Gå til innhold
Arkivverket

Det å søke i dødsannonser


Silje Lunde
 Del

Recommended Posts

Jeg føler jeg maser fælt her, men nå er snart alle brikkene på plass i familiemysteriet mitt😊 jeg prøver å søke i dødsannonser, men jeg får det altså ikke til. Man må kanskje være abbonent? Jeg har også Googla, brukt myheritage og til og med Facebook, men ingen treff på denne mannen. Dere har vært så snille og hjulpet meg med å finne dødsannonsen til faren hans; Harry Walter Normann Berntsen,født 18/2-28 og døde 8/1-2011. Han hadde en sønn som het/heter Allan.  Går ut ifra han heter Allan Berntsen. Men finnes han i noe dødsannonse tror dere, siden jeg ikke finner han noen andre steder på Internett?  Dere må ha meg unnskyldt,jeg er helt nybegynner med slektsforskning,så det er nok sikkert flere sider jeg ikke er klar over som finnes og som ikke kommer opp når jeg Googler navnet.  På forhånd,tusen takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Nasjonalbiblioteket.
Søk på aviser, som stort sett etter 1930 er utilgjengelege, men kan likevel gje deg dei opplysningane du treng til å komme vidare.

www.nb.no

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Prøv Nasjonalbiblioteket.
Søk på aviser, som stort sett etter 1930 er utilgjengelege, men kan likevel gje deg dei opplysningane du treng til å komme vidare.

www.nb.no

Hei Gunnar!

Jeg har prøvd flere ganger,men jeg må gjøre noe feil. Jeg feks søkte på Harry Walter Normann Berntsen,  men da kommer det bare artikler opp med feks bare Harry , eller bare Berntsen i utheva skrift, og ikke hele navnet samlet. Det skal jo egentlig være noe der,for skulle gjerne funnet ut om sønnen hans Allan fortsatt lever .

Nei dette var visst ikke så enkelt dette 😊 men takk for gode råd, er nok heller meg og søking det er noe feil med 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://jolstad.vareminnesider.no/memorial_page/memorial_page_ads.php?order_id=2558719&set_site_id=75&cat=ads&sign=1ab10549cca917e62095efed98e22509

 

Her er dødsannonsen til Harry fra vareminnesider.no . Allan er nevnt der. Her kan du finne dødsannonser fra nyere tid (ca de 10 siste årene). For søk i nasjonalbibliotekets aviser er det viktig å bruke hermetegn helt først og helt sist, for å få treff på hele teksten. Søk på "Allan Berntsen" gir 14 treff

https://www.nb.no/search?q="allan berntsen"&mediatype=aviser

 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lars Johannessen skrev:

https://jolstad.vareminnesider.no/memorial_page/memorial_page_ads.php?order_id=2558719&set_site_id=75&cat=ads&sign=1ab10549cca917e62095efed98e22509

 

Her er dødsannonsen til Harry fra vareminnesider.no . Allan er nevnt der. Her kan du finne dødsannonser fra nyere tid (ca de 10 siste årene). For søk i nasjonalbibliotekets aviser er det viktig å bruke hermetegn helt først og helt sist, for å få treff på hele teksten. Søk på "Allan Berntsen" gir 14 treff

https://www.nb.no/search?q="allan berntsen"&mediatype=aviser

 

 

Jeg prøver,tusen takk😊😊 fant ingen dødsattester  med hans navn av det du sendte, kanskje det er et håp😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette ikke er nevnt her, vil anbefale et raskt søk her først:

Søk i dødsfall (døde 1951 - 2014)

 

Når man så har offisielt navn og dødsdato, så er det ofte enklere å finne treff på Nasjonalbiblioteket og på Våre Minnesider.

 

PS!

Dette forutsetter at man treffer innenfor årene som dekkes av kildene....

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søk på Nasjonalbiblioteket på Nettbiblioteket bør man lære søkefunksjonene man har tilgjengelig. Dette finner man på siden Søketips i Nettbiblioteket.

 

Spesielt nyttig er nærhetssøk når man ikke vet om eventuelle mellomnavn som en person kan ha.
Eksempel: Søk etter "Gudmund Olsen" kan gi null resultater, mens "Gudmund Olsen"~4 kan gi flere resultater hvis f.eks. personen man leter etter viser seg å hete Gudmund Erik Olsen.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry W.A. Berntsen giftet seg i 1969, så det er vel sannsynlig at denne Allan er den som er født året etter med morens pikenavn som etternavn (nevnes ikke her, men lett å finne ved lysningene). Vi snakker om en etter alt å dømme levende person som i 2001, 2007, 2008 og 2009 var bosatt utenlands, øvrige år i Bergen. Så vi bør kanskje ikke diskutere ham videre her.

