Gå til innhold
Arkivverket

Feil med søk som avgrenser med årstall


Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Hei

Øverst på forsiden står nå å lese:

"Det er i øyeblikket en feil med alle søk som avgrenser med årstall. Dette skyldes en feil i søkemotoren. Leverandøren skal ha rettet feilen i neste versjon av søkemotoren."

 

Hva betyr dette egentlig? Betyr dette at leverandøren på et eller annet tidspunkt har tenkt å implementere en ny søkemotor, men ingen vet når?
Eller betyr det noe annet?
Viktigst: Vet arkivverket når dette blir i orden for brukerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker i histreg.no, som henviser til digitalarkivets søkemotor, når jeg rapporterer feil der. Det er ikke bare til-årstall som blir feil. Det er heller ikke mulig å søke på fødselsdato måned og år. 
 

Dessuten lurer jeg på om det finnes mangler i registrene for døde. Det er minst to jeg ikke finner der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Jon Torp skrev:

Betyr dette at leverandøren på et eller annet tidspunkt har tenkt å implementere en ny søkemotor, men ingen vet når?

 

Ikke en ny søkemotor, men en ny versjon av søkemotoren. Leverandøren (Elastic) arbeider med en ny versjon, hvor feilen visstnok er rettet, men så vidt jeg forstår er det en del annet som også skal på plass i den nye versjonen, slik at den ikke er klar til utrulling ennå. Og vi har ikke sett noen dato.

 

32 minutter siden, Jon Torp skrev:

Vet arkivverket når dette blir i orden for brukerne?

 

Ergo: Nei, dessverre.

 

PS: Det finnes flere tråder med spørsmål om dette allerede. Der er det kommentert at søkemotoren Elasticsearch fra Elastic er et dårlig kjøp og følgelig dårlig anvendelse av statens penger. En saksopplysning i den anledning er at Elasticsearch er gratis og ikke koster Arkivverket eller staten noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kari Larsen skrev:

Jeg søker i histreg.no, som henviser til digitalarkivets søkemotor, når jeg rapporterer feil der. Det er ikke bare til-årstall som blir feil. Det er heller ikke mulig å søke på fødselsdato måned og år.

 

histreg.no lager søkeskjemaene sine selv, så hvis det er noe som ikke går an å søke på i histreg.no, må du ta det opp med dem.

 

23 minutter siden, Kari Larsen skrev:

Dessuten lurer jeg på om det finnes mangler i registrene for døde. Det er minst to jeg ikke finner der. 

 

Det er fint om du spørsmål som går helt utenfor det opprinnelige temaet, stilles separat i en ny tråd. Men, ja: Det er ikke alle kirkebøker som er søkbare i Digitalarkivet.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og det er jo ikke lett å reklamere på noe som er gratis........

 

Takk for oppklaring. Regner med at dere går ut med en dato når dere får en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2022 den 15.52, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Ikke en ny søkemotor, men en ny versjon av søkemotoren. Leverandøren (Elastic) arbeider med en ny versjon, hvor feilen visstnok er rettet, men så vidt jeg forstår er det en del annet som også skal på plass i den nye versjonen, slik at den ikke er klar til utrulling ennå. Og vi har ikke sett noen dato.

 

 

Ergo: Nei, dessverre.

 

PS: Det finnes flere tråder med spørsmål om dette allerede. Der er det kommentert at søkemotoren Elasticsearch fra Elastic er et dårlig kjøp og følgelig dårlig anvendelse av statens penger. En saksopplysning i den anledning er at Elasticsearch er gratis og ikke koster Arkivverket eller staten noe.

Vil denne pågående feilen, som har en ukjent sluttdato, aspirere Arkivverket til å endre sin innkjøpsstrategi mht programvare? Når man har sluppet unna å betale for varen, så kan man jo heller ikke kreve at feilvaren blir reparert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.