Gå til innhold
Arkivverket

Skanne-planer?


Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

Jeg har fra tid til annen sett oversikter over Arkivverkets planer om skanning. Jeg er ikke kar om å finne dette nå? Lenke eller menyinngang til gjeldende skanning-planer?

 

Jeg følger også (av og til) med på "Siste publiserte", og ser det er relativt livlig aktivitet rundt historiske (og åpne for oss vanlige slektsgranskere) kilder fra Statsarkivet i Trondheim. Prisverdig!

 

Litt frustrert sitter jeg og undrer meg over hvilken (skanning-) aktivitet det er hos Statsarkivet i Tromsø?

Der er "store hull" i bl.a. rekken av tingbøker og skifteprotokoller for områdene Tromsø og Tromsøysund. Jeg vet disse protokollene finnes, for de nevnes og refereres i de mange lokale bygdebøker og foreningsblads historiske artikler.

Mangler SATØ ressurser (mannskap, skanning-utstyr, penger)? Selvfølgelig gjør de det(!), men hvorfor får Statsarkivet i Trondheim det til, når jeg mistenker at de har forholdsvis like ressurser?

 

Kan Nasjonalbiblioteket hjelpe med skanning, siden de definitivt kan det, selv om jeg regner med de ikke trenger å være like "nennsomme" med kildematerialet?

 

 

Hilsen frustrert Stavanger-boer, som ikke har råd til å reise til Tromsø, men må spare til strømregninga...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivverket har lav bemanning i Tromsø, slik at skanningskapasiteten der er svært begrenset, men ikke fullstendig fraværende. Folketellinga 1885 for Troms og Finnmark er under skanning.

 

Den høye produksjonen i Trondheim kommer av at Arkivverket for en periode kjøper skanningstjenester og har satt dem inn i Trondheim, fordi det største skanningsetterslepet var der. Hvis Arkivverket fortsetter å kjøpe skanningstjenester over tid, kan de bli satt inn ved et av de andre arkivdepotene våre.

 

Mye digitalisering skjer allerede i Nasjonalbiblioteket, men det forutsetter at arkivmaterialet sendes til Mo i Rana og for framtida lagres i magasiner som Arkivverket disponerer der. Det har foreløpig ikke vært aktuelt å sende arkivmateriale fra Tromsø til Mo i Rana.

 

Fullføring av "nasjonale serier" som kirkebøker, dødsfallsprotokoller, skifteprotokoller, tingbøker m.fl. er blant de fremste helt konkrete prioriteringingene, men det vil altså ikke gå med rasende fart i Tromsø, i alle fall ikke inntil videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig interessante svar!

Jeg skal ikke her gå videre inn på detaljene om Tromsø (Why, why why???), men registrerer at mine "kjerne-savn" er på lista under "nasjonale serier".

 

Men altså, hvordan finner jeg planene, som jeg vet du av og til legger ut/oppdaterer?

 

 

Og du, en oppfølging i samme sporet:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Jan-Thore Solem skrev:

Men altså, hvordan finner jeg planene, som jeg vet du av og til legger ut/oppdaterer?

 

Jeg er usikker på om det er publisert noe om dette. Det er riktig at jeg har svart på spørsmål i forumet tidligere, slik jeg også har gjort i denne tråden, men jeg har ferie og har ikke noen full oversikt lett tilgjengelig. Men hvis du legger sammen mitt svar over med det du ser på Siste publiserte for 2022, så har du langt på vei prioriteringene for 2022, pluss det som blir digitalisert ad hoc som skanning på forespørsel.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer at det burde ha vore enklare å finne fram i nyheiter og/eller rettleiingar frå Arkivverket, og når heller ikkje @Kristian Hunskaar (Arkivverket)(som rett nok eigentleg har sommarferie) ikkje finn fram seier vel det sitt.

 

Eg meinte å ha sett ei slik oversikt, og kom etter kvart på at det kunne vere i samband med tilbodet om skanning på forespørsel. Eg søkte då på Google etter skanning på forespørsel, og klikka meg fram til bestillingsskjemaet. Og der var lenke til oversikta!

https://www.arkivverket.no/tjenester/arkivverkets-digitalisering-i-2022

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg tykkjer at det burde ha vore enklare å finne fram i nyheiter og/eller rettleiingar frå Arkivverket, og når heller ikkje @Kristian Hunskaar (Arkivverket)(som rett nok eigentleg har sommarferie) ikkje finn fram seier vel det sitt.

 

Eg meinte å ha sett ei slik oversikt, og kom etter kvart på at det kunne vere i samband med tilbodet om skanning på forespørsel. Eg søkte då på Google etter skanning på forespørsel, og klikka meg fram til bestillingsskjemaet. Og der var lenke til oversikta!

https://www.arkivverket.no/tjenester/arkivverkets-digitalisering-i-2022

 

Det skal sies at jeg ikke tok meg tid til å gjøre forsøket. Det var fint at du fant fram.

 

Husk at arkivverket.no også har en søkefunksjon: https://www.arkivverket.no/sok?q=digitalisering+2022

 

Det er faktisk ei utfordring at digitalarkivet.no er så mye mer kjent enn arkivverket.no. Informasjon fra Arkivverket finnes primært på arkivverket.no, mens digitalarkivet.no i snever forstand er et nettsted for tilgjengeliggjøring av digitaliserte (og etter hvert "digitalt skapte") arkiver.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.