Gå til innhold
Arkivverket

Arne Aspa gift med ei av Vereide ætt?


Mats Kalstad
 Del

Recommended Posts

Arne Trondsen Aspa, til Husby,
Kvifor er Arne koblet til Vereide slekten? Kan noen fjerne denne koblingen. "

 

Skriver jeg", så får eg beskjed av ein på geni som tilbakemelding "Les historien om Arne. Hans kone var av Vereide-slekt. Derav koblingen. Dette kan ikke fjernes. Aspa-slejten er en av Norges mest dokumenterte familie og skal ikke slettes uten videre. Hvis du mener at du har rett, bes du dokumentere dette og dele dette i denne tråden. Vennligst velg da "svar alle".

 

Kvar finner eg denne historien?

Jeg kontakter deg om denne profilen: https://www.geni.com/people/Arne-Aspa-til-Husby/6000000006984620088

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser at @Anne M. Bergestår som kurator for profilen. Ho er også medlem her i dette forumet. Så får vi sjå om ho eller andre kan svare på dette. Det er elles evt. også mogeleg å starte ein diskusjon inne på profilen, slik at alle kan følgje den.

 

For min eigen del pleier eg ikkje å røre så gamle profilar, enkelt og greit fordi slektsforskinga mi i dei fleste tilfelle stansar opp på 1600- eller 1700-talet på grunn av mangel på kjelder. Opplysningar frå slektstre på nettet som f.eks. Geni må takast med ei klype salt, og då særleg når ein er innanfor tidsperiodar der det er få kjelder og desse evt. er vanskeleg tilgjengelege.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg taggar også @Aase R Sæther - Gloppen. Ho har greie på mykje når det gjeld Gloppen der garden Vereide ligg.

Tusen takk, er fra denne såkalete Aspa slekten så hadde våre fint og fått orden på dette 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hustru til Arne Trondsson er ikke nevnt i Aspa-seminaret og jeg kan heller ikke se det nevnt i noen slektshistoriske artikler. Jeg har også sjekket den påståtte morens slekt "Øysteinætta/Augustinusætta" og ser heller ikke noen artikler som nevner at Olav på Vereide skulle hatt en datter inngiftet med Aspa. Anne M. Berge har selv etterlyst i kuratorteksten at hun etterlyser kilder "Svært usikker linje - dokumentasjon?". Det er alltid de som har lagt inn profilen og forbindelsen som må kunne vise til kilder, finnes det ingen kilder og man ønsker å fjerne en kobling, så er det selvsagt en fordel å kunne vise til at en slik forbindelse ikke finnes i slektsfaglige artikler i bla. NST, en rekke lokalhistoriske tidsskrift eller i Aspa-seminaret. Men det er en ny Aspa-artikkel på vei, som kanskje kan rydde litt mer i treet. Men her mener jeg det er bare å kutte ut forbindelsen, så får de som protesterer finne frem den kilden de mener å ha.

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ser som snarest innom Geni og ser at jeg har fått Trond Aspa som min 16 tippold og da Arne Aspa Husby som min 16 tipp onkel.   Jeg kan følge slekta mi til Claus Jørgensen Parelius som min 8 tippold og slekta fra Magerøy i Hemne.  Hans mor skal ifølge Geni være Marit Iversdatter fra Nordal på Sunnmøre Vidre til slekt Driveklepp og Pych som er helt ukjent for meg.    Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, johan mats skrev:

har fått noen til og slette denne koblingen.

Jeg har sammen med Anne Marit sett litt på det, og hun har fjernet koblingen, samt låst og merket profilene. Uansett om det er riktig eller feil, så hadde det vært fint å visst hvor opplysningen egentlig stammer fra. Det kan selvsagt komme ny forskning som viser noe annet, men så langt har ingen kilder dukket opp.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2022 den 22.19, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg taggar også @Aase R Sæther - Gloppen. Ho har greie på mykje når det gjeld Gloppen der garden Vereide ligg.

Takkar for tilliten, og takkar for all klipping i desse luftige forbindelsane. Eg har mykje nytte av Geni, men når det gjeld desse delvis før-historiske forbindelsane, er det så mykje fri dikting at eg ikkje legg særleg vekt på det eg finn der. 

 

Eg oppfordrar elles så mange som muleg til å gen-teste sine reine manns- og kvinnelinjer; då får vi mykje meir konkret kunnskap om dei verkelege samanhengane baki der. Eg har sjølv fått innsendt to gentestar frå Vereids-slekta, så vi veit Jon Erikson Vereide (som levde på 1500-talet) si Y-dna-gruppe (R-M269). 

 

Vi held også på og kartlegg Hardbog-slekta på Hopland i noverande Stryn kommune; der er vi no rimeleg sikre på at Elling, Klemet og Oluf Olufssøner Hopland, fødde på fyrste halvdel av 1500-talet, verkeleg var brør (haplogruppe I-M223).

 

På kvinnesida har vi fått rydda opp i mange feilaktige påstandar allereie, så her er det berre å hive seg på Norgesprosjektet på https://www.norwaydna.no/

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.