Gå til innhold
Arkivverket

Søkemotor


Leif Baardseth
 Del

Recommended Posts

Det er vanskelig å avgrense et søk når jeg søker direkte i rubrikken "Digitalarkivet" I dag søkte jeg slik: Johannes Jensen (f. 1843, Ringsaker)

Resultatet var totalt ubrukelig og jeg fikk opp noe som ikke var til hjelp. Navn jeg ikke hadde bedt om og steder jeg ikke hadde bedt om. Noen som har et godt tips?

Personsøk - Digitalarkivet
 

Endret av Leif Baardseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe tips dessverre, bare en konstatering av det du skriver. Jeg søker f.eks. på Martin født 10.12.1832 og får treff på alle som heter Martin og er født 10.12. fra 1832 og framover. Det ser ikke ut som "Fødselsår - til" fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leif Baardseth skrev:

Det er vanskelig å avgrense et søk når jeg søker direkte i rubrikken "Digitalarkivet" I dag søkte jeg slik: Johannes Jensen (f. 1843, Ringsaker)

Resultatet var totalt ubrukelig og jeg fikk opp noe som ikke var til hjelp. Navn jeg ikke hadde bedt om og steder jeg ikke hadde bedt om. Noen som har et godt tips?

Personsøk - Digitalarkivet

 

5 minutter siden, Øystein Brennsæter skrev:

Ikke noe tips dessverre, bare en konstatering av det du skriver. Jeg søker f.eks. på Martin født 10.12.1832 og får treff på alle som heter Martin og er født 10.12. fra 1832 og framover. Det ser ikke ut som "Fødselsår - til" fungerer.

 

Søket som @Leif Baardseth har utført, er et fritekstsøk hvor du søker på de fem ordene Johannes Jensen f 1843 og Ringsaker. Fritekstsøket finner da fram til poster som inneholder flest mulig av disse ordene, uavhengig av hvilke felt ordene står i. Fritekstsøket skjønner ikke at du mener født 1843, men betrakter f som et frittstående søkeord. Du har ikke skrudd av variantsøket, og søket tar derfor med varianter av søkeordene dine.

 

De høyest rangerte treffene dine er disse: https://www.digitalarkivet.no/nn/search/persons?page=1&s=Johannes Jensen (f. 1843%2C Ringsaker)

 

Den høyest rangerte posten er en post hvor fødselsåret feilaktig er registrert som en del av navnet. Den inneholder søkeordene Johannes, Jonsen (variant av Jensen), f og 1843, altså 4 av de 5 søkeordene. Tilsynelatende er det ingen post i Digitalarkivet som inneholder alle fem søkeordene.

 

Det er riktig som @Øystein Brennsæter skriver, at Digitalarkivets søkefelt med "årstall til" ikke fungerer. Det varsler vi i informasjonsbanneret som ligger øverst på våre nettsider. Men denne feilen slår ikke inn i Baardseths søk, siden dette søket kun benytter et fritekstfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Det gir ei mer oversiktlig treffliste, men samtidig krever du at alle søkeordene må være med, slik at du mister potensielt relevante treff hvor f.eks. fødested ikke er registrert. Det må bli ei avveiing med hensyn til hvordan du ønsker å bruke Digitalarkivet.

 

Når du krever at alle søkeord skal være med, og når du samtidig har ei klar formening om hvilke felt søkeordene bør stå i, er du på vei inn i avansert personsøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eg einig i. Fordeler med enkelt personsøk er at det går litt raskare å skrive, samt at ein kan utføre søk på tvers av felta. F.eks. vil ein då få treff uavhengig av om eit namn er ført som etternamn/slektsnamn eller bustad.

 

Treng ein å spisse søket meir er avansert personsøk, listespesifikt søk eller kjeldespesifikt søk neste steg.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.