Gå til innhold
Arkivverket

Ønske om mulighet til å søke etter blanke felter


Arne Reidar Jullum
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har et ønske om å kunne søke etter blanke feler i Avansert personsøk. Dette for lettere å finne personer. Om en for eksempel ønsker å søke etter en person, for eksempel Ole Olsen som en antar er født ca. 1878, så vil det jo være slik at han kan være blitt far eller giftet seg uten at fødselsår er oppgitt. Om en da for eksempel søker for 1876 - 1880 med litt geografisk begrensning så vil en fange opp mange aktuelle personer. Men ønsker en i tillegg å fange opp personer uten angitt fødselsår, så må en søke uten noe angitt fødselsår å i stedet begrense søket med Hendelsesår. Ønsker en da å dekke perioden fra fødsel til død blir det mange år og ofte svært mange treff hvor fødselsår er oppgitt og er langt utenfor ønsket begrensning.

Det jeg kunne ønske meg er derfor en mulighet til å angi fødselsår som 1876 - 1880 + tomt felt. Det vil si alle som er født mellom 1876 og 1880 pluss alle hvor fødselsår ikke er angitt.

 

Siden det i dåpsprotokollene oftest ikke er angitt etternavn ville det også vært kjekt å ha muligheten for å kunne søke etter Ole Olsen  og samtidig få treff på alle som bare er registrert med fornavnet Ole. Så om det i søkekriteriene ble lagt til et tillegg etter Etternavn som angir at en også skal ta med tomme felt så hadde det vært fint. Dette kan jo også eventuelt løses ved at * angir alle registrerte etternavn mens et tomt felt angir at en kun skal ta med personer som ikke har et registrert etternavn. (En må da søke to ganger for å få med alle Ole Olsen samt alle som bare heter Ole, men en slipper alle andre etternavn og det hjelper mye.)

Tilsvarende kan en også tenke seg en løsning for fødselsår der en * i første fødselsår angir at en skal søke etter alle registrerte fødselsår mens tomt felt angir at en skal søke etter alle uten registrert fødselsår.

 

Hvordan dette eventuelt skal løses i Avansert personsøk overlater jeg til andre å besvare, men jeg håper en løsning kan la seg implementere innen rimelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tenkt meg litt mer om, tror jeg at en løsning der en beholder søkekriteriene som i dag, men innfører ett nytt søkekriterie som gjør det mulig å søke etter kun et tom felt nok er det enkleste. Vil derfor foreslå at en tar i bruk = som søkekriterie. ( Søkekriteriet * betyr jo generelt ett eller flere tall eller bokstaver. Søkekriteriet = kan da få betydningen eksakt lik det som kommer etter likhetstegnet.) Om en da søker etter Fornavn Ole og Etternavn Olsen og deretter etter Fornavn Ole og Etternavn =, så vil en jo få alle som heter Ole Olsen og alle som heter kun Ole.

 

Det samme kriteriet kan også brukes ved årstall. Ved søk etter fødselsår Fra 1876, Til 1880 og deretter Fra =, Til =,  så vil en få alle født fra 1876 til 1880 og alle hvor fødselsår ikke er angitt.

 

Siden * og ingen kriterie i dagens løsning er det samme, så er det antagelig enklere å innføre et nytt kriterie i stedet for å endre på betydningen av *. Dagens forståelse av * er jo også godt innarbeidet hos brukerne av applikasjonen så en endring vil nok virke forvirrende på brukerne.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.