Gå til innhold
Arkivverket

Krispinus/Chrispinus i Jølster


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

I et skifte etter Ola Krispinusen i Jølster 2/7-1785 på Aarset, finner jeg han gift med Pernille Eliasdatter Sviddalen. Men hvem er hans foreldre ? Jeg lurer på om det er Chrispinus Olsen Aarset og Marthe Danielsen. I et skifte 1770 etter dannemand Chrispinus Olsen nevnes da Marthe Danielsdatter som hans enke, og to barn Ole og Anna. Marthe Danielsdatter er det og skifte etter 1773. Jeg har lest gjennom kirkebok og funnet en Ole døpt 16/6-1734, og ei Anna døpt 14/8-1746. Håper noen har en formening om jeg er på rett spor ?

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ja, -  slik jeg leser den boken, så er det ikke noe svar, bare henvisninger til kirkebok etc. Jeg har benyttet kirkebok bakover fra Ole Krispinusen som det da er skifte etter 1785. Desverre er det vel ikke så mye å hente i de skiftene enn enke og barn. Hadde det vert snakk om verge, ville det vel vært mer å hente. I skifte etter Chrispinus Olsen var det heller ikke mere å hente en at Ole var en del år eldre en søstra Anna. Og det passer vel bra  . Han tjente hos moren da faren døde og var myndig. Da moren døde var han verge for sin søster.  (hvis Chrispinus Olsen og Marthe Danielsdatter er rette foreldre)

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Anne Krispinusdtr. Aarset i 1788 nemner som arvingar broren Ole Krispinussen Aarset sine 7 attlevande born: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126680095

At Ole og Anne skulle vere nokon andre enn sonen og dottera til Krispinus Olsen og Marthe Danielsdtr., er vel svært lite truleg.

 

 

 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret. Fint du fant det skiftet. Da har vi rekka fra Chrispinus Olsen frem til idag. Jeg følger da Ole Chrispinis sønn Bernt . Hadde håpet det var register i skiftebøkene, men det har jeg ikke funnet. Så nå har jeg sakte begynt å skrive av skiftene fra 1727. Men det tar tid.

Mvh

Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein har jo skifteregister for Sunnfjord:

https://www.digitalarkivet.no/source/100043

 

Men du tenkjer vel på å skrive av alle personane som er nemnde i skifta? Det ville vere svært bra om dette kunne gjerast i form av databasar som kunne leggjast ut i Digitalarkivet. Det ville ha gjort det langt enklare å finne fram i skifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hva jeg har begynt med. Dato.  Hvor skiftet er holdt og personer det gjelder. Ser greit ut foreløpig 1727 og 1728. Men det er langt frem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.