Gå til innhold
Arkivverket

Hva Står Det I Dåpen Til Henric Irgens Datter 06.09.1730?


Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Die 6 Sept Hendrich Irgens Datter Engelche Maria

 

 

 

 

Endret av Matthias Kolberg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den også, Matthias. Jeg ser egentlig etter dåpen til hans datter Annichen, men jeg vil jo ha med alle søsken også.

 

Jeg forsøker meg på faddernavnene her, så får du korrigere meg der det trengs. På forhånd takk.

 

Engelcha Jõrgens(datter), Trine Võlner

Mag: Wildsagen (eller Wildsager, kanskje?), __iskan Galschõtz, Hans Daniel Lyng

 

Hans Daniel har jeg sett gjentatte ganger som far fra begynnelsen på denne boken. Da får jeg jo gå tilbake til dem og se om jeg finner noen av mine som fadder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg slet litt med fadderne, og hoppet derfor glatt over dem.

 

Her er det jeg kom til 

Madam Engelche Jürgens, Trine Völner,

Mag: Wildthagen, Christian(?) Gelschötz(?), Hans Daniel Lyng

 

Det er en del tyske navn her, så jeg har tolket litt i den retning, men ikke sikkert min tegnsetting er mer riktig enn det du foreslo

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Matthias Kolberg said:

Christian(?)

Det tror jeg du har rett i. Jeg får se etter hvert om noen av disse navnene gjentas i når jeg finner dåpene til de andre barna. Jeg går ut fra at det er flere enn min Annichen jeg mangler. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet nok en dåp der Henric Irgens er far, men......

 

Die 24. Oct. Henric Irgens sønn Johannes F: Christian Wõlner, Hendrich Bõrresen(?) Jochum Irgens(?),

Madame H (blekksprut, for å si det sånn) og til slutt Anne Maria Müller

 

er det jeg klarer å lese.

 

Nå fortsatte jeg å lese før jeg trykte på Submit reply knappen, og jaggu fant jeg min Annichen Maria med en dåp mellom de to. For meg ser det ut som 31.10., men det klarer du bedre enn meg. På forhånd takk for hjelp med rett lesing, Matthias. De finnes ca. på høyre side.

 

Var de tvillinger? Hvorfor døpe dem med en drøy ukes mellomrom? (Retoriske spørsmål, så klart)

 

Kongsberg kirkebøker, SAKO/A-22/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1721-1743, s. 64-65

 

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316610054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens, skyld siden jeg har tagget denne tråden med Henric Irgens, så lenker jeg til Jõrgen sin dåp her også. Om du hjelper meg med disse fadderne også, er jeg takknemlig for det, Matthias.

 

Kongsberg kirkebøker, SAKO/A-22/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1721-1743, s. 84-85.

 

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316610064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tar sjansen på å blande meg litt inn her: Lurer på om vi har med to forskjellige Hendrick-er å gjøre. Irgens og Jørgensen.

Både ved Jørgens og Annicke Marias dåp mener jeg det står Hendrick Jørgensen som far. Kan være samme som Irgens, men litt underlig at presten skulle variére såpass, til og med på samme side? (Johannes/Annicke)

 

Bare en tanke eller to . . . 🙂

 

Mvh

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Even. Det var jo en fornuftig tanke (eller to). Jeg ser det nå at det står Irgens på den første, og Jørgensen på den andre.

Endret av Birger Carlsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.