Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å finne ANE/ANNE NIKOLINE PEDERSDATTER FRA VEGA++


Silje Evensen
 Del

Recommended Posts

Hei
 
Det stopper helt opp i mitt forsøk på å finne min tipp oldemor, jeg har brukt timer, uker, mnd, snart år på å finne ut hvem Ane Nikoline Pedersdatter er.  Hadde satt stor pris på om noen andre vil gi det ett forsøk på å finne noe. Jeg føler jeg har lett alle steder som er aktuelle og sjekket ut de fleste med riktig navn og som kan være aktuelle. Jeg kommer ikke på flere steder å lete. Noe av problemet er at området der er noe flytende, tror jeg. Og veldig mange her Ane,Anne,Nikoline men i forskjellige rekkefølger....
Jeg skal forsøke å forklare på en enkel måte og ta med det viktigste, men jeg har lett igjennom så mye og blir fort uoversiktelig.
 
Aller viktigst er det å finne ut hvem Ane Nikoline Pedersdatter var og hvor hun kom fra? Da kommer jeg videre.
Men jeg lurer også på hvor det ble av Olaus Hansen Ryan, som hun fikk min oldefar sammen med. Og evt. Ole Herman,hvor han befant seg fra 1865-1875? Fra 1883 har jeg god oversikt, han giftet seg og bodde i Ulvangen i Leirfjorden.
 
Skriver først litt info om hver av de 3:
 
1.Ole Herman Olsen/Olaussen:
 
Min oldefar het Ole Herman Olaussen (men finner han under navnet Ole Olsen senere og muligens ole olaussen). Han er født i 1865, Nordvika Herøy/Dønna. Her står,naturlig nok, Ane Nikoline også:
 
 

 
Så finner jeg han som fosterbarn i Lille-Fagervik i 1875 i Nesna, da som Ole Olaussen. Lille Fagervik er i Fagervika som i dag ligger i Leirfjord, noe som passer bra med at han ble gift og bosette seg på Ulvangsøy etterhvert:
 
 
Vedr. fosterforeldrene: I 1865 bur Nikoline danielsdtr og mannen på Strsuma i Nordvik. De kan ha tatt fostersønnen med seg da de flyttet til Fagervika. 
 
 
Ole Herman finner jeg ikke på Herøy etter 1865 men finner han som konfirmert, da på Alstadhaug, Stokkan:
 
 
Han ble vaksinert i 1866, men har ikke funnet noen oversikt over vaksinerte der han er nevnt.
 
Bildet av Ole Herman:
 
500101_690822wic016cia2o674ej_A.jpg
 
 2.Olaus Hansen Ryan:
 
-født i 1815 og var fra Kristiansund men jobbet på Nordvika handelssted. Mulig han jobbet på ei jekt og drev med klippfiske(?). Faren hans var matros. Jeg har funnet hans foreldre og søsken men jeg finner ikke mer om han heller etter 1865, jeg finner heller ikke hans konfirmasjon.
 
Er det noen som klarer å finne han? hvor ble han av? jHvor var han mellom 1815 og 1865?....eg har lett "overalt"....
 
Her er fra hans dåp, hvis det kan hjelpe:
 
side 259:
 
Folketellingen 1865, fjerde person øverst:
 
 
Så har vi den vanskeligste....
3.Ane Nikoline Pedersdatter:
 
-Hun bodde i Kulvig og Olaus i Nordvik, Nordvik og Kulvig ligger rett ved hverandre.
 
-I folketellingen fra 1865 står det ei Anne Pedersdatter under plassen Kulvig, så jeg regner med at det må være henne, men kanskje tar jeg feil. Det står hun er fra Vega. Men etter å ha sett i kirkebøker over døpte, konfirmerte, utflyttede og innflyttede , så finner jeg ingen som passer. 
 
Folketellingen 1865,3. siste person på siden: 
 
 
Ane Nikoline dukker også opp som mor i 1869(hvis det er henne.)
 