 

DTH

 

Oppdatering: Det kan godt hende at min antagelse over ikke stemmer, all den tid A. ikke opptrer i hun jeg trodde var morens dødsannonse i 2017 ...

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Harry W.A. Berntsen giftet seg i 1969, så det er vel sannsynlig at denne Allan er den som er født året etter med morens pikenavn som etternavn (nevnes ikke her, men lett å finne ved lysningene). Vi snakker om en etter alt å dømme levende person som i 2001, 2007, 2008 og 2009 var bosatt utenlands, øvrige år i Bergen. Så vi bør kanskje ikke diskutere ham videre her.

 

DTH

 

Oppdatering: Det kan godt hende at min antagelse over ikke stemmer, all den tid A. ikke opptrer i hun jeg trodde var morens dødsannonse i 2017 ...

Tusen takk! Dette har jeg ikke funnet noen sted,så det setter jeg pris på,har du en link du kunne sendt meg så jeg kunne funnet ut hvem han gifta seg med,så jeg kunne sett pikenavnet hennes?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Silje Lunde skrev:

Tusen takk! Dette har jeg ikke funnet noen sted,så det setter jeg pris på,har du en link du kunne sendt meg så jeg kunne funnet ut hvem han gifta seg med,så jeg kunne sett pikenavnet hennes?😊

Notis i Arbeiderbladet 19. november 1969

https://www.nb.no/items/55b5266df9b13c57a2f58c9ebe5435d3?page=15&searchText="harry walter"

image.png.e83c66dc26f0137449575956eb12ab36.png

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Silje Lunde skrev:

Heihei!takk for svar,og jeg har prøvd ,da kommer det opp dette;: 855873100_Screenshot_20220927-011100_SamsungInternet.thumb.jpg.82126dc8d4e2f3d9edfaa9ccbe722a89.jpg

 

Dette var merkeleg, sidan det m.a. skal komme opp 14 treff i aviser.

 

Her må du vel berre prøve å søkje i ein annan nettlesar og/eller på ein annan pc, telefon eller nettbrett.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Jeg tror nok at den kandidaten jeg lanserte i mitt forrige innlegg var et feilspor. Hvis vi klarer å identifisere Ruth og hvor det ble av henne så kommer vi kanskje også på sporet av Allan?

DTH 

Jeg mener å ha identifisert Ruth, men ikke hvor det ble av henne. Født i U av foreldre L og H K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ragnhild K. Brænd skrev:

Jeg mener å ha identifisert Ruth, men ikke hvor det ble av henne. Født i U av foreldre L og H K.

Hmm ... snakker vi om Ruth Karlsen, g1. 1964, og født 1931? Hun døde i 2018, og i hennes dødsannonse står ikke noen Allan. Så (antagelig) enten har han gått bort før 2018, eller så er Allan Harrys sønn fra et tidligere forhold.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Hmm ... snakker vi om Ruth Karlsen, g1. 1964, og født 1931? Hun døde i 2018, og i hennes dødsannonse står ikke noen Allan. Så (antagelig) enten har han gått bort før 2018, eller så er Allan Harrys sønn fra et tidligere forhold.

 

DTH

Ja, det er samme dame som jeg kom fram til. Heller mot at A. er Harrys sønn fra tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får komme med en liten oppsummeringt i kveld hvis jeg får tid, slik at ikke trådstarter blir mer forvirret enn nødvendig. Ruth og hennes første ektemann lever ikke, så de kan jo nevnes med navn. Men akkurat nå har jeg ikke tid til å skrive oppsummeringen

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Hmm ... snakker vi om Ruth Karlsen, g1. 1964, og født 1931? Hun døde i 2018, og i hennes dødsannonse står ikke noen Allan. Så (antagelig) enten har han gått bort før 2018, eller så er Allan Harrys sønn fra et tidligere forhold.

 

DTH

I hennes dødsannonse står det nevnt to barn (og deres ektefeller), disse er også nevnt i dødsannonse til en mann død 2007 (Aksel). Ser da at det var ekteskapslyninger for Ruth og Aksel i 1951 og 1956, så Ruth må ha vært gift minst tre ganger. Allan er ikke nevnt i hans dødsannonse heller, men disse to hadde da to felles døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lars Johannessen skrev:

I hennes dødsannonse står det nevnt to barn (og deres ektefeller), disse er også nevnt i dødsannonse til en mann død 2007 (Aksel). Ser da at det var ekteskapslyninger for Ruth og Aksel i 1951 og 1956, så Ruth må ha vært gift minst tre ganger. Allan er ikke nevnt i hans dødsannonse heller, men disse to hadde da to felles døtre.

Hmm ... jeg har bare registrert ekteskap med Arne Karsten i 1964 og deretter Harry i 1969. Har Ragnhild og jeg bommet på rett Ruth Karlsen (f. 3. juni 1931)?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Hmm ... jeg har bare registrert ekteskap med Arne Karsten i 1964 og deretter Harry i 1969. Har Ragnhild og jeg bommet på rett Ruth Karlsen (f. 3. juni 1931)?

