Gå til innhold
Arkivverket

"Store" problemer med søk i digitalarkivet.no


Synøve Heen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Det er mange som lurer på hvorfor det er så vanskelig / umulig å finne informasjon på digitalarkivet.no i dag.

Vi slektsforskere er så bortskjemt med at digitalarkivet har blitt en så flott søkeside som stadig oppgraderes, så når man ikke får treff på ting man har funnet tidligere så er det mange som "river seg i håret".

 

Mitt spørsmål er: Er det mulig for digitalarkivet å legge ut en driftsmelding som forteller litt om hva som skjer evt. hva problemene er og hvor lang tid man tror det vil ta å løse det?

Mvhilsen
Synøve Heen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags søkeproblemer har du i Digitalarkivet? Er det kirkebøker som er blitt transkribert av AMF/MyHeritage? Er det søk etter personer i folketellinger? Fint hvis du kan konkretisere nærmere hva som så er så vanskelig å finne i dag (mot tidligere?).

 

Det beste er vel å ta direkte kontakt med Digitalarkivet om de problemene du og mange andre har når det gjelder å finne informasjon på dagens Digitalarkivet: https://www.digitalarkivet.no/content/contact-da

 

Se også: https://www.digitalarkivet.no/content/our-searches

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt, med 2 timers mellomrom, å søke opp kirkebøker.

Første søk: 1820-1850 viede i Aker i Akershus. 0 treff. Byttet så ut Aker med Oslo, og fikk fram 3 treff som alle var nesten helt nye kirkebøker fra 1900-tallet, stemte altså ikke med intervallet 1820-1850-

 

Samme søk for 5 minutter siden, 0 treff på Aker. Forsøkte så med Buskerud, alle prestegjeld, samme periode, og fikk 3 treff som heller ikke der stemte med perioden. Bakke sogn i Eiker 1897-1981, Dagali i Hol 1948-1978 og Efteløt i Sandsvær 1939-1971.

 

Det er helt tydelig at søkene ikke fungerer.

 

Vennlig hilsen Ole.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Ole Yttri skrev:

Første søk: 1820-1850 viede i Aker i Akershus. 0 treff.

 

Eg får 1 treff, og det er attpåtil langt ut på 1900-talet:

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1820&to=1850&format=all&archive_key=&lt[]=vi&c[]=02

 

Tek ein vekk periode får ein derimot 461 treff som ein må bla seg gjenmom i håp om å finne relevante kyrkjebøker. Ein kan iallefall slå fast at periodesøket er på bærtur.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Grethe Flood skrev:

Hva slags søkeproblemer har du i Digitalarkivet? Er det kirkebøker som er blitt transkribert av AMF/MyHeritage? Er det søk etter personer i folketellinger? Fint hvis du kan konkretisere nærmere hva som så er så vanskelig å finne i dag (mot tidligere?).

 

Det beste er vel å ta direkte kontakt med Digitalarkivet om de problemene du og mange andre har når det gjelder å finne informasjon på dagens Digitalarkivet: https://www.digitalarkivet.no/content/contact-da

 

Se også: https://www.digitalarkivet.no/content/our-searches

 

 

 

 

Hei Grethe,

 

Det du skriver her er en generell hjelp, som sikkert mange (og jeg) setter pris på.

Jeg oppfatter imidlertid at trådstarter etterspør informasjon fra DA, når det tekniske på DAs systemer svikter, slik det gjorde på bred front tirsdag 21. juni. (Se flere meldinger under forum-gruppene "Tekniske tilbakemeldinger".)

Mye av de tekniske problemene synes å være løst i dag. Så langt har jeg ikke sett noen tilbakemeldinger fra DAs tekniske avdeling angående dette...

 

Jeg er enig med trådstarter, om at det kunne vært en ide å ha en forum-kategori, hvor DA teknisk avdeling burde/kunne legge ut driftsmeldinger hurtig, slik at mange slipper frustrasjonene med feilsøking. "Er deg jeg eller DA som har problemer?"

Slik det var tirsdag, ble det startet en hel del nye spørsmåls-tråder om problemer (som var av teknisk art), som ved en prompte driftsmelding kunne vært ungått.

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe har iallefall eit godt poeng i at ein må forklare problemet slik at andre (inkludert dei som jobbar i Digitalarkivet) kan forstå det. Legg gjerne ved lenker, slik at andre kan sjå korleis ein søkjer når problemet oppstår. Ei skikkeleg forklaring fekk ein i dette tilfellet fyrst i innlegg nr. 3.

 

Elles er det flott at problemet vart løyst.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.