Gå til innhold
Arkivverket

Dombøker for tingretter


Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Er det noen planer for å skanne dombøker for tingretter?
F.eks. som listet her fra Toten tingrett  Gha - Dombøker - sivile og offentlige saker (arkivportalen.no) 

 

Jeg klarer bare å finne dombøker (domprotokoller) for høyere rettsinstanser.

 

Domene føres kanskje inn i f.eks ekstrarettsprotokollene, men jeg mener å huske at jeg en gang fant en dom som kun sto i domboka. 
Men, jeg kjenner for lite til praksisen rundt dombøker.....

Endret av Geir Thorud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Geir Thorud skrev:

Er det noen planer for å skanne dombøker for tingretter?
F.eks. som listet her fra Toten tingrett  Gha - Dombøker - sivile og offentlige saker (arkivportalen.no) 

 

Jeg klarer bare å finne dombøker (domprotokoller) for høyere rettsinstanser.

 

Å ikke publiserer disse er vel litt som å publisere en kriminalroman, og utelate siste avsnitt.

 

Til det må vi svare nei. Jeg bygger da på at vi de i 2021-2022 har hatt et større skanningsprosjekt i Statsarkivet i Trondheim, og da var dombøker fra laveste instans ikke inkludert.

 

De dombøkene/domsprotokollene du finner i Digitalarkivet, er i hovedsak arkivmateriale som er skanna fra mikrofilm, kombinert med noen lokale initiativer ved Statsarkivet i Bergen.

 

Du kan gjerne si at "siste avsnitt" mangler i Digitalarkivet. Men i overskuelig framtid vil det "alltid" være noe som mangler i Digitalarkivet. En strategi vil være å prioritere arkivmateriale som gir inngang til saker, slik at man kan sirkle inn hva man trenger å se på lesesalene og på den måten effektivisere lesesalsbesøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Da fikk jeg i alle fall en forklaring på hvorfor det er mer arbeid å publisere "siste kapittel".
Strategien med "inngang til saker" fungerer nok hvis man er veldig interessert i en sak, men jeg tror ikke den vil resultere i så mange flere lesesalbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geir Thorud skrev:

Strategien med "inngang til saker" fungerer nok hvis man er veldig interessert i en sak, men jeg tror ikke den vil resultere i så mange flere lesesalbesøk.

 

Den som i utgangspunktet ikke er motivert for å besøke en lesesal for å finne svar på spørsmålene sine, vil kanskje ikke bli veldig mye mer motivert. Men forskermiljøer har lenge gitt Arkivverket tilbakemeldinger om, at de ønsker prioritering av journaler og registre som gjør det mulig å planlegge og forberede et lesesalsbesøk på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange i dette landet som må investere en dag eller to for å komme seg til en lesesal ... hvis den i det hele tatt er åpen på en dag som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.