Gå til innhold
Arkivverket

My herritage igjen og dette vil de ha deg til å betale for:


Leif Baardseth
 Del

Recommended Posts

Lauritz Pedersen Skjerpen, 1621 - 1688

Lauritz Pedersen Skjerpen ble født i 1621, i fødested , til Jon Syversen Spikedalen og Mari Lauritsdotter Spikedalen (født Bratt) .
Jon ble født i 1586, i Smeby, Vastra Gotaland, Sweden.
Mari ble født i 1594, i Ringsaker, Hedmark, Norway.
Lauritz hadde 6 søsken: Peder Jonsen Spikedalen , Kjersti Pedersdatter Skjerpen og 4 søsken i tillegg .
Lauritz gikk bort i 1688, i en alder av 67 i dødssted .

Åssen kan en Pedersen være sønn til Jon? Og at Jon var svensk er det ingen som har hevdet tidligere. Du tror det ikke selv om du ser det! Mari Lauritsdtr er neppe født i Ringsaker

Med litt tålmodighet får du bedre resultat med å bruke Digitalarkivet! Og lagrer du på din egen pc med backup eier du dine egne data!

I tillegg ligger det minst tre personer med samme navn på My Herritage. Det skaper oggså missforståelser. Men det erdet mange eksempler på dubletter og mange flere enn 3.

Så hører jeg mange si at de har sluttet å betale for abonnementet ble bare dyrere og dyrere. Gratis eller billig oppstart. Dyr fortsettelse!
 
Endret av Leif Baardseth
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nb.no/items/93f0fb4db61a5be6b4849081ed92e05d?page=133&searchText=skjerpen

https://www.nb.no/items/93f0fb4db61a5be6b4849081ed92e05d?page=135&searchText=skjerpen

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012060824036

 

Marit Lauritzdatter Bratt fra By giftet seg - iflg. bygdeboka for Veldre - som enke med Jon Syversen i Spikdalen, så MyHeritage burde ha gjort dette tydeligere. 

Skjerpen 1.jpg

Skjerpen 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Grethe Flood skrev:

https://www.nb.no/items/93f0fb4db61a5be6b4849081ed92e05d?page=133&searchText=skjerpen

https://www.nb.no/items/93f0fb4db61a5be6b4849081ed92e05d?page=135&searchText=skjerpen

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012060824036

 

Marit Lauritzdatter Bratt fra By giftet seg - iflg. bygdeboka for Veldre - som enke med Jon Syversen i Spikdalen, så MyHeritage burde ha gjort dette tydeligere. 

 

Bra å få det riktig. Men her kan man nok ikke skylde på Myheritage, dette er en bruker som har lagt inn feil i sitt eget tre, og så har andre blindt kopiert feilen inn i sitt tre. For endel er Myheritage kun et skybasert tre til erstatning, eller  i tillegg til et slektsprogram på egen PC. Men man kan også ha abonnement og dermed kunne få så kalte "Smart matches", som dessverre gjør det altfor enkelt å kopiere både riktige og feil opplysninger lagt inn i andres trær. Men de har heldigvis også endel avfotograferte kilder fra inn og utland, som ellers hadde vært vanskelig å finne. Men er det kun norske kilder man trenger, så finner man selvsagt det meste på Digitalarkivet og der trenger man heldigvis ikke et (dyrt) abonnement.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har David rett! Men slik blir også My Herritage genealoiens red light distrikt. Og der vet vi at man bare skal se og ikke røre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/28/2022 at 4:58 PM, Leif Baardseth said:

Så hører jeg mange si at de har sluttet å betale for abonnementet ble bare dyrere og dyrere. Gratis eller billig oppstart. Dyr fortsettelse!

Jeg sluttet å legge ut slektninger på My Heritage før jeg nådde 200 personer (gratisversonen). Innen da hadde jeg fått såpass mange feil SmartMatch (R) at jeg ble lei hele nettstedet. Nå lar mailene fra MH gå rett i spam boksen. Jeg har ikke felt treet mitt der pga en kusine som er interessert i info derfra.

 

Jeg trenger stadig vekk hjelp til tyding av skriften i diverse bøker. I tillegg får jeg hjelp med (hovedsaklig) å finne kilder av hjelpsome folk på forumet her. Da klarer jeg meg bra.

 

Jeg gjør som du sier, og lagrer all info i eget konstruert system på min PC med backup på en hard drive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2022 den 13.14, Birger Carlsen skrev:

Jeg gjør som du sier, og lagrer all info i eget konstruert system på min PC med backup på en hard drive.

