Jump to content
Arkivverket

Lom/Skjåk: Kristen Jakobsøn Blakers hustru Rønnaug Olsdatter f. ca 1739. Hvor kom hun fra?


tom askerøi

Recommended Posts

Både alderen hennes ved folketellingen 1801 - 62 år:   https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058251000140

og ved begravelsen i 1808 - 70 år (venstre side, høyre kolonne 9? linje): https://www.digitalarkivet.no/kb20070603500292

indikerer at hun er født rundt 1739.

 

Det er ikke mange Rønnaug'er som døpes rundt den tiden i Lom, og enda færre som har en far som heter Ole.  Jeg har etter beste evne sjekket mot skiftekort og "Ættebok for Skjåk" og sitter igjen med disse to som mulige kandidater:

 

1) datteren til soldat Ole Jonsøn Brekkøen og Kari Johansdatter døpt 19/10-1738 (godt nede på venstre side):

https://www.digitalarkivet.no/kb20070603490586

 

2) datteren til Ole Rolfsøn Kollen døpt 6/12-1739 (tredje innføring på høyre side):

https://www.digitalarkivet.no/kb20070603490591

 

Kan en av dem være den jeg leter etter?

 

Edited by tom askerøi
Link to comment
Share on other sites

  • tom askerøi changed the title to Lom/Skjåk: Kristen Jakobsøn Blakers hustru Rønnaug Olsdatter f. ca 1739. Hvor kom hun fra?

Begge er sjekket ut - den første ble gift 25/10-1774 med Ole Eriksøn Krogstad iflg Ættebok s266 og kirkebok (nokså midt på venstre side): https://www.digitalarkivet.no/kb20070603500128

 

Den andre er ikke nevnt i skiftet etter faren(?) i 1773: https://www.digitalarkivet.no/sk11216091902073

 

eller evt gift med Ole Pedersøn Hosar i 1790: https://www.digitalarkivet.no/sk11216091902079

(tredje side i skiftet etter en Ole Kristensøns halvbror Tore)

 

Men om jeg har overtolket så tar vi henne gjerne med. Noen som ser noe jeg ikke ser?

 

- - 

 

For øvrig er jeg selvfølgelig enig i at aldersoppgaver var unøyaktig den gangen, men her har vi to som begge sier det samme - og ingen som antyder noe annet. Da er det vel mer sannsynlig at de er nokså korrekt?

Edited by tom askerøi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bygdabok for Lom nr 3, side 307 (Andbergstugu); 

Ola Rolvsson f.ca 1714, d.1750 i Stamstadstugu. Gift 1738 med Ågot Olsdotter. 

Barn 2. Rønnaug f.1739. Sjå Steinteigen gnr 122-11.

 

Bygdabok nr4 side 450, Steinteigen;

Sevald Andersson f.1734 i Brenna. Gift 1763 med Rønnaug Olsdotter f.1739 i Andbergstugu. 

 

Bygdabok nr 2 side 521, Blakarsøyi: 

Kristen Jakobsson f.1749 på uplasserte u.Garmo, d.1806. Gift med Rønnaug Olsdotter f.1738 på uplasserte, d.1808. 

2 barn, Åste (opkalla etter farmor) og Ågot (oppkalla etter mormor). 

 

Sevald Andersson døyr i ei ulykke på Sognefjellet i 1773 (gravlagt i Luster); 

 

Det står ingenting om at Rønnaug gifta seg opp att i bygdabøkene men eg er ganske sikker på at ho er den som blir gift med Kristen Jakobsson Blakarsøyen i 1775. 

Barna er da oppkalla etter begge bestemødrene. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I all verden for en historie!

 

Og denne Rønnaug'en har jeg fra før av i databasen - som søster til Anne Olsdatter Andbergstua (som jeg har fått så mye hjelp med tidligere...)

 

1000 TAKK, Kåre!!

 

 

Og dette er vel akkurat innenfor "lovlig":

 

                       Ole Rolfsøn Stamstadstua = Ågot Olsdatter Andbergstua

                                                                    |

                                          -------------------------------

                                          |                                                 |

                                          |                                    Anne Olsdatter Andbergstua

                  Rønnaug Olsdatter Andbergstua                    |

                                          |                                    Johannes Klausøn

                                          |                                                |

                                     Ågot Kristensdatter = Klaus Johannesøn

 

Er det ikke?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Siden bygdaboka ikke nevner noen barn under Steinteigen(?) vil jeg tro at dette barnet hører hjemme der:

 

Ole døpt 17/1-1768 (venstre side): https://www.digitalarkivet.no/kb20070603490687

(oppkalt etter morfar...?)

