Gå til innhold
Arkivverket

Oldemors oppskriftsbok?


Kristiane Vaagland
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått en gammel oppskriftsbok som jeg lurer på om kan være etter min oldemor som ble født i 1888. 

 

Det finnes ingen datoer i boken, men den er skrevet med enten fyllepenn eller fjærpenn. I de første oppskriftene brukes mål som 1 pund sukker, 1 mrk smør, 1 fjerding aprikoser, 1 maal fløte. I de siste oppskriftene brukes kg, gram, liter etc.

 

Eksempel på bokens første oppskrift:

 

"Italiensk salat

 

Litt opskaaret kjøtt, en kokt opskaaren gullerot, noen faa kokte erter, litt finskaaren raa kaal, et opskaaret (smaat) eple blandes sammen.

Pisk 1 1/2 maal kremfløte til den blir stiv. Gni et eller to haardkokte eggeplommer med en spiseske farin paa en fjæl, og bland- dette op i fløten, og rør godt om. Bland saa alt det opskaarne oppi fløten, og tilsæt sukker og eddik efter smak"

 

Er noen kjent med når de ulike mengdemålene var i bruk?

 

Min oldemor var fra nord-møre.  

 

Noen som har noen innspill her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grethe Flood skrev:

Hva het oldemoren din og når er oppskriftsboken fra?

 

Jeg har ganske god oversikt over slektstreet. Oldemor het Jonette Nikolaisdtr Steinnes (f. Gjernes) og var fra Smøla. Jeg er mer ute etter om det er mulig å datere oppskriftsboka etter måleenhetene som er brukt og rettskrivingen. Den er ikke datert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om boken ikke er datert så er vel oldemoren din dét? 😉 Mao: Når levde hun?

 

Hvis avskriften din er korrekt brukte hun ikke store forbokstaver på egennavn [substantiv]. Dette skulle plassére henne i slutten av 18oo begynnelsen av 1900. Små forbokstaver ble tillatt i 1877, men de store holdt seg likevel lenge – hen mot 1ste verdenskrig.

 

Hun skriver med dobbel a for å – altså før 1917. Hvis hun fulgte rettskrivningsnormalen.

 

Man innførte metrisk mål og vekt i 1875. Så, fremdeles hvis hun fulgte gjeldende regler, burde hun lagt om fra pund etc. ca. da.

 

Nå er det vel slik at akkurat i matlaging er/var målene ofte konservative…

 

Og det var min «drodling» rundt temaet. 🙂

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt på sidelinjen, men jeg klarer ikke dy meg: Veldig interessant å lese at italiensk salat tydeligvis var et begrep og en oppskrift for såpass lenge siden. Jeg trodde italiensk salat var et relativt nytt begrep innført av Delikat/Denja i nyere tid 🙂

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kristiane Vaagland skrev:

 

Jeg har ganske god oversikt over slektstreet. Oldemor het Jonette Nikolaisdtr Steinnes (f. Gjernes) og var fra Smøla. Jeg er mer ute etter om det er mulig å datere oppskriftsboka etter måleenhetene som er brukt og rettskrivingen. Den er ikke datert. 

 

 

Svaret er vel så romsleg at det vert "nei"...

Det metriske systemet vart vedteke i 1799 - i Frankrike.

I 1875 vart det vedteke som offisielt system i Noreg. Det inneber ikkje at metriske mål ikkje fanst før det året,

og ikkje at alle gamle mål forsvann då.

 

Bøker som denne (frå 1842): https://www.nb.no/items/9d56a939c635ee825e7f68c71ba4ff2c?page=237

viser at systemet er kjendt, men kanskje ikkje så myke brukt i Noreg.

Merker veit eg nolevande som brukar - m.a. i oppskrifter.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Hvis avskriften din er korrekt brukte hun ikke store forbokstaver på egennavn [substantiv]. Dette skulle plassére henne i slutten av 18oo begynnelsen av 1900. Små forbokstaver ble tillatt i 1877, men de store holdt seg likevel lenge – hen mot 1ste verdenskrig.

 

Hun skriver med dobbel a for å – altså før 1917. Hvis hun fulgte rettskrivningsnormalen.

 

Oppskriftsboka inneheld nok avskrifter. Det kan hende ho skreiv av meir eller mindre bokstavrett - eller iallfall sånn at skrift/språk er sterkt påverka

av kjelda for avskrifta. Det kan også vere at kjelda hadde omsett oppskrifter frå engelsk (imperial) eller fransk (metrisk), utan å gjere om måleiningane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristiane Vaagland skrev:

Oldemor het Jonette Nikolaisdtr Steinnes (f. Gjernes) og var fra Smøla.