Ikkje meint som kritikk, men det finnst opptil fleire bra slektsprogram som er gratis så då slepper man å finne opp kruttet på nytt 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ingmar Seth said:

Ikkje meint som kritikk, men det finnst opptil fleire bra slektsprogram som er gratis så då slepper man å finne opp kruttet på nytt 😉

Jeg liker å jobbe med datamaskiner også. Regneark er mitt favorittverktøy mht å lagre store mengder data, men det er sikkert mange fine program for en slikk og ingenting der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel den største feilen MH gjør, de får folk til å tro at slektsforskning er slektskopiering...
Et solid slektstre lager seg ikke av seg selv, uansett hvilket program du bruker! Trærne på MH er private trær, hvor folk kan legge inn det de vil på sitt eget, det er det de betaler for (eller bruker gratisversjonen) Om andre så går inn og kopierer det de har skrevet helt ukritisk, er ikke dette MHs feil. Jeg har frihet til å inkludere Ole Brumm i mitt tre om jeg vil, og om noen så kopierer dette uten å sjekke fakta, er det hverken min eller MHs skyld, alle bør være ansvarlige for sitt eget tre, og kun dette!
Jeg har brukt MH i 10 år, og selv om jeg også gjorde de typiske begynnerfeilene dengang, er jeg godt fornøyd med programmet. Når jeg ikke har råd til å fornye abonnementet, går jeg bare over til basis, som er gratis, og jobber med å forbedre de 3300 profilene jeg allerede har på treet. Etter en stund kommer det alltid tilbud om avslag på prisen, så når jeg får råd, tar jeg nytt abonnement og kan fortsette å legge til personer og bilder.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Wenche.

 

Kun amatører som ikke har giddet å lese seg opp som går "5 på" på MyHeritage og andre tilsvarende apper.

 

Det er alle søkekildene jeg betaler for + slektstre som kun jeg redigerer som gjør at jeg bruker MH

 

Som ett eksempel så kom disse kildene i dag.

 

Nye kilder blir lagt til hver uke

 

MyHeritage legger til en million emigrasjonsposter fra Norge

Det er med glede vi kan annonsere at vi har lagt til en million norske utvandringsregistre fra perioden mellom 1867–1973. Disse registrene dokumenterte folk som hadde til hensikt å emigrere fra Norge i denne perioden, og er en betydelig kilde for alle med norske forfedre.

 

 

Vi har lagt til Østerrikske historiske poster før andre verdenskrig

MyHeritage er glade for å annonsere at vi har inngått samarbeid med National Library of Israel for å publisere en eksklusiv samling av digitaliserte jødiske emigrantsøknader fra mellomkrigstidens Wien. Denne samlingen inneholder verdifull informasjon om østerrikske jøder i årene 1938–1939 og gir et innblikk i livene deres i en viktig periode i historien, før andre verdenskrig.

 

 

Vi har oppdatert Theory of Family Relativity™

Vi er glade for å kunne meddele at vi nettopp har gjor en ny oppdatering av vårt ultimate genetiske slekts verktøy Theory of Family Relativity™. Teoriene viser deg hvordan du kan være i slekt med DNA-treffene dine, og de bygger på andres slektstrær og historiske kilder.

 

 

 

Fantastiske bilder av slående familielikheter

Vi hadde lyst til å hylle alle fedre rundt omkring i hele verden med en far og sønn look-alike konkurranse. Vi ønsker å vise dem litt takknemlighet for alt de har gitt oss. Nå er vinnerene kåret, og det er mange forbløffende likheter mellom far og sønn, far og datter, farfar og barnebarn etc.

 

 

Webinar - Identifisere felles forfedre med DNA

En av de viktigste nøklene til å gjøre gjennombrudd innen genetisk slektsforskning er å bestemme hvem av dine forfedre du har til felles med dine DNA-treff. I dette Legacy Family Tree-webinaret med Shahar Tenenbaum, lærer du hvilke verktøy MyHeritage tilbyr, og hvordan du bruker dem for å lykkes med dette.

 

 

 

Forskere kartlegger DNAet til alle levende ting på de britiske øyer

Etter at Human Genome Project var fullført, har Sanger Institute begynt å jobbe mot et enda mer ambisiøst mål. De driver nå å sekvensere genomene til rundt 70 000 arter, fra dyr, planter, sopp, lokalisert i Storbritannia og Irland. Etter at det er gjort, vil det være første gang genomene til et helt økosystem har blitt sekvensert.

 

 

 

9 ferdigheter våre barnebarn kanskje aldri vil ha

Verden endres og teknologiutvikles, og visse ferdigheter som en gang var nødvendige, er blitt glemt. I denne posten finner du essensielle ferdigheter, som våre barnebarn aldri kan få.

 

 

 

Ved hjelp av MyHeritage fant hun moren sin etter 22 års leting

Isabelle Guilbert, 48, fra Sør-Frankrike, brukte mange år på å finne ut hvor hun kom fra. Takket være en MyHeritage DNA-test klarte hun å finne moren sin. Nå bor de under samme tak.

 

 

Søk nå

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjelder og kjelder... Det meste av dette er jo berre reklame.