Han hun får barn med her bor på en av de andre gårdene i nærheten av Kulvig(jeg er ikke lokalkjent så mulig jeg tar feil).
 
jeg lette meg frem til at han het Hans Mathias Johansen, fra Skeid, han giftet seg i 1859 men konen hans, Anne Margrethe Pedersdatter, døde i 1868. det står at han var enkemann i 1869.  Jeg trodde først det kunne være han som hun bodde hos i Kulvig siden han heter det sammen men hans kone var ikke død i 1869, han heter heller ikke skei/scheid.
Hvis man ser i folketellingen fra 1865 så finner du Hans Johansen og konen på side 38, rett over plassen Nordvik.
 
Kirkebok dåp 1869/70:
 
 
 
 Barnet døde etter fødsel og het Johanna Henriette Amalia, født i 1869, begravet i 1870 i Dønna.
Problemet er at her står det at Ane Nikoline er 27 år i 1869, noe som passer dårlig hvis hun var 29 år i 1865....
Det står dette er hennes 3. leiesmål, og Ole Herman var hennes !. leiesmål i 1865, da skulle det være ett barn til mellom 1865 og 1869, men dette finner jeg ikke.,så kanskje barnet fra 1869 ikke var hennes allikevel(?).... Om noen finner det kan det stå opplysninger der kanskje som kan gi svar...
 
 
Annet:
 
Siden hun er svært vanskelig å finne så har jeg også lagd meg noen teorier og tanker. Men også meget mulig at jeg har sett meg litt blind på hele saken siden jeg har lett så lenge, kanskje svaret ligger rett foran meg. uansett her er noen av tankene jeg har gjort meg:
 
1.
Kan Ane Nikoline være av omstreiferslekt å derfor er vanskeligere å finne?...
Jeg finner ei Ane Nikoline på digitalarkivet, rødøy/meløy, der det står «nomadiserende». Kan hun ha vært av sameslekt, hvis det er henne i det heletatt(?).
Min mor har fortalt at hun husker de andre i familien kunne tulle litt med min bestefar om at han var fra taterslekt, hun husker dette som en spøk men det kan jo være at det er noe i det...
 
2. 
I folketellingen Herøy fra 1865 under kulvig står Anne Pedersdatter , 29, fra vega.
Under henne står Bergitte Mortensdstter,29, fra Vega. 
 
Ser man i kirkeboken fra vega finner man ingen ved de eksakte navnene noe som skal være ca 1836, noe som gjør det vanskelig.
Men jeg finner ei Petternille Nicolina Bergitta i 1836. Faren døde rett før hun kom til og het petter nilsen. Moren heter Nicoline christine marie nielsdatter. De er fra igerøen.
 
Så blar jeg frem til 1838 der man finner pernille marie birgitte. Moren heter Nicoline nielsdatter. Igerøen.
 
Disse to er altså halvsøstre. Og hvis det stemmer reiste de kanskje til Herøy sammen for å jobbe? 
Men problemet er at navnene stemmer ikke overens 100%. 
Jeg vet ikke hvor vanlig det var å bare bruke noen av navnene og ikke alle. Samt at hvis det er Ane Nicoline så står det ikke Ane der i det heletatt(?) Det var det beste jeg klarte å lete meg frem til
som kunne være logisk...
 
Jeg har forsøkt å lete i utflyttede og innflyttede men finner ikke noe sikkert. 
Kanskje hun ikke ble født på Vega men kom dit senere.
 
 
Folketellingen 1865, Kulvig:
 
Anne Pedersdatter og Bergitte Mortensdatter
 
 
Kirkebok Vega 1836:
 
kan Peternille Nicolina Bergitta være Ane Nicoline?
 
 
 
kirkebok Vega 1838:
 
og kan Pernille Marie Birgitte være Bergitte Mortensdatter?
 