 

Finner ei Jonette Gjernes, gift med Kristoffer Gjernes, på Edøy i 1920:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01074135000437

 

Det er vel samme Jonette Nikolaisdatter jeg finner på Stennes i Edøy i 1900:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037425000313

 

Nr. 3

Møre og Romsdal fylke, Edøy i Edøy, Ministerialbok nr. 581A09 (1880-1919), Viede 1908-1910, Side 332
https://media.digitalarkivet.no/view/39513/175

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Oldemor ble født i 1888 og døde i 1951. 

 

Jeg har skrevet ned nøyaktig som det står i oppskriften. Jeg skjønner at det er vanskelig å tidfeste oppskriftsboka. Min farmor (altså Jonettes datter skrev på nynorsk - er det plausibelt at Jonette som var født i 1888 og giftet seg i 1908 skrev på bokmål/riksmål? Siden hun var fra Smøla?

 

Ellers er det få oppskrifter som jeg tror kan knyttes til spesielle geografiske områder, dessverre.

 

Resten av oppskriftene er:

Sukkerbrød

Sukkerbrød

Havrekjeks

Nordlandslefse

Tebrød

Krumkaker

Tyttebærkake

Sirupskake

Sandkaker

Hjortetak

Julekake

Kaffekjeks

Munker

Sandkaker

Mørkaker

Sukkerbrød (med Royal bakepulver)

(uleselig) men inneholder fløte, farin, gelatin og ananas

Sirupskake

Valdresser

Julekake i form

Berlinerkranse

Citronfromasje

Formkake

Citronkake

Eplekake

Sjokoladekjeks

Tebrød

Julekake

Citron-fromasje

Fattigmannsbakkels

Brune snipper

Havremakroner

Krumkaker (Krisekaker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Grethe Flood skrev:

 

Finner ei Jonette Gjernes, gift med Kristoffer Gjernes, på Edøy i 1920:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01074135000437

 

Det er vel samme Jonette Nikolaisdatter jeg finner på Stennes i Edøy i 1900:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037425000313

 

Nr. 3

Møre og Romsdal fylke, Edøy i Edøy, Ministerialbok nr. 581A09 (1880-1919), Viede 1908-1910, Side 332
https://media.digitalarkivet.no/view/39513/175

 

 

Ja, det er riktig person. Men mysteriet er om det er hennes oppskriftsbok! 🙂 Kan bokas siste oppskrift Krumkaker (Krisekaker) være en oppskrift fra krigens dager, tro? I så fall kan det passe med at den har vært Jonette sin, siden hun levde til 1951.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i tiden ca. 1930 - 1950 årene. Krisekake må være fra krigens dager. Ser mange av kakene er julbakst.

Hun skrev nok ikke med fjærpenn da det var slutt for lenge siden.  Men jeg vil tro det var med en penn (et penneskaft med pennesplit pluss et blekkhus og trekkpapir.

Fyllepennen kom vel litt senere, tror jeg.

 

https://mills.no/delikat/historien-om-delikat/

Endret av Berit Knudsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Jeg tror i tiden ca. 1930 - 1950 årene. Krisekake må være fra krigens dager. Ser mange av kakene er julbakst.

Hun skrev nok ikke med fjærpenn da det var slutt for lenge siden.  Men jeg vil tro det var med en penn (et penneskaft med pennesplit pluss et blekkhus og trekkpapir.

Fyllepennen kom vel litt senere, tror jeg.

 

https://mills.no/delikat/historien-om-delikat/

 

Jeg tror du har helt rett. Jeg mente selvsagt ikke fjærpenn, men pennesplitt i første innlegget! Beklager, der gikk det litt fort i svingene. Det kan faktisk godt være oldemors bok, da - basert på at den siste oppskriften sikkert er fra krigens dager. Hun giftet seg i 1908, og hadde sikkert en oppskriftsbok i husholdningen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fort gjort å skrive feil. Det tror jeg nok de fleste av hos har gjort, og mange fremdeles gjør.

 

Jeg har min mors oppskriftbok fra krigen med forkjellige kriseløsninger på matvarer som de ikke fikk tak i.

Men jeg husker ikke hva slags skriveredskap hun brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre mål og enheter i matlagning hang nok lenge i. Min oldemor (1882-1959), brukte mark om smør i 1943, og sikkert sålenge hun levde:

 

"Skien 18-5-1943. Kjæreste Ellen og Bjarne. Hjertelig takk for pakken, og brevet idag. Vi havde ikke havt smør hverken lørdag eller søndag, eller den 17 hvis vi ikke havde faaet af dig, der hvor vi handlet fik vi en mark, ....."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.