grethe,

Jeg ser nå at hun er registrert som enke i folketellingen i 1920, av en eller grunn har jeg ikke fått med meg den registreringen. Jeg var kjent fra kildene med at Dina Stangeland fikk Lilly Stangeland med en annen mann. Jeg er etterkommer etter hans tredje barn Sigvart(Sigvard)Stangeland f. 1911. 
Mvh Sigve

Endret av Sigve Stangeland
Feil rekkefølge på navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise Hansen,

Det var raskt levert. Jeg har søkt i kirkebøker i Høyland kommune fra 1911 og utover noen år uten å ha funnet noe. Tusen hjertelig takk.

Sigve

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Grethe,

Dette setter jeg stor pris på å få vite. Trist å tenke på at hans sønn, min farfar også ble funnet druknet i 1950 i forbindelse med en arbeidsulykke. Min far vil sette pris på disse opplysningene! Dere gjør et flott arbeid, tusen takk.

Mvh Sigve

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Jeg har også prøvd flere kirkebøker i Rogaland uten å finne ham.. 

iflg SSB skal han være avdød nr 3 1912 i KB for Sandnes:

https://media.digitalarkivet.no/view/89800/114
 

Kan se ut som som KB som ligger ute under «Sandnes» egentlig kun dekker Høyland?

https://media.digitalarkivet.no/view/3643/1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Carl Nilsen skrev:

Kan se ut som som KB som ligger ute under «Sandnes» egentlig kun dekker Høyland

 

Ja. Det kommer bedre fram på Arkivportalen:

 

Da er vel kirkeboka som dekker Sandnes fremdeles på kirkekontoret, kanskje?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!  Trist historie når det gjelder Sven Hartvig ...  Jeg kjente til ham, ettersom han er av den reisende Bykle-familien.  Vet ikke om du visste det, Sigve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jonny,

 

Nei, det visste jeg ikke men jeg lest i folketellingen av 1891 at faren til Sven Hartvig ble født "på veien" på Sørlandet. Det er tydelig at det har vært mye fattigdom og nød i familien. Har du noe som du kan dele om den reisende Bykle-familien, jeg kjenner ikke til dette, men antar at det dreier som en «fante» familie. Det stemmer godt med det jeg har hørt om opphavet, uten at jeg har spesifikk kunnskap om «Bykle familien».

Mvh Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i korte trekk hva jeg har på far til Svend Hartvig f 1886 (som han hadde med 1. kona):

 

Theodor Torbjørnsen Bykle, f.8-5-1865, dpt. i Bamble, konf.2-10-1881 i Høyland (og bor da på Soma), død 17-11-1926 i Mosterhamn på Bømlo (sjekk!).  Gift 31-12-1886 i Strand med Johanna Johnsen Breivik [ -se Bykle ndf. ], f.1866 (søster av Gunnar Johnsen Breivig gift med Theodors tante Berthe ndf.), «Druknede under et epileptisk Anfald» 7-9-1889 og grav­lagt 12-9-1889 i Strand. Theodor er kalt «Blikkenslager» ved gifter­målet.

 

Gift 19-11-1889 i Høyland med Anne Jørgine Svens­datter Stange­land – «Hanna», f.20-1-1865, død 26-4-1902 på Stangeland og gravlagt 3-5-1902 i Høyland. Ved gifter­målet er det nevnt at han var «paa en Søreise langs Norges Kyster». «Hun skal være sindsyk» (Walnum). Hennes foreldre var Sven Ådnesen Stangeland, f.10-9-, dpt.2-10-1836 i Vikedal, teglverksarbeider, bosatt øvre Austrått i Høyland, gift 16-9-1859 i Høyland med Helene Martins­datter Stokka, f.29-8-1840. Anne Jørgine er søster til Hanna Sofie gm Theodors bror Mikal Torbjørnsen f 1872 – se Bykle ndf. Hun er også søster til Karen som ble gift med Henrik L. Brath som tidligere var gm Anne Sofie Johannesen Norgren f 1871 – se Helberg. Ved folketellingen 1891 finner vi Theodor Thorbjørnsen f 1865 i Høyland. Det er nevnt at han er «Født på en søreise i Norge» og at han er «Letmatros» - «midlertidig Fraværende antageligt Opholdssted Sydamerika med Bark «Amerika»». Kona og sønnen Svend Hartvig er nevnt.

 

Theodor hadde óg sønnen Theodor Bertinius f.1894 med søsken­barnet Theresie Bergitte Olsen Haugen, f.1875 – se Haugen.

 

Teodor Torbjørnsen og Anne Jørgina Svends­datter bor 1900 under brnr.7 av Stange­land i Høyland, grdnr.62 sammen med 4 av barna sine.

 

Senere ble Theodor gift med Anne Malene Johannesen, f.1859  -se Flintian om henne-  visstnok ingen barn med henne. Ved folketellingen 1910 bor Teodor Thorbjørnsen og familie i Pedersgaten 137 i Stavanger der han kalles «Sømand Sandfører». Kona er Malene f.14-6-1859 i Avaldsnes.  Ved folketel­lingen 1920 er Theodor fort­satt bosatt på Stange­land, på brnr.230  -Dalskogen. Han er da nevnt sjømann, f.8-5-1865 i Mandal, og Anne Malene f.14-5-1859 i Avalds­nes. Tanten hans, Berthe Johnsen Breivik, bor da hos dem. 

 

Bykle-familien kan følges på Byklum i Setesdal like tilbake til Torbjørn Gunsteinsen Byklum, dpt.27-3-1715 i Valle.  Sønnen hans Gjermund Torbjørnsen Byklumdpt.27-9-1744 i Valle, havnet etter hvert ut på "fantestien" og er stamfaren til det reisende Bykle-følget.  Sjekk Byklebøkene 🙂 

 

Er du sønn til Arne Johan?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Jonny, det var meget interessant lesning. Her ser jeg at det er flere ting jeg vil følge opp og ikke minst dele med min far. Min far heter Geir Sigve Stangeland f. 1947 som igjen er sønn av Sigvart Stangeland f. 1911. Arne Johan f. 1937(avdød) er halvbroren til min far og han er ikke i etterkommer av Sven Hartvig.

 

Mvh Sigve

Endret av Sigve Stangeland
Feil merknad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, jeg burde ha sett at Arne Johan er Gerds barn i hennes første ekteskap.  Men da har jeg i alle fall fått "plassert" deg 😉  Og du må bare spørre hvis det er mer du lurer på 🙂 

Beste hilsener Jonny

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigve

 

Dette har du sikkert men legger nå det inn i tilfelle ikke..

 

http://pedersgaten.org/pedersgata-nr-113/

 

 

Nappen’s forlis 4. oktober 1950.

Slepebåten Nappen forliste på vei til Jørpeland med stål, og to mann omkom. Avisene var fulle av omtaler av forliset og spesielt skrev de mye om Sigvart Stangeland som var med for første gang. Han hadde kone og tre barn og ventet det fjerde. Han hadde vært arbeidsledig en tid og familien satt hardt idet. Som avisen viser bledet satt igang en hjelpeaksjon for å støtte enken og barna. De bodde i Pedersgaten 113.

utklipp fra Stavanger Aftenblad 1950.

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ivar Moe,

Ja, den har vi. Nettopp pga. at min farfar døde så tidlig( og hans far igjen)har vi hatt lite tilgang på informasjon om denne delen av slekten. Ved bl.a. god hjelp her har vi nå verifisert informasjon og mer oversikt over hvordan ting ble som de ble.

Mvh Sigve

Endret av Sigve Stangeland
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.