DTH

Legger inn notisen fra Drammens Tidende 26.1.1956 https://www.nb.no/items/2e15c9760456d6b54634147842006fa2?page=3&searchText="aksel valdemar johansen"

 

image.png.c7d6478334317e9dc6f5ea5187133036.png

 

Lysingen fra 1951 sier at Aksel var fra Degernes, Ruth hushjelp på Gardermoen. Jeg har ikke funnet vielsen, men i og med at  dødsannonsene inneholder de samme barna nevnt så er det neppe tvil om at Aksel f. 1930 og  Ruth f. 3.6.1931 var gifte. Lysingen til Ruth og Arne Karsten i 1964 oppgir at begge var fraskilte, så jeg tenker at det er samme Ruth vi snakker om her. https://media.digitalarkivet.no/view/3267/34

Brukslenke for sidevisning https://www.digitalarkivet.no/kb20060327050254

Endret av Lars Johannessen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Jeg får komme med en liten oppsummeringt i kveld hvis jeg får tid, slik at ikke trådstarter blir mer forvirret enn nødvendig. Ruth og hennes første ektemann lever ikke, så de kan jo nevnes med navn. Men akkurat nå har jeg ikke tid til å skrive oppsummeringen

 

DTH

Ja jeg tror Allan må være Harrys sønn fra et tidligere forhold,skulle så gjerne funnet han. Men skjønner dette ikke var så enkelt som jeg trodde 😊 han er siste brikka i puslespillet, men er jo godt mulig han er gått bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lars Johannessen skrev:

Legger inn notisen fra Drammens Tidende 26.1.1956 https://www.nb.no/items/2e15c9760456d6b54634147842006fa2?page=3&searchText="aksel valdemar johansen"

 

image.png.c7d6478334317e9dc6f5ea5187133036.png

 

Lysingen fra 1951 sier at Aksel var fra Degernes, Ruth hushjelp på Gardermoen. Jeg har ikke funnet vielsen, men i og med at  dødsannonsene inneholder de samme barna nevnt så er det neppe tvil om at Aksel f. 1930 og  Ruth f. 3.6.1931 var gifte. Lysingen til Ruth og Arne Karsten i 1964 oppgir at begge var fraskilte, så jeg tenker at det er samme Ruth vi snakker om her. https://media.digitalarkivet.no/view/3267/34

Brukslenke for sidevisning https://www.digitalarkivet.no/kb20060327050254

Takk skal du ha. Ja, da var Ruth Karlsen altså gift minst 3 ganger - i 1956 med Aksel Valdemar Johansen, i 1964 med Arne Karsten Norbeck, og i 1969 med Harry Berntsen. Ruth døde i 2018, jf. dødsannonsen. Jeg har dermed ikke så mye å tilføye foreløpig. Allan er (eller har vært) der ute et eller annet sted. Hvis det er slik at Allan etter all sannsynlighet er Harrys sønn fra et tidligere forhold så kan det da tenkes at han bærer morens navn (hvis vi da ikke finner tidligere ekteskap for Harry, men jeg har ikke funnet noe foreløpig). Trådstarter kan kanskje spore opp barna til Ruth - de bør vel kunne vite noe om Allan? Alternativt høre med Gravferdsetaten i Oslo kommune om hvem som er fester for Harrys grav på Alfaset? Informasjonen er i utgangspunktet taushetsbelagt, men man kan be Gravferdsetaten om å videreformidle at man ønsker kontakt med vedkommende. 

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Takk skal du ha. Ja, da var Ruth Karlsen altså gift minst 3 ganger - i 1956 med Aksel Valdemar Johansen, i 1964 med Arne Karsten Norbeck, og i 1969 med Harry Berntsen. Ruth døde i 2018, jf. dødsannonsen. Jeg har dermed ikke så mye å tilføye foreløpig. Allan er (eller har vært) der ute et eller annet sted. Hvis det er slik at Allan etter all sannsynlighet er Harrys sønn fra et tidligere forhold så kan det da tenkes at han bærer morens navn (hvis vi da ikke finner tidligere ekteskap for Harry, men jeg har ikke funnet noe foreløpig). Trådstarter kan kanskje spore opp barna til Ruth - de bør vel kunne vite noe om Allan? Alternativt høre med Gravferdsetaten i Oslo kommune om hvem som er fester for Harrys grav på Alfaset? Informasjonen er i utgangspunktet taushetsbelagt, men man kan be Gravferdsetaten om å videreformidle at man ønsker kontakt med vedkommende. 

 

DTH

Tusen takk for info,og tusen takk for tips,da skal jeg prøve å finne ut noe videre her😊😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.