Christian Jacobsen Posted August 6 Share Posted August 6 Hei, Når jeg nå nærmer meg rundt år 1800 i kirkebøkene ser jeg at det i en del tilfeller dukker opp "velagte" foran stilling/stand, f.eks. "velagte pige"; samtidig er det andre som ikke har dette begrepet, men kun "pige". Ordbøkene har ingen forklaring på hva "velagte" betyr - er det noen på forumet som kan hjelpe? På forhånd tusen takk 🙂 Mvh Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Holt Sandblost Posted August 6 Share Posted August 6 https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=velagtet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian Jacobsen Posted August 6 Author Share Posted August 6 Tusen takk for nyttig link! Forstår fra linken at dette er en måte å omtale "borgerfolk" - vil det si type landeiere, geistlige, borgerskap og militære offiserer? Ville en bonde (som eier land) være velagtet? Regner med at en enkel husmand vil falle utenfor? Tusen takk igjen for all hjelp, Med vennlig hilsen, Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts