Gå til innhold
Arkivverket

Finn kilde


Sigmund Erik Sørgjerd
 Del

Recommended Posts

Har brukt "Finn kilde" flittig i mange år, men nå virker det som filtreringen ikke helt spiller på lag. 

Jeg har alltid avgrenset søket ved å endre periodene jeg er interessert i. I går og i dag synes ikke dette å virke som tidligere. Som eksempel har jeg søkt "Bjørnør i perioden 1830-1850" og får hele 27 treff. Trefflista viser også kirkebøker som ligger langt utenfor den perioden jeg har satt.

Hvorfor blir så mange kirkebøker listet når jeg gjør dette?

 

vh

Sigmund Sørgjerd

 

Finn-kilde.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme i avansert person søk. Databasen filtrerer ikke ut treff i henhold til fødselsårene jeg legger inn.

 

Mvh

Martin Roe Eidhammer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Martin Roe Eidhammer skrev:

Opplever det samme i avansert person søk. Databasen filtrerer ikke ut treff i henhold til fødselsårene jeg legger inn.

 

Mvh

Martin Roe Eidhammer 

Hei

Vi er kjent med problemstillingen som oppstod tirsdag kveld

Saken er meldt videre til utviklere på Digitalarkivet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Jeg skrev tidligere i dag dette i "Årstall i søkefunksjon ute av drift":
  På 22.9.2022 den 14.43, Truls Songstad skrev:

Du må trykke på og velge hendelsesdato:  image.png.454106ac0bc8834a26231a3e2d77e356.png

Expand  

 

 

Problemet er like gæli (eller egentlig mye værre) ved "kildesøk" - og der er det så vidt jeg kan se ikke noe slikt "triks"? Eller?

 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, tom askerøi skrev:
Jeg skrev tidligere i dag dette i "Årstall i søkefunksjon ute av drift":
  På 22.9.2022 den 14.43, Truls Songstad skrev:

Du må trykke på og velge hendelsesdato:  image.png.454106ac0bc8834a26231a3e2d77e356.png

Expand  

 

 

Problemet er like gæli (eller egentlig mye værre) ved "kildesøk" - og der er det så vidt jeg kan se ikke noe slikt "triks"? Eller?

 

 

Hvis du leser på toppen av siden til Digitalarkivet, så er problemet omtalt der. Vi venter på en programoppdatering fra leverandøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt kjent med at det har dukket opp ENDA EN svakhet ved det nye søkesystemet.

 

Men denne gangen var det et (tydeligvis FOR godt?) kamuflert spørsmål om det ikke var noen liknende "triks" en kunne bruke i dette søket.

 

Det er det åpenbart ikke.

 

Men slik går det når man kjøper først og sjekker hva systemet kan levere etterpå.

 

Det nye søkesystemet har vært en gigantisk skuffelse fra dag 1 - jfr tidligere debattinnlegg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tom askerøi skrev:

Jeg er godt kjent med at det har dukket opp ENDA EN svakhet ved det nye søkesystemet.

 

Men denne gangen var det et (tydeligvis FOR godt?) kamuflert spørsmål om det ikke var noen liknende "triks" en kunne bruke i dette søket.

 

Det er det åpenbart ikke.

 

Men slik går det når man kjøper først og sjekker hva systemet kan levere etterpå.

 

Det nye søkesystemet har vært en gigantisk skuffelse fra dag 1 - jfr tidligere debattinnlegg...

Det er ikke dukket opp en svakhet, men det er en feil som har oppstått hos leverandøren av søkemotoren. Feilen oppstod ved en oppdatering av søkemotoren.

Andre som bruker samme leverandør og som kjører samme versjon som Digitalarkivet, har den samme feilen. 

Dette er en feil som vil bli rettet av leverandøren. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men no er det trass alt snart ein månad sidan denne feilen oppstod. Eg tykkjer at det er merkeleg at ikkje leverandøren raskt kjem med ein ny versjon som rettar feilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en svakhet som har dukket opp eller om det er en feil som har oppstått er bare ordkløveri - resultatet for brukerne er den samme.

 

Programmet har på flere måter vist seg å være et usedvanlig dårlig kjøp...

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.