 

Er emigrantlistene dei same trabskripsjonane som allereie ligg på Digitalarkivet, eller er det noko nytt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alt kan jo vrenges til det fordervelige 😀

 

Personlig så passer det meg fint å ha alt på ett sted, i stedefor å lete i 18000 forskjellige kilder i X antall land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2022 den 16.58, Leif Baardseth skrev:

I tillegg ligger det minst tre personer med samme navn på My Herritage. Det skaper oggså missforståelser. Men det erdet mange eksempler på dubletter og mange flere enn 3.
 

 

Selvfølgelig er det mange personer med samme navn, siden det ligger tusenvis av trær på MyHeritage. Det ikke et verdenstre som Geni i teorien skal være, hvor duplikater skal slåes sammen. Mitt tre på MH er kun mitt, og andre i slekta vil selvfølgelig ha mange av de samme profilene som jeg har på sine trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kom i Mai, noe jeg har hatt stor nytte av og fremdeles holder på å sjekke familie imot.

 

         
Newspaper-Name-Index-USA-and-Canadasq.pn
Newspaper Name Index, USA and Canada, Updated
En indeks over navn fra amerikanske og kanadiske avissamlinger med bilder 1,242,085,497 poster er lagt til i denne oppdateringen. Samlingen har nå totalt 2,250,023,697 poster    
1950-United-States-Federal-Censussq.png
1950 United States Federal Census
En høykvalitetsindeks over manuelt transkriberte poster fra 1950 folketellingen i USA. Dekker flere stater og territorier m/bilder. 7,433,692 poster    
1950-United-States-Federal-Censussq.png
1950 United States Federal Census, AI Index
En mindre nøyaktig indeks over automatisk transkriberte poster fra 1950 folketellingen, opprettet ved hjelp av AI og maskinlæringsalgoritmer. Dekker alle stater og territorier, m/bilder 63,562,384 poster    
United-Kingdom-Death-Index-1980-2022sq.p
United Kingdom, Death Index, 1980-2022, Updated
En indeks over dødsposter fra England, Skottland, Wales og Nord-Irland i Storbritannia 5,272,810 poster er lagt til i denne oppdateringen. Samlingen har nå totalt 11,645,790 poster    
1939-Register-of-England-Walessq.png
1939 Register of England & Wales, Updated
Et register over personer som bor i England og Wales i 1939 1,320,572 rposter er lagt til i denne oppdateringen. Samlingen har nå totalt 11,018,970 poster    
Belgium-Antwerp-Civil-Registration-of-Bi
Belgium, Antwerp, Civil Registration of Births
En indeks over sivile fødselsregistreringer fra Antwerpen mellom årene 1588 til 1913 med bilder 483,486 poster
 
Ikke eksklusiv  
Belgium-Antwerp-Civil-Registration-of-De
Belgium, Antwerp, Civil Registration of Deaths
En indeks over sivile dødsregistreringer fra Antwerpen mellom årene 1588 til 1913 med bilder 732,848 poster Ikke eksklusiv  
Belgium-East-Flanders-Civil-Registration
Belgium, East Flanders, Civil Registration of Births
 
En indeks over sivile fødselsregistreringer i Øst-Flandern. Belgia, mellom årene 1541 og 1914 med bilder 497,897 poster Ikke eksklusiv  
Belgium-East-Flanders-Civil-Registration
Belgium, East Flanders, Civil Registration of Deaths
En indeks over sivile dødsregistreringer fra Øst-Flandern-provinsen i Belgia med bilder 851,746 poster
 
Ikke eksklusiv  
Belgium-Liege-Civil-Registration-Of-Birt
Belgium, Liège, Civil Registration Of Births
En indeks over sivile fødselsregistreringer fra Liège-provinsen i Belgia årene mellom 1621 og 1914 545,977 poster Ikke eksklusiv  
Viser 1 til 10 av 37 linjer

Under kan du lese mer om hver enkelt samling.

Newspaper Name Index, USA and Canada — Oppdatert

Dette er en samling som består av en strukturert navneindeks som er hentet fra eksisterende fritekstsamlinger i amerikanske og kanadiske aviser på MyHeritage. Hver oppføring består vanligvis navn, et utsnitt av teksten som nevner dem i avisen, navn, dato og utgivelsessted for avisen. Noen poster vil også inneholde mer informasjon som, som navn på en ektefelle og bosted. Årstall og stedsdekning i denne kolleksjonen varierer veldig.

Vi har brukt maskinlæringsteknologi for å trekke ut navn til denne samlingen. De kan derfor inneholde feil. Vi oppfordrer brukere til å til å rette opp eventuelle feil ved å bruke funksjonen «Foreslå et alternativ». 

Å søke i denne samlingen gir flere fordeler sammenlignet med å søke i fritekstsamlingene til disse avisene. Samlingen støtter synonymer i søkeresultatet, den finner f.eks. Andy når du søker etter Andrew, osv. Den bruker også synonymer forskjellig for fornavn og etternavn. Det gjør det også mulig å søke etter en person og deres ektefelle, noe som ikke er mulig i fritekstsamlinger.