 

Og da er det nærliggende å tro at dette er første sønn: 

Anders døpt 25/3-1763 på Elveseter (1. på venstre side): https://www.digitalarkivet.no/kb20070603490676

(i så fall oppkalt etter farfar...)

 

Mulig det er flere barn gjemt her: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&m[]=0514&firstname=seval*&lastname=&roles[]=far&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=1763&event_year_to=1775&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

 

men Sevald'en på Hole utgår siden han er en Ellefsøn.

 

og han på Prestejorde utgår vel pga tidsrommet mellom den dåpen og den til (overstående) Anders?

 

Da gjenstår muligheten for at Ingri som ble døpt 4/10-1767 på StorØdegard er en datter....?

 

Eller....?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg, det rimer ikkje at det står begge i første ekteskap ved FT1801.

Kan vera at den Rønnaug Olsdotter som var gift med Sevald ikkje er den Rønnaug frå Andbergstugu. 

 

Er uansett ganske sikker på at "vår" Rønnaug (gift med Kristen) er det, sjå f.eks. på fadderane ved dotter Aaste sin dåp; 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000006151600

I alle fall 2 av dei (Rolv og Anne) er bror og syster til Rønnaug Olsdotter f. i Andbergstugu. 

 

Finn heller ikkje Rønnnaug Olsdotter (gift med Sevald) i folketellinga for 1801, og heller ikkje som død/begrave i perioda 1749-1801. 

 

Rønnaug og Sevald fekk 2 barn; 

1. Anders f.1763. Sjå Systugu Slålii gnr 125-4.

2. Ole f.1768, d.1790 på Galde. 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da er vi enige - jeg kutter ekteskapet med Sevald og lar Anders og Ole utgå. Og beholder kun ekteskapet med Kristen Jakobsøn.

 

Synd - for det var en fantastisk historie (om en kan bruke en så positiv betegnelse på noe så tragisk).

 

Enda en gang 1000 TAKK!

 

Så er det "bare" å finne ut hvor foreldrene Ole Rolfsøn Stamstadstua og Ågot Olsdatter Andbergstua kom fra... (smil)

Edited by tom askerøi
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Mork 1664: oppsitter Amund Rolfsøn (53) "frå Blaker".

 

Skifte etter Amund 30/9-1684: https://www.digitalarkivet.no/sk11216091909209

en sønn Rolf med 2. kone Ragnhild Hansdatter er nevnt.

 

Skifte etter søsteren Barbra Amundsdatter 17/10-1690: https://www.digitalarkivet.no/sk11216091909211

broren Rolf er fremdeles i live.

 

Senere er han ikke nevnt i skiftekortene fra Mork, men det er vel ham som ble begravet 5/1-1733?: 

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000421752

og i så fall er det intet i veien for at han teoretisk kan ha fått en sønn Ole rundt 1714?

 

Noen som vet...?

 

 

Edited by tom askerøi
Link to comment
Share on other sites

Bygdabok for Lom nr 2 side 502, Blakar: 

Rolv Mikkelsson, gidt med Torø Olsdotter f.på Prestgard i Skjåk.

9 barn, ein av dei er Amund Rolvsson f.ca 1611, sjå Mork gnr 32-3.

 

Nr 2 side 422, Mork; 

Amund Rolvsson f.ca 1611 på Blakar, d.ca 1684. Gift med Barbro Hansdotter f.på Staurust .

Barn;

Hans f.ca 1652,

Marit, gift med Ola Guttormsson f.ca 1649 på Nedre Hjeltar i Skjåk

Amund gift 2.gong med Ragnhild Hansdotter f. på søre Forberget i Skjåk.

Barn;

Rolv f.ca 1660, d.1733 (det står ikkje meire om han enn dette, ikkje om han var gift og heller ikkje om han hadde barn). 

Hans

Barbro d.ca 1690, gift med Eilev Nilsson f.ca 1648 på Graffer. 

Det var skifte etter Amund i 1684. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke veldig oppmuntrende

 

Men skattematrikkelen 1647 oppgir Rolf Blaker som bruker - dette må vel være Bygdabokas Rolf Mikkelsøn.

