Jump to content
Arkivverket

Skibsfører Jørgen Gjeruldsen Nævisdals død til sjøs ca. 1880


Frode Eldegard Mindrebø

Recommended Posts

Jeg leter etter dokumentasjon vedrørende Jørgen Gjeruldsen Nævisdals død rundt 1880 (se forøvrig vedlegg vedr. Jørgens vitae).
Ifølge muntlige overleveringer døde han av gulfeber ombord på bark FLID i Atlanteren (Karibiske hav?) i 1879 eller 1880, men jeg klarer ikke å finne dokumentasjon på selve dødsfallet.
Bark FLID var fra Grimstad, men Jørgen bodde på denne tiden i Froland kommune.
Jeg har lett en stund etter denne karen, og alle innspill rundt selve dødsfallet (tid, sted, årsak, etc. ) er særdeles kjærkomne!
Hilsen
Frode Eldegard Mindrebø

Bark FLID av Grimstad (Versjon 1-5).pdf

Edited by Frode Eldegard Mindrebø
Link to comment
Share on other sites

Prøver å snevre inn med sikre kilder.

 

Jørgen døper en sønn Gjeruld 16.3.1879

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000023601932

 

Enken er tydeligvis gift på nytt med broren Anders Gjeruldsen ved FT1891

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052868000178

 

Vielsen 23.3.1888

Froland sokneprestkontor, SAK/1111-0013/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. A 5, 1882-1921, s. 384
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10411105262354

 

Første vielse 21.5.1878

Froland sokneprestkontor, SAK/1111-0013/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1864-1881, s. 179
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060509060256
 

Link to comment
Share on other sites

Takk!
Alt stemmer, men det er dødsfallet som er interessant.
/Frode

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er her det butter imot for meg også.
/Frode

Link to comment
Share on other sites

I skifteforhandlingsprotokollen er det opplyst at han var død i 1879 (mulig september?) - "siden sin manns død i ??? 1879....."

 

Side 315b og 316a (starter på venstre side) - Aust-Agder fylke, Nedenes, Skifteforhandlingsprotokoll nr. 3 (1868-1892), Skifteprotokollside, Side 315b-316a, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081015390840

skifteforh prot.jpg

Edited by Egil Johannessen
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Takk!
Det har du helt rett i, men en dokumentasjon på dødsfallet vil jeg som nevnt fortsatt gjerne ha tak i.
Kan det være at han har dødd ombord, så senket i havet, og at det i mangel av medisinsk kompetanse ombord ikke blir angitt dødsårsak i offisielle kilder?
Det er jo i så fall kanskje litt pussig at ikke sted heller er angitt (posisjon var de relativt gode på i 1879/80).

/Frode

Edited by Frode Eldegard Mindrebø
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Egil Johannessen said:

siden sin manns død i ??? 1879.

i Septbr 1879

mener jeg det står

Link to comment
Share on other sites

Dersom skipet befant seg i Karibia er det vel trolig at han døde på et sjømannslasarett i en eller annen havn. Det ble nok sendt melding hjem til Norge om dødsfallet, men tydeligvis var det ingen som tok seg bryet med å etterregistrere det her hjemme. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg frykter dessverre at du kan ha rett.
/Frode

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Spennende mysterium!

Jeg lurer på om panteregisteret kan ha noen opplysninger. Har du sjekket?

De bodde på bnr 3 (+ 5).

 

Men ser også at hans svigerforeldre levde fire år på Eskedal. Men det er du vel kjent med.

Link to comment
Share on other sites

Og i dette øyeblikk oppdaget jeg at mor til nåværende eier av bruket på Reiersølmoen har vært besøk hos oss i hele dag..... 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I følge en notis i Morgenbladet 16.11.1879 ankom Flid med skipper Gjeruldsen Queenstown fra Haiti den 9.11.1879

 

Det kan være Queenstown (nå Cobh) i Irland.

84315728-F69F-495F-9004-D5DE49E5E7C8.jpeg.9600da1e87bd2a2912760605b23b2c7d.jpeg

 

Noen dager tidligere sto det at de seilte fra Haiti 21.9. med destinasjon Falm, som vel er Falmouth i England. 
C67226B7-974C-4F90-8612-A9DAEAB24FFB.thumb.jpeg.b98ad7921877e629464998593cda44bd.jpeg

Kanskje døde han på overfarten, så de måtte legge til i Irland?

 

 

26.11.1879 kunne man lese at Flid ankom Antwerpen fra Haiti, nå ført av Salvesen

2E3F4D6B-312E-4738-BC61-27D532E49BA6.jpeg.df27677a3e2f942687f1f2065a406153.jpeg

 

Edited by Matthias Kolberg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Jarl V. Erichsen skrev:

Spennende mysterium!

Jeg lurer på om panteregisteret kan ha noen opplysninger. Har du sjekket?

De bodde på bnr 3 (+ 5).

 

Men ser også at hans svigerforeldre levde fire år på Eskedal. Men det er du vel kjent med.

Det bekreftes i skifteprotokollen at han døde i "septbr 1879", men jeg finner ikke noe om dødsårsaken. Mine ferdigheter i panteregistrene er imidlertid høyst begrensede, så jeg kan fort ha bommet på vesentlig informasjon der.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
10 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

I følge en notis i Morgenbladet 16.11.1879 ankom Flid med skipper Gjeruldsen Queenstown fra Haiti den 9.11.1879

 

Det kan være Queenstown (nå Cobh) i Irland.

