Gå til innhold
Arkivverket

Clemet Worner, Ski sogn ved Oslo


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Disse folka skulle jeg hatt "på kroken". Fikk de barn, hva var mannens yrke, hvor kom han fra. Når døde de? Finnes det spor i kirkebøkene etter disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Kristine Solgård fadder i Ole Gundersens dåp i Kråkstad 1770: Kråkstad mini 1736-1785

 

Takk for tilbakemelding. Jeg tror at det kanskje finnes en annen Solgaard-familie / gård i Kråkstad, men den du fant som fadder kan selvsagt kanskje være den personen jeg søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fått opplyst årstallet for vielse?

 

Jeg har ikke fått opplyst vielse, men hennes f. år ca 1745 event ca 1752, det er det eneste jeg vet, altså navn og bosted (tror jeg er ved skifte etter hennes far rundt 1780 evt ved morens 1810). Hennes far var Abraham Solgaard, hun er høyst sannsynlig født et sted i Rogaland, har ikke funnet hennes dåp heller. Har funnet hennes søstre døpt i henh.vis Avaldsnes, Sokndal og Egersund. Har heller ikke funnet ekteskapet til hennes foreldre Abraham Solgaard og Anne Cathrine Rødder, noe jeg savner. Tror det mangler ekteskaspene for ca 1742 til ca 1745 for Stavanger, tror kanskje ekteskapet er inngått her. Både Abraham og konen skal være fra Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans er kanskje sønn til Ole Andersen Sole, min hypotese, omtalt i et annet tema her på forumet, hennes far skal være en Morten Pedersen Rødder. Abraham Andreas Olsen Friis Solgaard kalles han i Avaldsnes-tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Wikipedia

 

Morten Pedersen Rødder

 

 

Det har bodd folk på Jøsneset siden steinalderen og omkring år 1000 regner man med at det bodde folk på de fem matrikkelgardene Knutsvik, Skiftun, Asseim, Åsland og Foss. Frem til Svartedauden ble også Fosså, Nesvik og Eiane befolket, men etterpå lå de øde i mange år. I middelalderen og fremover var Foss storgarden på Jøsneset og folket her var på toppen av bygdesamfunnet. I årene 1668 til 1720 var det fem menn fra Foss som var lensmann i Hjelmeland. I Knutsvik var det sorenskrivergard på 1700-tallet; her holdt sorenskriveren i Ryfylke til. Morten Pedersen Rødder bodde her fra 1722 til 1757 og deretter Georg Daniel Barth frem til 1782. Den gang var fjorden den viktigste ferdselsåre og da lå Knutsvik svært sentralt.

I nyere tid var det eget el-kraftverk på Foss som utnyttet fallet fra Foss-stemma. For å sikre kontinuerlig drift ble det bygget mindre demninger også i Krokavatnet og Skiftunstølvatnet som ligger høyere enn inntaket i Foss-stemma. Kraftverket var i drift fra 1949 til 1966 da bygdene fikk strøm gjennom sjøkabel fra Ombo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Siv og de øvrige, nå fikk jeg ekteskapet i 1770. Skulle vært interessant å se om de fikk en sønn Abraham Andreas, oppkalt etter sin morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det tydeligvis blir feil med FS-siden, kopierer jeg det inn isteden.

 

 

Ancestral File Record

« Back to search results

 

name: Clemet OLSEN gender: Male birth: 1741

Kuerne, Kraakstad, Akershus, Norw. AFN: 2TJ0-90

Parents

father: Ole OLSEN (AFN: 2TJ0-CB ) mother: Thore CLEMETSEN (AFN: )

Marriages (1)

spouse: Christine ABRAHAMSEN (AFN: ) marriage: 1770 Jun 16

Kraakstad, Akershus, Norw.

Source Citation

FamilySearch™ Ancestral File v4.19

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren Sebilla ble gift med GunderChristensen:

Fra FS

 

 

ALT må sjekkes mot kirkeboken!

 

Barn av paret:

 

Gjertru 1815

 

Karen Henricha 28 des 1817

 

Anne Marie 18 jan 1822

 

Christian 23 jan 1825

 

Har ikke funnet noe om Abraham enda.

 

Rart vi ikke finner resten av familien i 1801, men de kan jo være døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte du ikke et skifte rundt 1780 for Abraham?

 

jo, men jeg mener familien til Chirstine Solgaard f. ca 1745 og mannen Clemet Olsen Kverne f. ca 1741, gift 1770. Men nå er det snart helg, takk for hjelpen. Ser nå at Anne-Lise har funnet "Arne" og mannen. artig feilskriving der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thore Klemetsdatter var fadder i 1793

 

Ole Klemetsen og Thore Klemetsdatter var faddere i 1801

 

Ole Klemetsen og Sibylla Klemetsdatter var faddere i 1806

 

Hans Klemetsen og Sibylla Klemetsdatter var faddere i 1809

 

Ole Klemetsen og Thore Klemetsdatter var faddere i 1811

 

Anders Klemetsen og Hans Klemetsen var faddere i 1813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thore Klemetsdatter var fadder i 1793

 

Ole Klemetsen og Thore Klemetsdatter var faddere i 1801

 

Ole Klemetsen og Sibylla Klemetsdatter var faddere i 1806

 

Hans Klemetsen og Sibylla Klemetsdatter var faddere i 1809

 

Ole Klemetsen og Thore Klemetsdatter var faddere i 1811

 

Anders Klemetsen og Hans Klemetsen var faddere i 1813

 

 

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr02121825

'

Her dør både Christine og Oline Abrahamsdøtre Solgaard i Kråkstad. Fant at Oline var fadder ved flere dåper, og at hun dør ugift. Det var en grei opplysning. takk for all hjelp i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.