 

Manntallet i 1664 Har Sevald Rolfsøn (62) og Ole Rolfsøn (32) som oppsittere - og Rolf Sevaldsøn (13) er nevnt som sønn.

 

I skattelisten fra 1680 er det igjen en Rolf Blaker som er oppsitter. Kan godt være 13-åringen fra 1664 som er "forfremmet"  - navnene Sevald Rolfsøn og Rolf Sevaldsøn ser ut til å veksle (i hvert fall) til godt opp på 1800-tallet?

 

Men jeg må ikke se bort fra at en (eller helst flere) av de 9 barna til Rolf Mikkelsøn også har hatt barn oppkalt etter barnets farfar - og at det er en av disse "Rolf'ene" som er som er født ca 1660 og død 1733...

Link to comment
Share on other sites

En liten foreløpig oppsummering:

 

Rolf Mikkelsøn Blaker (? - før 1664) / Torø Olsdatter Prestgard

sønn: Sevald (ca 1603 - senest 1666) skifte 20-3-1666: https://www.digitalarkivet.no/sk11216091900959

(etterkommere på Blaker til godt opp på 1800-tallet.)

sønn: Ole (ca 1633 - senest 1683) skifte 11-5-1683: https://www.digitalarkivet.no/sk11216091900967

(ingen livsarvinger da hans søsken arvet ham - og her fremkommer ytterligere 5 av Rolf Mikkelsøns barn:)

sønn: Jon (videre skjebne ukjent for meg)

sønn: Amund (til Mork - se over. En sønn Rolf som antagelig dør barnløs i 1733(?))

datter: Torø (ugift? i 1683 - videre skjebne ukjent for meg)

datter: Gunhild (ugift? i 1683 - videre skjebne ukjent for meg)

datter: Mari (ugift? i 1683 - videre skjebne ukjent for meg)

 

da mangler jeg kunnskap om to barn (som er døde før 1683 -  men som selvfølgelig kan ha etterkommere...)

 

Jeg skal lete videre . . .

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant ikke umiddelbart den forbindelsen jeg lette etter, men tenkte jeg skulle registrere det jeg hittil har funnet i databasen i håp om et senere funn som kan knytte disse "Rolf'ene" sammen.

 

Så kom hjernen langsomt i gir - var det ikke en Mikkel Blakar som representerte almuen i Lom ved en av kongehyllingene? Joda, Mikkel Blakar (segl med initialene ML) gjorde faktisk det både i 1591 og i 1610. Greit, da kunne jeg begynne med ham i stedet for sønnen(?) Rolf Mikkelsøn.

 

Men så fikk jeg skikkelig bakoversveis: Jeg hadde både Mikkel Lauritsøn Blakar og Rolf Mikkelsøn Blakar fra før av i databasen! Men ført med gårdsnavnet som Blaker etter Finne-Grønns artikkel "Munk'erne i Gudbrandsdalen" i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift nr I fra 1927. Og han fulgte slekta tilbake til Henning Guttormsøn [Munk] som "nævnes 15/1-1469 som kongens ombudsmand i Nordre Gudbrandsdalen og bruker et vaaben med en bøiet arm (med lukket haand) i skjoldet".

 

I tilfelle noen andre er opptatt av slekta på Blakar.

 

PS

Og når jeg nevner kongehyllingene: En "Rollff Kierstad" (Rolf Kjæstad) representerte almuen i Lom i 1610...

(Kan tenkes å være svigerfaren til nevnte Mikkel Lauritsøn Blakar og være opphavet til Rolf-navnet i Blakar-slekta???)

Edited by tom askerøi
Link to comment
Share on other sites

Iflg Per Berg "Kvar vart det av Brattgodset?" i NST XI hefte 4 s330ff

var det Rolf Blakar som brukte Kjæstad fra senest 1610 til 1617/18. Dvs Rolf Kjæstad og Rolf Mikkelsøn Blakar er en og samme person. Det rimer jo godt med at Rolf-navnet ikke sees på Kjæstad verken før eller etter dette.

 

Samtidig kan vi slå fast at min (og andres ser jeg av eldre debatter) teori om at Rolf Kjæstad kunne være svigerfaren til Mikkel Lauritsøn Blaker er helt utelukket... (smil!)

 

 

Edited by tom askerøi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.