Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av stilling


Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket
 Del

Recommended Posts

Nei, denne var vanskelig. 🥺 Begynner det på Sten- eller Stang-.. ? Deretter gru- / ru- 

 

Ikke noe hjelp i vielsen heller, da han var DS fyrbøter:

Buskerud fylke, Hole i Hole, Klokkerbok nr. I 4 (1905-1924), Viede 1921, Side 168
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060719080033

(Nr. 6)
 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Ikke noe hjelp i vielsen heller, da han var DS fyrbøter

 

Og på østlandet i 1920-tellingen: Eneste Harald Thorvaldsen født 1899, Hole – var skogsarbeider.

 

SAO, Folketelling 1920 for 0212 Kråkstad herred, 1920, s. 11265

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/fs10761734518949

 

Jeg har forsåvidt ikke noe i mot nøtter, men de bør helst være knekkbare . . . Denne var uhorvelig hard.

Trøster meg med at når til og med Marianne og Anne-Lise står fast så er nøtteskallet i diamant-klassen. 😉

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det hjelper det spøtt på helheten – kan fjerde siste bokstav være en k? (jfr. første k-en i Bekkevold). Altså at ordet f.eks. slutter på -klør? Som i billettør, kontrollør o.l.?

 

Bare høyttenkning egentlig – ikke spesiellt produktivt, dessverre.

 

Mvh

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Anne Lise. 🙂

 

Hvis jeg har rett i k-en ‹min› over, så er absolutt -ktør en bedre sammenstilling. (Konduktør, instruktør.) Men hva slags -ruktør er han?

 

Blir litt «småtussete» – som man sier der jeg kommer fra – av ikke engang å ha en gjetning å komme med. 😞

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker for meg at første delen av ordet er Slange... og  de brukte vel slanger til vann, steam osv. ved bygging av banen. Ser det finnes stillinger som slange montør, reparatør og kontrollør men klarer ikke ta siste delen av ordet. Kan og ha noe med utlegging av slanger som slangeutlegger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var vanskelig, men det står Stenpukker 🙂 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket skrev:

Denne var vanskelig, men det står Stenpukker 🙂 

 

Tillater meg et aldri så lite «Jippi!» 🙂

 

Slutter aldri å forundres over hvordan, når man har ‹fasiten›, øynene plutselig ser det som opplagt hva man har stirret på som en ubegripelighet i dagevis.

 

Hatten taes av og legges behørig i ølet. 🙂 

 

Mvh

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.