 
 
jeg finner også ei Anne Birgitte Pedersdatter som døde i Leirfjord i 1883, kanskje har hun også flyttet dit:
 
 
 
Jeg finner ei Anne/Anna Nicolina i 1834, men her heter faren Niels og ikke Peder.
 
 
og vedr Birgitta så kan det like så godt være hun jeg fann her:
 
 
Det er kanskje mer sannsynlig....
 
Jeg har sikkert mer jeg kunne lagt ut men spør, kanskje det kan være noe jeg kan svare på som kan hjelpe andre å finne.
 
HVEM ER ANE NIKOLINE PEDERSDATTER?
 
Takker for all hjelp!
 
Mvh
 
Silje Evensen
 
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra de undersøkelser som er gjort, er det grunn til å tvile på om den Anne Pedersdatter fra Vega som er oppført under Kulvik på Dønna i folketellingen for 1865, er mor til Ole Herman. Derimot kan den Anne Pedersdatter som er nevnt som fadder være kvinnen fra Vega. Dermed er det jo ikke sikkert vi vet alderen på den aktuelle Ane Nikoline Pedersdatter.

 

Det kan finnes flere mulige kandidater. Jeg nevner en Anna Nikolina som er født på Langmoen i Hemnes i januar 1848. Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/825/L0355: Ministerialbok nr. 825A09, 1842-1863, s. 77-78
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050428010042

 

Kanskje for ung. I skifte etter moren i 1899 oppgis hun å være gift med en Johan Jørgensen i Sørreisa i Troms. I dødsfallprotokoll for Sørreisa 1912 oppgis eldste datter (fra ekteskapet?) å være født i 1873. Tranøy lensmannskontor (Sørreisa lensmannskontor), SATØ/SATØ-46/1/F/Fi/Fia/L0147: Dødsfallsprotokoller, 1909-1919, s. 19
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10811411050024

 

Bør kanskje undersøkes nærmere?

Endret av Leif Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg er veldig i tvil selv, det virker merkelig at det skal være så vanskelig å finne henne. Hvis du ser på denne linken nedenfor, så har jeg nok en gang gått ut fra at dette er moren til Ole Herman pga navn og stedet kulvig. men her står det at hun er 27 år gammel. jeg bør kanskje se bort fra folketellingen der det står 29 år og fra Vega, mulig det er det som har gjort det vanskelig. Selv om foreldre noen ganger ble oppført under faddere så var det vel kanskje ikke så vanlig? og dermed kanskje størst sjanse for at det ikke er henne i folketellingen. Det vil si at jeg må lete etter ei ane nicoline pedersdatter født rundt 1842. 

Det skal være ei fra Meløy også som heter det tror jeg og ei fra floa på vega men tror det var seinere enn 1842.

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20050427010543

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden Ole Herman er født i 1865 på Herøy, burde hun ikke stå i folketellingen på Herøy for det året? eller var det vanlig å bli oppført på hjemstedet så sant man ikke bodde noe annet sted fast? Kan hun ha vært innom for en kort periode for å føde feks? Hendte det ikke at man ble sendt bort for å føde hvis ett barn kom til uten for ekteskapet i noen tilfeller? Men hun er der også i 1869, kanskje hvis det er henne. Derfor tenkte jeg nok sikkert at da hadde hun bodd der over noen år og defor mest sannsynlig var hun som stod i folketellingen. Jeg blir litt frustrert over hvor vanskelig det er med akkurat henne😅 håper jeg får en AHA oppdagelse snart...men skal sjekke ut de du tipset om. tusen takk🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Anne Nicoline, f. 1848 er nevnt, her er vielsen  til Anne Nicoline, f. 1848 og Johan Jørgensen:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000007378536

 

Datteren Marie, nr. 8:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/826/L0378: Ministerialbok nr. 826A01, 1865-1878, s. 27
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070212650302
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er også at jeg uansett ikke finner noe ved navn anne født 1837 på vega, så det som står i folketellingen får jeg uansett ikke til å stemme.

