Gå til innhold
Arkivverket

Kalvaag Præstegjeld?


Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

Se der ja, Grethe!

Der fant du Anne Sofie på vei ut i verden. Det har jeg lett etter, men ikke i Kristiania.

(Jeg mistenker at generelle navnesøk ikke tar med seg søk i emigrantlistene. Jeg har gjort tester med søk der jeg vet navn fra emigrantlister, som ikke kommer frem ved søk fra DAs hovedsøk. Synd...)

 

Og ja, jeg hadde Anne Sofies familie på Øverli. Jeg kunne jo lagt ut alt jeg har, men hadde ikke ventet at denne tråden skulle "ta helt av", etter et ganske så "uskyldig spørsmål" om navnet på et prestegjeld som ikke finnes 😉

Det er jo fantastisk morsomt hvor mange som er interessert i en slektslinje som sikkert få har noen forbindelse til. Min egen forbindelse her er både minimal og ganske så fjern.

 

Endret av Jan-Thore Solem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisemålet var Afrika - kanskje Sør-Afrika? Så er spørsmålet: hvorfor emigrerte Anne Sofie til Afrika? Hun emigrerer også alene, etter hva jeg kan se. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Sofie trenger nok en ny start etter skilsmissen.

Hvorfor Afrika?

Mens jeg gjør et forsøk på å våkne nå på morgenen, med en god kaffe, ser jeg at på emigrantlisten er en jevngammel Olsen (neste på listen) som har Afrika som bosted (Engelsk borger). Bror/slektning?

Jeg hengte meg umiddelbart opp i denne Anne Sofies oppgitte bosted: Tromsø (Narvik). Tromsø ja, men Narvik? Er Narvik et nytt "mellomspor"?

Jeg må la kaffen virke, skjønner jeg... 😉

 

Endret av Jan-Thore Solem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Jan-Thore Solem skrev:

(Jeg mistenker at generelle navnesøk ikke tar med seg søk i emigrantlistene. Jeg har gjort tester med søk der jeg vet navn fra emigrantlister, som ikke kommer frem ved søk fra DAs hovedsøk. Synd...)

 

Emigranter er med i avansert personsøk: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&sc[]=em

 

Men kanskje ikke alle? Kan du gi et eksempel hvor du ikke får forventet treff, da det vil være nyttig å undersøke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, jeg skjønner du kan ikke la ferie være ferie 🙂

 

Jeg bruker sjelden Avansert personsøk, kun i desperasjon. Jeg synes det er for mye dill med "å komme igang". Jeg vet; tåpelig.

Testen jeg henviser til, var nok i fjor sommer en gang. Jeg mener "vanlig" søk, hvor jeg begynner med å fylle inn navn og fødselsår i søkefeltet på DAs inngangside, trykker Søk, og "raffinerer" deretter kriteriene på siden jeg da kommer inn på.

Eventulle eksempler må jeg komme tilbake til, hvis jeg kommer på akkurat de emigrantene jeg jobbet med da. Jeg fant dem til slutt (og hadde en fasit), men lurte på hvorfor de ikke kom frem som resultat ved første søk (med "wildcards", "piping" og greier). Kanskje det var et spøkelse i systemet (ca. sommer i fjor) som siden er rettet opp?

 

Endret av Jan-Thore Solem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den søkbare versjonen av emigrantprotokollen er alderen til den engelske borgeren Ove Olsen oppgitt til 44 år:

https://www.digitalarkivet.no/view/9/og00000000534545

 

Det gir fødselsår 1859, og det stemmer med fødselsåret til sønnen Ove Andreas. 

 

Finner dette på Family Search: 

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:6NS4-GQ1H

Name Ove Andrew Olsen
Sex Male
Age 66
Death or Burial Date 2 Mar 1926
Death or Burial Place Brixton, Johannesburg, Gauteng, South Africa
Cemetery Brixton
Birth Year (Estimated) 1860
Event Type Burial

 

 

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:VFTQ-1K4

 

Name Johanna Maria Olsen
Baptism Date 06 Mar 1887
Baptism Place Cape Town, Cape of Good Hope, South Africa
Father's Name Ove Andries Olsen
Mother's Name Magdalena Johanna Berningh Van Geems Olsen
Event Type Baptism
Birth Date 24 Jan 1887
Digital Folder Number 004434416
Image Number 796
Record Number 8254
Record Number 8254

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Grethe!

Du er både flink og ikke minst kjapp!