Den bruker også MyHeritages Global Name Translation™-teknologi slik at når, men søker på et fremmedspråk som hebraisk eller russisk, vil søkeresultater kommer på engelsk.

Aviser er en viktig ressurs for slektsforskning og familiehistorie da de inneholder nekrologer og andre notiser som fødsel, ekteskap og dødsannonser. I tillegg inneholder de samfunnssider og historier av lokal interesse som ofte gir rikholdig informasjon om aktiviteter og hendelser i samfunnet. Samt rike detaljer om involverte personer.

Denne samlingen vil bli oppdatert ytterligere fremover, og det vil bli lagt til navneindeksen fra flere aviser.

 

1950 United States Føderale folketelling

Folketellingen for 1950 ble gjennomført på tvers av kontinentet i USA og USAs territorier i april og mai 1950. Du finner navn, alder, bostedsadresser, forhold, husholdninger, kjønn, fødested, sivilstatus og andre fakta. Alle postene har også bilder, og er gratis å se og lagre. Indeksen er søkbar og den inneholder for øyeblikket alle poster fra Alaska, Amerikansk Samoa, Delaware, Guam, Hawaii, Nevada, New Hampshire, Panama Canal Zone, Puerto Rico, Rhode Island, South Dakota, Utah, Vermont, Virgin Islands, Wyoming, Indian Reservation Schedules, og de oversjøiske øyene Canton, Johnston, Midway og Wake.

MyHeritage har brukt maskinlæring og algoritmiske teknikker for å lage en gratis eksklusiv AI-indeks av folketellingen. Dette er gjort for å for å bygge bro frem til alle delstatene har blitt utgitt. Først ble bildene av 150 millioner amerikanere fra 1950 Folketellingen i USA er skannet, og navnene ble identifisert ved hjelp av håndskriftstekstgjenkjenningsteknologier. Selv om denne teknologien er sterk, vil ikke alle navn bli nøyaktig identifisert. MyHeritage har deretter brukt algoritmiske teknikker for å fjerne navn som virket feil. Resultatet er denne prosessen har gjort at 63 millioner navn har blitt hentet ut og identifisert på nytt med en større sannsynlighet for å være riktig.

Selv om maskinlæring og algoritmiske teknikker har gjort det mulig for oss å analysere store datavolum i rekordfart, anses vi fortsatt indeksen for å være råmateriale som inneholder feil. Man må derfor bruke postene med forsiktighet og gjennomgå bildene for å verifisere informasjonen i hver enket post.

I ukene og månedene fremover vil MyHeritage fortsette å publisere høykvalitets indekser som er transkribert manuelt, stat for stat inntil indekseringen av 1950 folketellingen fra USA er fullført. 

 

Storbritannia, Indeks over dødsfall, 1800-2022 Oppdatert

Folketellingen for 1950 ble gjennomført på tvers av kontinentet i USA og USAs territorier i april og mai 1950. Du finner navn, alder, bostedsadresser, forhold, husholdninger, kjønn, fødested, sivilstatus og andre fakta. Alle postene har også bilder, og er gratis å få tilgang til, se og lagre. Indeksen er søkbar og den inneholder for øyeblikket alle poster fra Alaska, Amerikansk Samoa, Delaware, Guam, Hawaii, Nevada, New Hampshire, Panama Canal Zone, Puerto Rico, Rhode Island, South Dakota, Utah, Vermont, Virgin Islands, Wyoming, Indian Reservation Schedules, og de oversjøiske øyene Canton, Johnston, Midway og Wake.

MyHeritage har brukt maskinlæring og algoritmiske teknikker for å lage en gratis eksklusiv AI-indeks av folketellingen. Dette er gjort for å for å bygge bro frem til alle delstatene har blitt utgitt. Først ble bildene av 150 millioner amerikanere fra 1950 Folketellingen i USA skannet, og navnene ble identifisert ved hjelp av håndskriftstekstgjenkjenningsteknologier. Selv om denne teknologien er sterk, vil ikke alle navn bli nøyaktig identifisert. MyHeritage har deretter brukt algoritmiske teknikker for å fjerne navn som virket feil. Resultatet er denne prosessen har gjort at 63 millioner navn har blitt hentet ut og identifisert på nytt med en større sannsynlighet for å være riktig.

Selv om maskinlæring og algoritmiske teknikker har gjort det mulig for oss å analysere store datavolum i rekordfart, anses vi fortsatt indeksen for å være råmateriale som inneholder feil. Man må derfor bruke postene med forsiktighet og gjennomgå bildene for å verifisere informasjonen i hver enket post.

I ukene og månedene fremover vil MyHeritage fortsette å publisere høykvalitets indekser som er transkribert manuelt, stat for stat inntil indekseringen av 1950 folketellingen fra USA er fullført. 