 

En annen teori... jeg finner ei ved navn nicoline Birgitte pedersdatter i 1838 på vega, der moren heter Ane.

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20071004610482

 

så finner jeg ei ved navn Anne Birgitte Pedersdatter ,som angivelig skal være født i vega 1837, som døde på sykehuset i Sandnes i 1883. nummer 30.

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20060524010130

 

så lurer jeg på siden jeg ikke finner noen ved navn Anne i kirkeboken men jeg finner nicoline birgitte med mor ved navn Ane. Kan hun ha tatt i bruk navnet til sin mor?

Jeg strekker det kanskje langt men jeg finner ingen annen forklaring😅 Er det noen som har vært borti det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Herman ble døpt i Oktober, meget mulig hun var der på slutten av året.

 

Blir kanskje rotete forklart men jeg prøver, høres logisk ut inni hodet men er ikke sikkert det er det når det blir skrevet ned 😅:

 

Siden faren til Ole Herman som bodde på Herøy døde på sykehuset i Søvik som ligger i /ved Sandnes står oppført med bosted Sandnes i kirkeboken for konfirmasjonen til Ole Herman i 1881 og han ble innført over døde og begravde i kirkeboken i stamnes Alstadhaug når han døde istedenfor Herøy.

Kan det da hende at Ane Nikoline, hvis hun er den som døde på sykehuset i Sandnes i 1883 (hvis hun er denne Ane Birgitte da), ville vært oppført i kirkeboken for stamnes slik som faren  til Ole Herman ble da han døde selv om de begge bodde på Herøy...

 

jeg grubler🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger foresten også merke til at faren til denne Nikoline Birgitte født 1838 på Vega heter Peder Hermandsen. Hvis det skulle vært henne, kan Ole Herman være oppkalt etter sin oldefar?

 

mener å ha lest ett sted at man ofte ble oppkalt etter sine besteforeldre eller oldeforeldre? igjen drar jeg det kanskje langt men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i folketellingen fra 1865, så er det heller ingen ved navn Anne Birgitte født på Vega i 1837, den nærmeste jeg kommer der denne Nicoline Birgitte født 1838.

Derfor min teori om hun kan ha brukt sin mors fornavn Ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Ane Nikoline fikk en sønn Anthon Christian f. 15.12.1861. Det står da Ane Nikolina B. Pedersdatter: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/830/L0446: Ministerialbok nr. 830A10, 1831-1865, s. 137
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050427020677

 

Blant fadderne er en Johanna Pedersdatter, Gaardvik. Og ut fra folketellingen 1865 er hun fra Vega, og vi  er da tilbake dit. Mulig søster. Kanskje foreldre Peter/Peder/Peer Andreassen og (Ide) Catharina Arntsdatter. Men hvis prest og klokker har ført andre navn inn i bøkene enn hva godtfolk mente, så blir jo det hele nokså vanskelig.

 

Iflg. Svein Edvardsens avskrifter av skifter fra Helgeland så er Peder Hermansen nevnt i et skifte etter sin søster Kiersten i 1909. Han er død, men oppgis å ha følgende barn: Nils, 73 år, Eidem, Nikolina, 70 år Floa, Morthina, 52 år, Værøy i Lofoten og Erik, død, Vika.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det stemmer. Jeg hadde slått fra meg den tanken om at det var henne siden det stod hellesvik istedenfor Kulvig. Samt at det står "B" i navnet hennes, men nå når jeg selv begynte med teorien min som jeg skrev om over her så kan jo det faktisk passe? Ett problem er at på min Oldefar Ole Herman født i 1865 står det at det er hennes første leiesmål?... Det står det også på denne gutten født i 1861...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sitter å tenker. Anton født 1861, 1 leiesmål,  johanna født i 1868, 3. leiesmål.

Kan Ole Herman født 1865, v're 2. leiesmålet, kan det være tydet feil?... for det finnes ingen ved navn Ane eller Anne pedersdatter som passer som har fått barn mellom Ole Herman i 1865 og Johanna i 1869, det hadde forklart en del.

 

legger på nytt ved fra kirkeboken, kanskje noen kan se om de får det til å stå 1 eller 2. leiesmål på Ole Herman:

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20050427010489

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20071024610249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton Kristian f. 1861, bor hos sin far i 1865:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038357001891
 

Far Jonas Nilsens vielse m Hendrikke Danielsdatter, De ble viet på Vega, par nr. 1 i 1843:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/816/L0239: Ministerialbok nr. 816A05, 1820-1845, s. 392-393
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071004610537
 

Henrikke Johanna døde i 1890:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000005516531

 

Jonas og Henrikke har en jente, Peternille, f. 1854, Vega, til oppfostring. Hun kan være Henrikkes brordatter, se nr. 26 og se på fadderne:
Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/816/L0240: Ministerialbok nr. 816A06, 1846-1870, s. 36
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050429010039

 


 

 

 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Silje Evensen skrev:

Jeg klarer ikke tyde hva det står, men syns det ser rart ut.

 

 

Ikke så veldig rart – det står: NB See No 2 paa Qvindesiden. 🙂

Så på høyre side (døpte kvinnekjønn nr. 2) finner vi:

| Anthon Christian (Hjemdøbt af Pastor Stub) | Pige Ane Nikolina B. Pedersdtr Hellesvi?? %Dreng% Giftmand Jonas Nilssen Qvarholm(?) | [faddere] | Uægte Opgivet af Moderen B 1 Leierm. |

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Hermansens datter Nikolina Bergitta, f. 09.08.1838, ser ut til å være stasjonær på Floa i Vega ved alle folketellinger t.o.m 1910. Gift med skredder Kristian Olsen fra Leka: Informasjon om bosted (uit.no)

 

En mulig kandidat til den ettersøkte Anne Nikoline Pedersdatter, er den Anne Bergithe Pedersdatter som er født på Baadnes, Vega, den 4. april 1834. Foreldre Peder Christian Andreassen (ca 1790 - 1868) og Cathrine (egentlig Ide Cathrine) Arnesdatter (ca 1809 - 1861). Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/816/L0239: Ministerialbok nr. 816A05, 1820-1845, s. 122-123
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071004610470

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Leif Johannessen skrev:

Peder Hermansens datter Nikolina Bergitta, f. 09.08.1838, ser ut til å være stasjonær på Floa i Vega ved alle folketellinger t.o.m 1910. Gift med skredder Kristian Olsen fra Leka: Informasjon om bosted (uit.no)

 

En mulig kandidat til den ettersøkte Anne Nikoline Pedersdatter, er den Anne Bergithe Pedersdatter som er født på Baadnes, Vega, den 4. april 1834. Foreldre Peder Christian Andreassen (ca 1790 - 1868) og Cathrine (egentlig Ide Cathrine) Arnesdatter (ca 1809 - 1861). Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/816/L0239: Ministerialbok nr. 816A05, 1820-1845, s. 122-123
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071004610470

 

 

 

Takk for tips! hun kan jeg ikke huske å ha undersøkt, så det er absolutt verdt ett forsøk. årstallet også er ganske innafor. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg finner ei Anne Pedersdatter som jordmor under"dødfødte" i 1867.

https://www.digitalarkivet.no/kb20050427010629

 

Når jeg søker i folketellingen på moren til dette barnet, Marit Johansdatter, så ser jeg at hun bodde på samme adresse som Anne Pedersdatter i 1865.

https://www.nb.no/items/1b5da5e1ebafc16a18575381c03d7457?page=45&searchText="marit johansdatter"

 

Kan hun ha vært jordmor av yrket eller står det kun fordi hun var der under fødselen? i tilfelle hun var jordmor, kanskje det kan finnes noe register eller info om det ett sted. på den måten finne ut om dette er Ane Nicoline eller ikke som står i folketellingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.