Ja, jeg så i mellomtiden at Ove jo må være Anne Sofies bror...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

 

Emigranter er med i avansert personsøk: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&sc[]=em

 

Men kanskje ikke alle? Kan du gi et eksempel hvor du ikke får forventet treff, da det vil være nyttig å undersøke.

 

Første treff av over 10000 treff i søket du la inn var Thomas Andersen, emigrant fra Bergen i 1896.

Denne:

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000001238770

 

Men hvis jeg søker eksplisitt etter Thomas Andersen med hendelse 1896, kommer han ikke opp blant 42 treff

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=Thomas&lastname=Andersen&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=1896&event_year_to=1896&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Jan-Thore Solem skrev:

Jeg bruker sjelden Avansert personsøk, kun i desperasjon. Jeg synes det er for mye dill med "å komme igang". Jeg vet; tåpelig.

Testen jeg henviser til, var nok i fjor sommer en gang. Jeg mener "vanlig" søk, hvor jeg begynner med å fylle inn navn og fødselsår i søkefeltet på DAs inngangside, trykker Søk, og "raffinerer" deretter kriteriene på siden jeg da kommer inn på.

Eventulle eksempler må jeg komme tilbake til, hvis jeg kommer på akkurat de emigrantene jeg jobbet med da. Jeg fant dem til slutt (og hadde en fasit), men lurte på hvorfor de ikke kom frem som resultat ved første søk (med "wildcards", "piping" og greier). Kanskje det var et spøkelse i systemet (ca. sommer i fjor) som siden er rettet opp?

 

Vi (jeg) er nok nødt til å ha ett eller flere konkrete eksempler som vi kan analysere. Forklaringsmulighetene er uendelige når jeg ikke vet hvordan søket og trefflista ser ut. Det kan også være forhold ved data og metadata - forhold som i utgangspunktet er usynlige for brukeren - som slår inn; et søk blir jo aldri bedre enn hva dataene tillater.

 

Som bruker av Digitalarkivet er min inngang motsatt av din. Jeg bruker så å si aldri "(vanlig) personsøk", ettersom det gir et mylder av treff. Dermed må man til å raffinere søket på samme måte som i "avansert personsøk", med den forskjell at "(vanlig) personsøk" gir vesentlig færre muligheter for å raffinere og spisse søket enn hva "avansert personsøk" gir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

 

Takk for eksempelet, Mathias! Søket hvor Thomas Andersen kom på topp, var slik: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&sc[]=em

 

Som du ser av bildeutsnittet nedenfor, er det ingen hendelsesdato på denne personposten. Når du derfor søker med hendelsesår/hendelsesdato, faller posten utenfor søket. Dessverre er det mange personposter i Digitalarkivet som ikke er utstyret med hendelsesår/hendelsesdato. Det er altså ikke noe i veien med søket, men man kan si at dataene kunne vært mer detaljert bearbeidet.

 

 

Skjermbilde 2022-08-06 kl. 09.58.40.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Kristian,

Nå har jo Matthias over her gitt en aldeles eksellent eksempel på det vi snakker om. Ditt/hans eksempel viser jo nettopp det jeg snakker om; eksempelet Thomas Andersen viser ikke som emigrant i hans siste søkeforsøk.

 

Jeg bruker "vanlig søk" i Troms (mitt kjerneområde) med variantsøk. Variantsøk er en absolutt nødvendighet med AMF transkiberingene. Du verden der er mye rart, som kjent. (Navn og årstall er ofte greit, men stedsnavn er et kapittel for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jan-Thore Solem skrev:

Nå har jo Matthias over her gitt en aldeles eksellent eksempel på det vi snakker om. Ditt/hans eksempel viser jo nettopp det jeg snakker om; eksempelet Thomas Andersen viser ikke som emigrant i hans siste søkeforsøk.

 

Jeg bruker "vanlig søk" i Troms (mitt kjerneområde) med variantsøk. Variantsøk er en absolutt nødvendighet med AMF transkiberingene. Du verden der er mye rart, som kjent. (Navn og årstall er ofte greit, men stedsnavn er et kapittel for seg selv.

 

Se min forklaring til Mathias' eksempel ovenfor.

 

Variantsøk har begrensninger når det gjelder AMF-dataene. Dette er fordi variantsøk bare søker i "kjente varianter" fra folketellingene. Det vil naturligvis også fange opp noen av feiltranskripsjonene til AMF, men det fanger ikke opp de "usannsynlige" feiltranskripsjonene, som det som kjent er mange av.