1939 Register for England & Wales, Oppdatert

1939 Register of England and Wales ble gjennomført 29. september 1939. Det ble lagt til 1,3 millioner poster i denne oppdateringen, og det bringer det totale antallet poster til 34,4 millioner. For hvert husstandsmedlem finner du navn, kjønn, adresse, fødselsdato, sivilstand, bosted og yrke. Dette er viktig erstatning for folketellingen for slektsforskere og familiehistorikere, fordi hele folketellingen fra 1931 i England og Wales ble ødelagt av en brann og det ble ikke gjennomført folketelling i 1941. 1939-registeret er den mest komplette nåværende folketellingslignende samlingen for befolkningen av England og Wales som dekker perioden mellom 1921 og 1951.

1939-registeret ble gjennomført på samme måte som en folketelling normalt ble gjort, og den inkluderer lignende informasjon. En viktig forskjell for slektsforskere er at hver enkelt person ble registret med fullstendige fødselsdato, mens de tradisjonelle folketellingene som ble gjort i England og Wales bare registrerte alder.

Innholdet i denne samlingen ble samlet inn under myndighet av National Registration Act av 1939, og det var et nødtiltak som ble gjort ved begynnelsen av andre verdenskrig. 65 000 tellere var involvert. De leverte ut skjema i forkant av den offisielle registreringsdagen som var fredag 29. september 1939 (nasjonal registreringsdag). Alle huseiere var pålagt å fylle inn opplysningene i skjemaene, og den påfølgende søndagen og mandagen besøkte de lokale tellerene hver enkelt husstand. De sjekket skjemaene og utstedte identitetskort til hver enkelt beboerne i husstanden.

42 millioner personene er registrert, av dem forblir 6,9 millioner poster sperret på grunn av personvernkrav, og rundt 700 000 poster vises uten fullt navn. Journaler er sperret for alle som ble født for mindre enn 100 år siden, med mindre de samsvarer med en offisiell dødsoppføring. De sperrede postene kommer til å bli offentliggjort på årsbasis fremover.

 

Belgium, Antwerp, Offentlig registrerte fødsler

Neste samling fra Antwerpen i Belgia inneholder oppføringer og bilder av sivile fødselsregistreringer fra det belgiske nasjonalarkivet i årene mellom 1588 til 1913. Kildedokumentene inneholder barnets navn, fødselsdato og fødselssted, kjønn og navn på foreldrene.

 

Belgium, Antwerp, Offentlig registrerte dødsfall

En annen samling fra Antwerpen i Belgia inneholder oppføringer og bilder av sivile dødsregistreringer fra det belgiske nasjonalarkivet mellom årene 1588 til 1913. Dokumentene inneholder navn, fødselsår og fødselssted, dødsår, dødssted, navn på foreldre og ektefelle.

 

Belgia Øst Flanders, Offentlig registrerte fødsler 

Videre finner vi en kildesamling med bilder av sivile fødselsregistreringer fra perioden 1541 til 1914. De stammer fra det belgiske nasjonalarkivet, i Øst-Flandern-provinsen i Belgia, og består av navn, fødselsår, fødselssted og navn på foreldrene.

 

Belgia, Øst Flanden, Offentlig registrerte dødsfall

Vi går videre til en samling som inneholder registreringer og bilder av sivile dødsregistreringer fra Belgia National Archives, i Øst-Flandern-provinsen i Belgia. Den består av navn, fødselsdato, fødselssted, dato/sted for død, alder ved død, navn på foreldre og ektefelle.

 

Belgia, Liège sivil registrering fødsler 

Denne samlingen inneholder poster m/bilder av sivile registreringer av fødsel fra Belgia National Archives i Liège-provinsen i Belgia årene mellom 1621 og 1914. Her finner du navn, dato/sted for fødsel eller dåp, og navnene på foreldrene.

 

Belgia, Limburg, sivil registrering fødsler 

Denne samlingen inneholder poster og bilder av sivile fødselsregistreringer fra Belgias nasjonale arkiver i Limburg-provinsen i Belgia i årene mellom 1798 og 1906. Oppføringer inneholder navn, fødselsdato/sted, kjønn og navn på foreldrene.

 

Belgia, Namur, sivil registrering dødsfall 

Neste samlingen inneholder registreringer m/bilder av sivile dødsregistreringer fra Belgia National Archives i Namur-provinsen i Belgia, i årene mellom 1800 og1912. Registreringer inkluderer navn, fødselsdato, dødsdato/sted, alder ved død, navn på foreldrene og navn på ektefellen til den avdøde.

 

Frankrike, Calvados, militære registreringskort 

Denne samlingen kommer fra Calvados-avdelingen i Frankrike og består av militære registreringskort for menn som var født mellom 1867 og 1921. Kilden består av navn, fødselsdato, fødselssted, bosted, dato/sted for den militære registreringen, og navn på personens foreldre.

 

Frankrike, Rhône, militære registreringskort 

Denne samlingen fra avdelingen Rhône i Frankrike består av militære registreringskort for menn som ble født årene mellom 1865 og 1932. Journaler inkluderer den enkeltes navn, dato/sted for fødsel, bosted, dato/sted for den militære registreringen, kildenummer og foreldrenes navn.

