Gå til innhold
Arkivverket

FT 1910. Vik i SF. Ueingheit mellom Arkivverket og meg


Jon Sværen
 Del

Recommended Posts

Etter at FT 1910 vart publisert, vart vi alle på DA oppfordra om å melda frå om event feil. 
 

Det gjorde EG og. Bl.a på bestefar min sitt etternavn:  Sveen. SkAL væra:  Sværen.

Etter vel eit år fekk eg vita at Arkivverket hadde sett på merkinga mi, men kunne ikkje sjå at her var noko feil.  
Så noko retting var ikkje aktuelt.
Eg var sjølv på Riksarkivet i 2012, og såg at skjønnskrift var ikkje noko dei meistra på Arkivverket.

 

No er FT 1910, Vik i Sogn, skanna, og no kan ein sjølv vurdera kva som er rett: 

Skanna versjon: https://media.digitalarkivet.no/view/36716/426

Digital versjonen:  https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036716001238

 

Kva seier brukarene av DA ?  Er det noko problem å sjå at det er SVÆREN som er etternavnet ?

 

Jon Sværen

Bergen 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Jon Sværen said:

 

Kva seier brukarene av DA ?  Er det noko problem å sjå at det er SVÆREN som er etternavnet ?

 

 

Må si meg enig at det står Sværen, og det mangler heller ikke bokstaver å sammenligne mot på samme linje og nedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bare hadde hatt tekstutsnittet å forholde meg til, ville jeg neppe klart å komme fram til at etternavnet er Sværen. Skråsikker ville jeg i alle fall ikke vært. Men når jeg på forhånd vet at denne personen het Sværen, har jeg ikke noe problem med å se at det 99,9 % sikkert står nettopp det.

 

Jeg vet ikke hvordan din korrekturmelding i sin tid ble fulgt opp. Jeg kan forstå konklusjonen, for ut fra tekstutsnittet alene er det ikke åpenbart at det står Sværen. Men det er heller ikke åpenbart at det står Sveen, så i det minst burde det ha vært markert en usikkerhet. Men i dette tilfellet, ville jeg vært tilbøyelig til å rette til Sværen, etter å ha sett navnet og skriften i lys av ei korrekturmelding fra en person som måtte antas å vite hva han snakket om.

Svaeren.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.