 

For AMF-dataene vil det ofte være bedre med avstandssøk. Dvs. at søk på "Bjørnsund~2" gir treff på alle ord med inntil to tegns avstand fra "Bjørnsund".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XKH8-T99

Name Magdalena Johanna Bernigh Van Geems
Baptism Date 08 Jan 1860
Baptism Place Cape Town, Cape of Good Hope, South Africa
Father's Name Michiel Cornelis Van Geems
Mother's Name Sjonkje Van Der Valle
Event Type Baptism
Birth Date 24 Nov 1859
Digital Folder Number 004434415
Image Number 822
Record Number 11382

 

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XKH8-T99

Name Allan Foster
Sex Male
Marriage Date 28 Feb 1876
Marriage Place Cape Town, Cape of Good Hope, South Africa
Event Type Marriage
Spouse's Name Magdalena Johanna Bernigh Van Geems
Spouse's Sex Female
Note License
Digital Folder Number 004434432
Image Number 38
Record Number 1102
Record Number 1102

 

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XKHP-65Q

Name Price Andries Olsen
Sex Male
Age 22
Marital Status Single
Marriage Date 21 Aug 1882
Marriage Place Cape Town, Cape of Good Hope, South Africa
Event Type Marriage
Birth Year (Estimated) 1860
Spouse's Name Magdalena Johanna Bermingh Van Geems
Spouse's Sex Female
Spouse's Age 22
Spouse's Marital Status Widowed
Spouse's Birth Year (Estimated) 1860
Note Banns
Digital Folder Number 004434434
Image Number 215
Record Number 216

Vielse 1882.jpg

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Takk for eksempelet, Mathias! Søket hvor Thomas Andersen kom på topp, var slik: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&sc[]=em

 

Som du ser av bildeutsnittet nedenfor, er det ingen hendelsesdato på denne personposten. Når du derfor søker med hendelsesår/hendelsesdato, faller posten utenfor søket. Dessverre er det mange personposter i Digitalarkivet som ikke er utstyret med hendelsesår/hendelsesdato. Det er altså ikke noe i veien med søket, men man kan si at dataene kunne vært mer detaljert bearbeidet.

 

 

Skjermbilde 2022-08-06 kl. 09.58.40.png

 

Dette trur eg er eit problem som mange ikkje er merksame på. Personsøk med hendelsesår fungerer greit på kyrkjebøker og folketeljingar, men ein vil gå glipp av skifte, emigrantar og diverse andre kjelder. Det burde nesten ha vore ein varseltrekant om dette. Eit anna "problem" vil vere at det er lite hjelp i å søkje på fødselsår eller patronym i listespesifikke søk for døypte, sidan dette i dei fleste tilfelle ikkje er registrert i databasane (jf. retningslinjene for KYRRE). Her må ein bruke hendelsesår og/eller avansert personsøk for å kunne søkje på fleire roller (f.eks. barn og far) på ein gong.

 

Eg pleier ofte å bruke enkelt personsøk med trunkering samt plussteikn framfor kvart ord for å unngå irrelevante treff. Då søkjer ein på tvers av ulike felt og får ei rask oversikt. Finn eg ikkje det eg leitar etter brukar eg liste- eller kjeldespesifikke søk, eller evt. avansert personsøk alt etter som kva som høver best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2022 den 18.06, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dette trur eg er eit problem som mange ikkje er merksame på. Personsøk med hendelsesår fungerer greit på kyrkjebøker og folketeljingar, men ein vil gå glipp av skifte, emigrantar og diverse andre kjelder. Det burde nesten ha vore ein varseltrekant om dette. Eit anna "problem" vil vere at det er lite hjelp i å søkje på fødselsår eller patronym i listespesifikke søk for døypte, sidan dette i dei fleste tilfelle ikkje er registrert i databasane (jf. retningslinjene for KYRRE). Her må ein bruke hendelsesår og/eller avansert personsøk for å kunne søkje på fleire roller (f.eks. barn og far) på ein gong.

 

Ja, det er en hel del ting man må klar over når man søker, og når man skal vurdere treffene man har fått (og ikke fått). Og da må vi huske på at det tross alt er mange utfordringer med hensyn til å skulle lage et "globalt søk" på tvers av data som stammer fra vidt forskjellige kilder, og som har blitt produsert over en periode på 50 år eller mer. (Jeg husker ikke om første versjon av FT1801-dataene ble produsert på 1960- eller på 1970-tallet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.