 

Tyskland, fanger i Bergen-Belsen konsentrasjonsleir 

Denne samlingen, har MyHeritage fått fra av JewishGen, og inneholder nedtegnelser av jødiske fanger fra Konsentrasjonsleiren Bergen-Belsen i Tyskland. Nedtegnelsene omfatter gjerne for- og etternavn på fangen, dato og sted for fødselen, frigjøringsdatoen fra Bergen-Belsen og dødsdato/sted.

I sjeldne tilfeller kan også den innsattes fødested være hans eller hennes siste adresse. Minneboken følger prinsippet om å presentere navn og datoer i henhold til kildene, og på grunn av grenseendringer under andre verdenskrig og omdøping av steder, har noen byer og landsbyer forskjellige navn.

 

Tyskland, dødsfall i Hesse 1850-1958

Denne samlingen består av dødsoppføringer m/bilder fra flere samfunn innenfor delstaten i dagens Hessen, Tyskland, mellom årene 1848 og 1990. Postene hat blitt indeksert og gjort søkbare av MyHeritage. Oppføringene viser avdødes fornavn, fødselsdato/sted, kjønn og dato/sted for død. Du kan også finne informasjon om foreldrene fornavn, etternavn og mors pikenavn.

Fra oktober 1874 ble alle innbyggere i Preussen registret i et statlig dødsregister. Sivilregisteret fra hessiske samfunn som ikke var en del av Preussen begynte allerede i januar 1876. Mens kirker fortsatte å føre tradisjonelle opptegnelser, ga staten også mandat at den personlige eller sivile statusen til hele befolkningen ble registrert.

 

Tyskland, North Rhine Westphalia (Arnsberg, Detmold, og Münster), Dødsfall 1874-1938

MyHeritage har lagt til 2,6 millioner historiske poster m/bilder fra regionen Detmold til Nordrhein-Westfalen sitt dødsregister. Dette er gjort i samarbeid med Landesarchiv Nordrhein Westfalen, Statsarkivet for Nordrhein-Westfalen,

MyHeritage er først ute med å indeksere bildene fra dødssamlingen i Nordrhein-Westfalen og det med full støtte fra Landesarchiv, statsarkivene i Nordrhein-Westfalen. Dette gjør at innholdet i samlingene og bildene mer tilgjengelig søkbar enn noen gang før.

Les mer om denne oppdateringen her MyHeritage publiserer 11 millioner tyske dødsfall.

Søk i Tyskland, North Rhine Westphalia

Italia, Diocese di Trento, dåp i den katolske kirken

Dette er en samling som inneholder den katolske kirkens oppføringer over døpte i bispedømmet Trento i Italia årene mellom 1548 og 1937. De originale opptegnelser er primært på latin og italiensk. Oppføringene består av navn på barnet, fødselsdato, dato/ dåpssted, og foreldrenes navn.

 

Italia, Diocese di Trento, dødsfall registrert i den katolske kirke

Denne samlingen består av den katolske kirkes føringer om døde fra Bispedømmet Trento, Italia fra årene 1567 til 1911. Originaldokumenter er hovedsakelig på latin og italiensk. Poster inneholder vanligvis navn, fødselsår, fødselsdato og dødssted, foreldrenes og ektefellens navn.

 

Italia, Napoli, Barano d’Ischia, offentlig registrerte fødsler

Denne samlingen er fra Barano d’Ischia, som er en kommune i hovedstadsbyen Napoli i Italia. Den består av sivile fødselsregistreringer fra årene mellom 1809 og 1929. Oppføringene består vanligvis av barnets navn, kjønn, fødselsdato/sted, og foreldrenes navn.

 

Italia, Napoli, Barano d’Ischia, offentlig registrerte dødsfall

Neste samling inneholder sivile registreringer av døde i årene mellom 1809 til 1929 fra Barano d’Ischia, som er en kommune i storbybyen Napoli i Italia. Poster viser vanligvis navnet på avdøde, fødselsår/sted, dødsdato/sted, alder ved død, foreldres og ektefellens navn.

 

Italia, Teramo, offentlig registrerte fødsler

Denne samlingen består av sivile registreringer fødselsregistreringer fra Teramo-provinsen i Italia mellom årene 1866 til 1914. Oppføringer inkluderer vanligvis barnets navn, fødselsdato/stedet og foreldrenes navn.

 

Italia, Teramo, offentlig registrerte dødsfall

Denne samlingen inneholder sivile registreringer av dødsfall i Teramo-provinsen i Italia årene mellom 1866 til 1940. Poster viser vanligvis navnet på avdøde, fødselsår/sted, dødsdato/sted, foreldre og ektefellens navn.

 

Portugal, Porto, dåp i den katolske kirke 

Dette er en samling som inneholder den katolske kirkes nedtegnelser av dåp. Den er opprettet av menigheter i distriktet Porto og Viana do Castelo, Portugal, årene mellom 1535 og 1949.

De originale poster ligger i Arquivo Distrital de Porto (District Archive of Porto) i Portugal. Oppføringene viser vanligvis barnets navn fødselsdato/sted for dåp, sogn og foreldres navn.

 

Portugal, Setúbal, dåp i den katolske kirke 

Denne samlingen inneholder katolske kirkes nedtegnelser av dåp fra menigheter i distriktet Setúbal i Portugal, årene mellom 1555 og 1911. Oppføringer viser vanligvis barnets navn, dåpsdato/sted og foreldrenes navn.

 

Portugal, Setúbal, katolske kirkes dødsfall

Denne samlingen inneholder den katolske kirkens dødsoppføringer fra menigheter i distriktet Setúbal i Portugal, årene mellom 1555 og 1911. De viser vanligvis navn på den avdøde, fødselsår, dødsdato/sted, navn på foreldre og ektefelle.

 

Romania, Klav konferanse 1951

Dette er en annen samling MyHeritage har fått fra JewishGen, og den visere jøder som bodde i Romania under andre verdenskrig. Navnene i denne samlingen stammer fra opptegnelser holdt i Central Zionist Archives og Yad Vashem i Israel og satt sammen av Conference on Jewish Material Claims Against Germany. Du vil vanligvis finne navnet på individet, dato og fødselssted, samt interneringsstedet hvis det er tilgjengelig.

 

Skottlands asyl 1858 -1900

Denne samlingen stammer opprinnelig fra National Archives of Scotland i Edinburgh (MC7-serien) og har tittelen General Register of Lunatics in Asylums. Journaler kan vise pasientens fulle navn, innleggelsesdato, navnet på institusjonen, beliggenhet i Skottland og dødsdato i tilfeller der en pasient døde i et asyl.

Journalføringen startet i 1858, og det første bindet består av føringer over alle pasienter som oppholdt seg i skotske asyler 1. januar 1858, og disse pasientene ble innlagt så tidlig som i 1807. Mange av pasientene i denne samlingen tilbrakte mesteparten av livet sitt i et asyl.

 

Spain, Córdoba, kommunalt registrete fødsler

Denne samlingen inneholder fødselsjournaler som ble mikrofilmet og digitalisert ved kommunearkivene i provinsen Córdoba i Spania, årene mellom 1509 og 1947. Dokumentene består av barnets navn, fødselsdato/sted og navn på foreldrene.

 

Spain, Córdoba, kommunalt registrerte dødsfall

Denne samlingen inneholder dødsoppføringer som ble mikrofilmet og digitalisert ved kommunearkivene i provinsen Córdoba i Spania, årene mellom 1509 og 1947. Du finner navnet på den avdøde, fødselsår, dato/dødssted, alder ved døden, foreldres og ektefellens navn.

 

Spain, Málaga, kommunale fødselslister

Denne samlingen inneholder fødselsregister fra provinsen Málaga, som ligger på den sørlige middelhavskysten av Spania, i årene mellom 1760 og 1956. Du finner navn, fødselsdato/sted, og forelderens navn.

 

Spain, Málaga, kommunale dødslister 

Denne samlingen inneholder sivile registrering av dødsfall fra den spanske provinsen Malaga, som ligger på den sørlige middelhavskysten av Spania, mellom årene 1760 og 1956. Journaler inneholder den enkeltes navn, fødselsår, år og dødssted, foreldres navn og ektefelle.

 

Spain, Sevilla, kommunalt registrerte fødsler

Her finner du kommunale registreringer av fødsler fra provinsen Sevilla i Spania årene mellom 1293 og 1966. Poster inneholder navn, fødselsdato/stedet, og navn på foreldrene.

 

Sveits, Bern, offentlig registrerte fødsler

Denne samlingen inneholder sivile fødselsregistreringer fra Statsarkivet i Bern i Sveits. Oppføringer inneholder vanligvis barnets navn, fødselsdato/sted, og foreldrenes navn.

 

Sveits, Bern, offentlig registrerte dødsfall

Denne samlingen inneholder sivile registreringer av sivile dødsregistreringer fra Bern, Sveits mellom årene 1792 og 1876. Journaler inneholder vanligvis navnet på avdøde, fødselsår, dato og dødssted, navn på foreldrene og ektefellens navn..

 

Sub-Carpathia, Jødisk fødselsregister

Dette er en annen samling MyHeritage har fått av JewishGen, den inneholder jødiske fødselsoppføringer fra deler av de tidligere ungarske fylkene Bereg, Máramaros, Ugocsa og Ung, som nå ligger i Zakarpats’ka oblast i det sørvestlige Ukraina. Du vil normalt finne barnets navn, fødselsår, bosted, foreldres navn og gudfar.

 

Denne samlingen inneholder poster over kunstnere som spesialiserte seg på maleri, fotografering, skulptur og mer. De fleste av dem bodde i Nederland, Frankrike, England, Belgia og Italia. Posten består av navn, kjønn, fødselsdato/sted, og dødsdato/sted, samt kvalifikasjoner. Du kan også finne nasjonalitet, aktivitetsdato/sted, utdanning og familierelasjoner.

