Gå til innhold
Arkivverket

Kildeperiode og hendelsesår blir ikke hensyntatt ved søk?


Bård Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Selv om jeg setter kildeperiode og hendelsperiode så får jeg tusenvis av treff som ligger utenfor disse intervallene.

Det virker ikke som søkemotoren tar hensyn til disse begrensningene?

 

Jeg satte kildeperiode 1830-1850 og hendelsesår 1830-1850, men får opp f.eks. personer født 1894 som gifter seg i 1919...

XX XX XX   Grorud stenhugger Grorud 1919-09-23 brudgom Klokkerbok for Lunner prestegjeld 1933-1945 (0533Q)

 

mvh

Bård Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bård Olsen skrev:

Selv om jeg setter kildeperiode og hendelsperiode så får jeg tusenvis av treff som ligger utenfor disse intervallene.

Det virker ikke som søkemotoren tar hensyn til disse begrensningene?

 

Se informasjonsbanneret øverst på nettsidene: Det er i øyeblikket en feil med alle søk som avgrenser med årstall. Dette skyldes en feil i søkemotoren. Feilen er meldt til leverandøren 26. september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Bård Olsen skrev:

Takk for svar 🙂 Da får jeg vente til det er fikset

 

Rene årstallsfelt fungerer, men fra- og til-filterne fungerer ikke.

 

For å være helt presis, så fungerer fra-filterne, men ikke til-filterne. Det betyr at du i avansert personsøk kan legge inn hendelsesdato fra et bestemt årstall etter ditt behov, og hvis du deretter sorterer treffene etter hendelsesdato, vil du få de ønskede treffene øverst.

 

Men dette er en feil som forvansker søk, så vi håper at leverandøren raskt prioriterer å rette den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring. Jeg skal søke på G* A* G* evt bosted G* med en viss formening om tidsepoke, så da er jeg helt avhengig av å begrense søket på årstall både opp og ned for ikke å ende opp med 50.000 treff 😉

mvh

Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bård Olsen skrev:

Takk for oppklaring. Jeg skal søke på G* A* G* evt bosted G* med en viss formening om tidsepoke, så da er jeg helt avhengig av å begrense søket på årstall både opp og ned for ikke å ende opp med 50.000 treff 😉

 

Ja, problemet blir virkelig alvorlig når du ikke har nok andre søkekriterier å avgrense søket med. Et søk returnerer maksimalt 10000 treff, og om det derfor finnes 50000 treff i databasen, er det ikke sikkert at den dataposten som du ønsker å finne, er med blant de 10000 treffene som vises.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.