Gå til innhold
Arkivverket

Husmannskontrakt, Vadstuen, 1855


Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

 

Jeg har tydet en husmannskontrakt fra 1855 for plassen Vadstuen. 
Jeg har 5-6 ord jeg er usikre på og som jeg håper noen kan hjelpe meg med. (jeg har satt spørsålstegn ved disse).


Her er link til originalteksten (begynner nederst på høyre side):

https://media.digitalarkivet.no/view/21718/177

 

 

Her er teksten jeg har tydet:

 

01           No 21. Kontrakt. Undertegnede Vilhelm Evensen Skryten tilstaar herved at have

02           overdraget Kristen Amundsen Jaren(?), til Brug og Beboelse for hans og

03           nuhavende Kones Levetid den under min Gaard Skryten beliggende Plads Vadstuen

04           kaldet med paastaaende Stuehus paa følgende Vilkaar. 1. Overlader ham Pladsens

05           Jordvei, saaledes den nu er indgjerdet, og skal indlegges efter Opstagning et Stykke

06           af Udmarken, imod at svare kontant 25 Spd. og siden at oparbeide 25 Spd. i fem paa

07           hinanden følgende Aar med 5 Spd hvert Aar, og saaledes at han skal vende(?) Myr for

08           1 ¼ skil. pr Favn, paa min Kost, og da han skal have Stuehuset til Eiendom, skal han

 

(ny side)

 

01           paa samme Maade oparbeide 12 Spd. i de 2 senere paafølgende Aar. 2. Fornødent(?) Gjerdefang

02           tages efter Udvisning, til Brænde tages Stubber og Kvist, samt skal han have Tømmer til

03           et lidet Fæhus, som og skal være hans Eiendom. 3. Fri Havn til de Kreature, som fødes

04           paa Pladsen samt Jordtag til Behov efter Udvisning. 4. Ingen Inderste eller pasløse Personer

05           tillades ham at huse eller indtage. 5. Naar ovenmeldte(?) Beløb er oparbeidet eller betalt, skal

06           han og Kone bruge og bebo bemeldte Plads sin Levetid, frit for (?) Afgift, naar ikke

07           Kontrakten forøvrigt overtrædes, men i modsat Fald have sin Brugsret forbrudt, efter lov-

08           lig Opsigelse før Jul, til næste Aar Faredag at fraflytte, hvilket bliver paa hans egen

09           Bekostning at erstatte. Til Bekræftelse under min Haand og hertegnede Vitterlighedsvidners

10           Overvær. Skryten den 13de August 1855. Wilhelm E. Skryten. Kristen Amundsen, m. p. P.

11           Til Vitterlighed: Christopher C. Moen(?). Hans Hansen Skryten, m. p. P. Denne Kon-

12           trakt er mig rigtig udbetalt, hvorfor kvitteres. Wilhelm E. Skryten. Thl. 16 s.

 

 

På forhånd mange takk 🙂

 

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

 

04           kaldet med paastaaende Stuehus paa følgende Vilkaar. 1. Overlades ham Pladsens

 

07           hinanden følgende Aar med 5 Spd hvert Aar, og saaledes at han skal vende(ja) Myr for

 

01           paa samme Maade oparbeide 12 Spd. i de 2 senere paafølgende Aar. 2. Fornødent(ja) Gjerdefang

 

05           tillades ham at huse eller indtage. 5. Naar ommeldte Beløb er oparbeidet eller betalt, skal

06           han og Kone bruge og bebo bemeldte Plads sin Levetid, frit for videre Afgift, naar ikke

 

 

08           lig Opsigelse før Jul, til næste Aars Faredag at fraflytte, hvilket bliver paa hans egen

09           Bekostning at erstatte. Til Bekræftelse under min Haand og hostegnede Vitterlighedsvidners

 

Mvh

 

 

 

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

Har du noen formening om navnene? 🙂

 

Nei, de våger jeg meg egentlig ikke på i og med manglende lokalkunnskap. Men Jaren (Garen?) og Moen virker sannsynlig 🙂

 

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.