84315728-F69F-495F-9004-D5DE49E5E7C8.jpeg.9600da1e87bd2a2912760605b23b2c7d.jpeg

 

Noen dager tidligere sto det at de seilte fra Haiti 21.9. med destinasjon Falm, som vel er Falmouth i England. 
C67226B7-974C-4F90-8612-A9DAEAB24FFB.thumb.jpeg.b98ad7921877e629464998593cda44bd.jpeg

Kanskje døde han på overfarten, så de måtte legge til i Irland?

 

 

26.11.1879 kunne man lese at Flid ankom Antwerpen fra Haiti, nå ført av Salvesen

2E3F4D6B-312E-4738-BC61-27D532E49BA6.jpeg.df27677a3e2f942687f1f2065a406153.jpeg

 

Dette er spennende!
Queenstown kan jo dessverre være så mangt; det finnes vel snaut en nasjon i Samveldet som ikke har minst én. Men om ditt resonnement stemmer (og jeg har slett ikke noe bedre selv), så har Gjeruldsen forlatt Haiti med FLID 21.09.1879, og anløpt Cobh 16.11.1879 før FLID ankommer Antwerp med ny skipper, Salvesen, 26.11.1879. Om navnene på skipperne stemmer, må jo Gjeruldsen ha avgått ved døden på strekket mellom Cobh og Antwerp. Det naturlige ville vel vært om Salvesen da rykket opp fra styrmannsjobben. Pussig nok het  Gjeruldsens forgjenger som skipper på FLID også Salvesen, men det jo ikke være samme mann.

Edited by Frode Eldegard Mindrebø
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Det ser ikke ut til at Jørgen Gjeruldsen eide Reierselmoen.

 

Nedenes sorenskriveri, SAK/1221-0006/G/Ga/Gaa/L0014: Panteregister nr. 14, 1800-1955, s. 321
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080513340337
 

Det virker korrekt.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Frode Eldegard Mindrebø said:

Dette er spennende!
Queenstown kan jo dessverre være så mangt; det finnes vel snaut en nasjon i Samveldet som ikke har minst én. Men om ditt resonnement stemmer (og jeg har slett ikke noe bedre selv), så har Gjeruldsen forlatt Haiti med FLID 21.09.1879, og anløpt Cobh 16.11.1879 før FLID ankommer Antwerp med ny skipper, Salvesen, 26.11.1879. Om navnene på skipperne stemmer, må jo Gjeruldsen ha avgått ved døden på strekket mellom Cobh og Antwerp. Det naturlige ville vel vært om Salvesen da rykket opp fra styrmannsjobben. Pussig nok het den første skipperen på FLID, Gjeruldsens forgjenger (1876-1879), også Salvesen, men det jo ikke være samme mann.

Tallene i venstre marg er vanligvis datoene, så jeg mener Flid ankom Queenstown den 9. november. Tallet 40 ved Antwerpen gir ingen mening, og er nok en settefeil.

I Dagbladet står det den 20. november til Antverpen

https://www.nb.no/items/a4d7c101fc909b02bb9064569949307b?page=2&searchText="Flid, salvesen"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Tallene i venstre marg er vanligvis datoene, så jeg mener Flid ankom Queenstown den 9. november. Tallet 40 ved Antwerpen gir ingen mening, og er nok en settefeil.

I Dagbladet står det den 20. november til Antverpen

https://www.nb.no/items/a4d7c101fc909b02bb9064569949307b?page=2&searchText="Flid, salvesen"

Sikkert riktig, men det endrer ikke nevneverdig på "historien om Gjeruldsens siste reis". Dødsårsaken er imidlertid fortsatt ubekreftet. Man skulle nok hatt tak i loggboken for FLID, men jeg finner dessverre ingen eksisterende arkiver etter Jørgen Jørgensen.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Ja, men ikke så mye om dødsårsaken til skipper Gjeruldsen der. Den siste linken er vel strengt tatt til feil skute (arendalsskuta FLID). Eller har jeg misfortått?

Link to comment
Share on other sites

På 20.8.2022 den 8.12, Frode Eldegard Mindrebø skrev:

Det bekreftes i skifteprotokollen at han døde i "septbr 1879", men jeg finner ikke noe om dødsårsaken. Mine ferdigheter i panteregistrene er imidlertid høyst begrensede, så jeg kan fort ha bommet på vesentlig informasjon der.

Enken satt i uskiftet bo. Men når hun skal gifte seg - mange år etter - må boet gjøres opp. Denne tidsforskyvningen kan ha gitt større usikkerhet..... ?

I tillegg satt enken/boet med 2-3 skipsparter, så det var betydelige verdier. Disse skutene er vel kjent lokalt, Frode?

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Jarl V. Erichsen skrev:

Enken satt i uskiftet bo. Men når hun skal gifte seg - mange år etter - må boet gjøres opp. Denne tidsforskyvningen kan ha gitt større usikkerhet..... ?

I tillegg satt enken/boet med 2-3 skipsparter, så det var betydelige verdier. Disse skutene er vel kjent lokalt, Frode?

Det er de, Jarl, og de er interessante for folk med våre interesser (og som i tillegg også er glade i frie assosiasjoner og kreative sidespor), men de fører meg dessverre ikke nærmere noen bekreftelse på dødsårsaken og -tidspunktet til skipper Gjeruldsen, og det er hele utgangspunktet for denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Frode Eldegard Mindrebø skrev:

Det er de, Jarl, og de er interessante for folk med våre interesser (og som i tillegg også er glade i frie assosiasjoner og kreative sidespor), men de fører meg dessverre ikke nærmere noen bekreftelse på dødsårsaken og -tidspunktet til skipper Gjeruldsen, og det er hele utgangspunktet for denne tråden.

Ja, Kjelstrup på Dahlske hadde nok trukket mye her for uklar oppgaveforståelse....

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.