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Som de fleste nye innenfor slektsforskning, så har jeg nok også gått på "blemmen" med å tro at MH var en god "kilde" til å komme igang med slektsforskningen. SmartMatches for en som har vokst opp med overflow av data og informasjonstilgang høres i utgangspunktet ut som sikre kilder og korrekt informasjon når AI har blitt verifisert av bruker/familier og annet. Et slektstre på mange 10-tusener ble fort brått til noen få tusen igjen.....

 

For å få kontroll på informasjonen igjen, samt å sørge for at andre igjen ikke kopierer samme feilen/fellene man selv har gått ut i, var eneste løsningen å slette alt hos MH for deretter å gjøre jobben rett fra start av i et annet system som jobber helt uavhengig av andre slike systemer og uten SmartMatches etc (GeneaSky). Fullt fokus på kilder, verifisere opp imot både scannede kilder og transkriberte kilder. Samtidig har jeg da også bidratt til å bygge opp et nasjonalt register over kilder og personer, samtidig som mine korrigeringer og koblinger har blitt sendt til blant annet histreg. Forhåpentligvis ser kanskje også Arkivverket og andre verdien av en slik kvalitetssikring av nasjonal historikk og data etterhvert.. 🙂

 

Har under denne jobben revet meg ganske mange ganger i håret når jeg ser hvilke transkriberinger som har blitt gjort av utenlandske ressurser for de opprinnelige scannede norske kildene. Når DA nå ikke lenger ønsker å få enkelte korrigeringer/rettelser innsendt på enkeltoppføringer som er lagt inn av disse "hjelperne", så sier jo også dette noe om kvaliteten. Forhåpentligvis kan jobben jeg gjør gjennom GeneaSky komme andre tilgode, etterhvert som fulle sett av transkriberinger blir manuelt korrigert og oppdatert, slik at DA kanskje også kan få oversendt oppdaterte komplette datasett for de forskjellige kirkebøkene etc.

 

Etter å egentlig å ha begynt på scratch igjen, så lastet jeg opp en ny gedcom fra GeneaSky til MH, der smart matches har blitt komplett ignorert. Synes dog at det er veldig trivelig å ha et ansikt å forholde seg til, derfor har det gjennom MH plattformen blitt gjort kritiske vurderinger av familieforhold etc før man evnt har godkjent forslag om bilder på enkelte personer. Ved hjelp av nb.no, så har familieforhold for mer eller mindre "nålevende" familier også kunnet bli verfisert og lagt inn på MH. Disse har dermed også kunnet bli verifisert med "nær" familie og andre hos MH, og dermed også indikert andre familieforhold, kilder og bilder for disse. I fretiden kanskje vi i Norge klarer å samle oss rundt en mer standardisert plattform for slektsforskning, slik man har jobbet for i blant annet Sverige? Kunne bidratt til å heve kvaliteten på data og kvalitetssikringen.... 🙂 Nå har jeg ikke abnm hos MH lengre, men det er vel 2-3 uker mellom hvert tilbud fra MH der de tilbyr ca 80% rabatt på komplett abnm hos de... 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ein nemner historisk befolkningsregister, så vart dette "øydelagt" fordi ein sleppte robotane til. Det er altfor mange feil på grunn av dette, då stolar eg meir på det som står på Geni der det trass alt er nokon av kjøt og blod som legg inn data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 7.7.2022 den 22.20, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Kjelder og kjelder... Det meste av dette er jo berre reklame.

 

Er emigrantlistene dei same trabskripsjonane som allereie ligg på Digitalarkivet, eller er det noko nytt her?

Det samme lurer jeg også på, har jo eksempler på at MH har tilgjengeliggjort informasjon før Digitalarkivet, ref dødsregistreringer. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det er noe tilgjengelig på MH som ikke er tilgjengelig andre steder. Ancestry.com har MANGE gode amerikanske kilder.

Når det gjelder både norske og andre kilder generelt har jeg til gode å finne noen som slår Familysearch. De har ikke alltid de beste søkene, men man finner det meste der, etterhvert. Kombinert med digitalarkivet for norske søk, Ellis Island for Amerikafarende og Findagrave finner jeg de kildene jeg trenger, stort sett.

Jeg prøvde meg også på MH en gang, fikk et godt tilbud på et av de "bedre" abonnementene deres. Men de skal jo ha gradvis mer betalt, ekstra for å kunne se treff, ekstra for å kunne legge de til automatisk, ekstra for å kunne lese kilder, ekstra... Nei, takke meg til. Jeg brukte angreretten og fikk pengene mine tilbake.

 

Jeg bruker Geni, som er eid av MH, og ser fort hvordan feil som blir lagt inn der sprer seg til MH (som man får listet opp som kildetreff i Geni). Vil man ha sitt eget tre så finnes det mange gode programmer for det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.