Gå til innhold
Arkivverket

FT1900 - Tromsø kjøpstad


Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

Finnes det noen oppsummering/skrivelse (jeg forsøkt å lete) som beskriver kjente mangler i skannede lister i folketellingene?

 

Jeg spør fordi jeg ikke kan finne grunnlaget/skanningen for denne transkriberte listen:

https://www.digitalarkivet.no/census/apartment/lf01037546000465

 

Som man ser har heller ikke de som indekserte listen fått til å lenke til skanningen for denne (og andre nære) listen.

 

Det er mye rot i denne tellingskretsen, mye fordi de originale listeførerne i 1900 har gjort alvorlige feil (les slurv) på huslistenes forside. De har skrevet feil gatenavn for en hel rekke huslister, mens det er korrekt inne i "mappa".

 

For huslistene 20 - 36 (på hovedlisten), skulle det stått "Søndre Strandgade". Istedet har listeførerne i 1900 først begynt på husliste 26, og skrevet feil gatenavn "Søndre Sø-gade":

https://www.digitalarkivet.no/ft20101125350654

 

(Inne på listene, "Schema 3. Jordbrugsschema" er det korrekt, så det finnes "original-hjemmel" for å korrigere dette i transkribsjonene!)

 

Endret av Jan-Thore Solem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det finnes foreløpig ikke noen oversikt over hva som måtte mangle i skanningene. Det skyldes i hovedsak rekkefølgen på hvordan ting har blitt gjort.

 

Når det gjelder FT1900 konkret, så har vi skanna mikrofilm som ble produsert omkring 1960. Den uorden i skjemaene som framstår i de skanna bildene, kan derfor ha bli rettet fysisk siden. Da FT1900 ble transkribert på 1990-tallet, skjedde det uavhengig av mikrofilmen, ved at man benyttet de fysiske (originale) skjemaene. Sammenknytningen mellom poster i transkripsjonen og skanna bilder er utført nokså nylig i regi av Ancestry, MyHeritage og Familysearch (AMF), som et ledd i Arkivverkets samarbeid med dem. Arkivverket har fått tabeller med sammenknytninger fra AMF, og vi har lagt disse sammenknytningene inn i Digitalarkivet, men vi har neppe(*) hatt kapasitet til vesentlig kvalitetssikring og kvalitetsheving. Derfor vil det være både hull, unøyaktigheter og direkte feil i sammenknytningene.

 

Det vi likevel kan slå fast, er at når Olaf Øien med familie (jf. https://www.digitalarkivet.no/census/apartment/lf01037546000465) har blitt transkribert fra fysisk skjema på 1990-tallet, bør det samme skjemaet ha vært tilgjengelig for mikrofilming 30 år tidligere. Det kan riktignok ikke helt utelukkes at noen skjema kan ha kommet til rette i mellomtida. Og selv om skjemaet i sin tid var tilgjengelig for mikrofilming, er det alltids en liten mulighet for at det ved menneskelig svikt ble utelatt. Summa summarum vurderer jeg at skjemaet sannsynligvis finnes på mikrofilmen og blant de skanna bildene, men så vidt ute av orden, at AMF ikke har fått til sammenknytninga.

 

Før eller siden vil vi kanskje få tid til å ta ut lister over transkriberte poster som ikke er knyttet til noe skanna bilde, og over skanna bilder som ikke er knyttet til transkriberte poster. Jeg antar at det da - med menneskelig finsikting - vil være mulig å matche post og bilde i de aller fleste tilfeller. Til sjuende og sist bør vi da også kunne bruke rekkefølgen på de transkriberte postene, som er "riktig" i henhold til nummerering, til å sortere de skanna bildene riktig, der hvor det er uorden. (Slik vi har gjort det med FT1920, hvor det fysiske kaoset er komplett.)

 

(*) Jeg skriver "neppe", fordi jeg ikke har vært involvert i arbeidet og ikke vet sikkert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Olaf Øien med familie: https://www.digitalarkivet.no/ft20101201340106

 

Jeg tror vi har å gjøre med det forhold at SSB laget såkalte 2 %-utvalg av alle folketellingsskjemaene for videre statistisk bearbeiding. Disse utvalgene av skjemaer ble siden ikke sortert tilbake på riktig plass; de ble bare lagt tilbake enten fremst eller - som her - bakerst i bunken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjon, Kristian.

 

Det kan meget vel hende at den aktuelle lista finnes blant bildene fra skanningen, men det er MYE å bla gjennom fra start til slutt. Det jeg kan slå fast, er at de ikke ligger "der de skulle ha ligget", altså i korrekt rekkefølge. Jeg kan bla meg gjennom huslistene, nummer for nummer, men "plutselig" mangler husliste 34 (altså matrikkelnummer 110) i Søndre Strandgate, der den skal ligge i rekkefølgen.

Kanskje jeg en regnfull dag tar meg tid til å bla gjennom fra start til slutt, for HELE Tromsø by...

Det mest "graverende" (basert på slurv fra år 1900 på hovedlisten) er at transkripsjonen viser dem å bo i Sjøgata, og som gjelder nærmest ALLE lister i tellingskrets 5 som sier Sjøgata. Feilen sprer seg blant alle som registrerer dette feil i sine systemer/programmer/data/databaser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, du fant den!

(Vi "krysset" hverandres innlegg!)

Endret av Jan-Thore Solem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jan-Thore Solem skrev:

Se der ja, du fant den!

 

Jeg har vært borti disse 2 %-utvalgene før, så det slo meg at jeg burde ta en titt fremst og bakerst i sekvensen med huslister og personlister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppsummere, for dem som måtte følge denne diskusjonen:

 

Det jeg skriver om feil gatenavn på hovedlista, og huslistas/personlistas forside (men korrekt i seksjonen "Schema 3. Jordbrugsschema"), gjelder mange av huslistene i tellingskrets 5.

 

Nøkkelen til det hele er Hovedlista for tellingskrets 5 (som også viser eiendommens matrikkelnummer, (dessverre ikke tatt med i transkripsjonen):
https://www.digitalarkivet.no/ft20101125350654

 

Som nevnt tidligere skal alle huslister fra nr. 20 til nr. 36 være Søndre Strandgate (og ikke Sjøgata)!
(Eiendommens matrikkelnummer var unikt i hele byen, uavhengig av gate!)

 

Jeg har vedlagt laget et utsnitt av reguleringskart fra 1875, hvor de samme eiendommene allerede var på plass. (Det kom sikkert til nye bygninger i byen de 25 årene frem til tellingen i 1900, men i området vi her snakker om, er mye de samme eiendommene med samme matrikkelnummer.)
Jeg har markert omtalte område "Søndre Strand Gade" med en blå firkant, og nevnte Olaf Øiens hus med rød sirkel. Vi finner her på kartet igjen matrikkelnummerne fra hovedlista.

 

Eksempelet, Olaf Øiens hus (husliste 34, matr. no: 110) er i dag 2022; Strandgata 30.

Hans hus og hans familie er også tatt med i den flotte artikkelserien for adresser i Tromsø hos Lokalhistoriewiki:
https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Strandgata_30_(Tromsø)

 

 

Sondre_Strandgade.jpg

Endret av Jan-Thore Solem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.