Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Robert Flood f. 1875 i Bergen og Berthe Helene Hansen (Alvær) f. 1872 etter 1900.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

12 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg finner en Gudrun Flood f.03.10.1901 død i Vågan 09.11.1988. Men om hun var født Flood eller gift med en Flood, vet jeg ikke.

 

Jeg vil si gift:

Vielse: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000006881858

Fødsel: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000024761866

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Carl. Da kan jeg trygt utelate henne fra listen over potensielle kandidater.

Da får jeg fortsette å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2022 den 11.47, Carl Nilsen skrev:

Når man får litt tid på seg og lar all informasjonen synke inn, får man mer med seg enn til å begynne med.

Denne dødsannonsen forteller meg at Harald Emil Andersen og Berthe Helene Flood Andersen fikk en datter Synnøve (min kjære mor). Hun ble gift med en Jan (svigermor) og de fikk barna Bente og Anfinn (snille mormor)

Hjertelig takk Carl, og beklager at jeg glemte å takke deg med det samme.

Om noen tilfeldigvis skulle kjenne til denne familien kan man sende meg en privat melding her i forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Når man får litt tid på seg og lar all informasjonen synke inn, får man mer med seg enn til å begynne med.

Denne dødsannonsen forteller meg at Harald Emil Andersen og Berthe Helene Flood Andersen fikk en datter Synnøve (min kjære mor). Hun ble gift med en Jan (svigermor) og de fikk barna Bente og Anfinn (snille mormor)

Hjertelig takk Carl, og beklager at jeg glemte å takke deg med det samme.

Om noen tilfeldigvis skulle kjenne til denne familien kan man sende meg en privat melding her i forumet.

 

Bare hyggelig 🙂

 

For ordens skyld: Harald Emil var gift for 2. gang da han døde i 1971:

https://www.nb.no/items/c1f3321e14d28f51f84e5ed7579e6597?page=11

 

Hans andre ekteskap var i 1941, så han ble vel skilt fra Berthe Helene i tidsrommet mellom deres vielse i 1932 og 1941:

image.png.3c4d84eb2618c728024c9399ca282297.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

Om noen tilfeldigvis skulle kjenne til denne familien kan man sende meg en privat melding her i forumet.

 

Kjenner ikke familien personlig, men har sendt PM med info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg løfter dette temaet opp igjen, i håp om at noen kan bidra til å finne datteren Gudrun som var 15 år da mora Berthe Helene Hansen døde i Østre Bærum 1918.

Jeg aner jo ikke hvor Gudrun ble født, men all den tid Berthe Helene giftet seg i Bergen i 1906 med Anton Johan Crovo vil jeg anta at det skjedde i Bergensområdet.

 

Jeg vet jo heller ikke hvem som var faren, og  av den grunn har jeg ikke oversikt over om hun brukte Hansen som etternavn eller det ukjente farsnavnet.

 

Det er med andre or mye jeg ikke vet om datteren Gudrun, men håper noen kan bidra til en oppklaring.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje funne Gudrun, og du spør ikkje etter dette eg kjem med no, men her er i alle fall Gudruns søster Berthe Helene i 1910, som pleiedotter i Fana, forsørga av Bergens vergeraad:

https://www.digitalarkivet.no/pf01036693000135

Det er vel rimeleg å tru at også Gudrun er i pleie ein eller annan plass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Richard.

Da får jeg sjekke om det finnes en oversikt et sted fra Bergens vergeråd. I så fall burde vel Gudrun være nevt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Richard.

Hun befinner seg fremdeles i Fana 1920. 

Hun har jeg imidlertid god kontroll på. Men søsteren Gudrun er det verre med. Jeg har lett i 1910 tellingen i Bergen og omland uten hell. Men det er jo ikke lett å lete etter noen du ikke kjenner etternavnet til, med mindre hun brukte Hansen som var morens etternavn.

 

Jeg har forespurt Statsarkivet om det finnes vergeråds protokoller for Bergen rundt 1910-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bare en liten oppdatering.

 

Jeg har dessverre fremdeles ikke klart å finne ut noe mer om denne Gudrun som skal være født rundt 1903.

Det at jeg ikke har eksakt årstall, fødested eller farsnavn gjør det svært vanskelig å finne svar på hvem hun var, hvor hun ble født og hvem som var hennes far.

 

Fra Byarkivet fikk jeg lenker til protokoller over barn som var forsørget av andre enn sine foreldre 1901-1915, uten at jeg klarte å finne henne der.

Det andre alternativet var arkivet etter Bidragsfogden i Bergen. Men her er de eldste protokollene basert på farsnavn. Eneste alternativet er fysisk å bla seg gjennom protokollene på Statsarkivet. Det har jeg foreløpig ikke hatt anledning til å gjøre. Det får eventuelt bli et vinter prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.