Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Henriette Christiane Christiansen f. 1858 etter folketellingen 1910 som sier hun oppholdt seg i Enkøping i Sverige


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Nok et medlem av Christiansen familien sette grå hår på hodet mitt.

 

Henriette Christiane ble født 05.03.1858 i Trondheim, og foreldrene var Christian Johannes Wilhelm Christiansen 1811-1880 og hustru Inger Christine 1823-1896.

 

Ved folketellingen i 1910 finner jeg henne i Kviteseid, Telemark sammen med broren Christian f. 1856. Han døde i Kviteseid 15.12.1910 hvor han var Apoteker. 

Samme sted finner jeg også nevøen Wilhelm som var sønn til deres bror John Christiansen.

 

002 Henriette Christiansen - 0019 Byggetuft Apotek - 006 Kyrkjebø - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 0829 Kviteseid herred - Digitalarkivet

 

Dessverre har det ikke lykkes meg å finne ut hvor det ble av Henriette etter 1910. Jeg vil jo anta at hun dro fra Kviteseid etter brorens død. Det kom vel en annen Apoteker i hans sted.

 

Klarer noen å finne ut hvor hun ble av og hvor hun døde? Kanskje dro hun til Oslo, eller tilbake til Trondheim hvor hun var født.

 

Jeg ble gjort oppmerksom på at det i 1910 tellingen var oppgitt at hun oppholdt seg i Enkøping i Sverige. Er det mulig å finne henne igjen der borte?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Matthias.

Det klarte jeg faktisk å overse.

Det var en uventet opplysning. Da får jeg rette søkelyset den veien å se om det dukker opp noen svar.

Mange takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune Thorstensen changed the title to Hvor ble det av Henriette Christiane Christiansen f. 1858 etter folketellingen 1910 som sier hun oppholdt seg i Enkøping i Sverige
På 1.11.2022 den 20.05, Rune Thorstensen skrev:

Hei Matthias.

Det klarte jeg faktisk å overse.

Det var en uventet opplysning. Da får jeg rette søkelyset den veien å se om det dukker opp noen svar.

Mange takk for hjelpen.

Det er ikke utenkelig at hun bare var på en kort tur/reise.

Det sto ofte merknader hvis folk ikke var hjemme under folketellingen.

(Så kan vi jo lure på hva hun gjorde der ...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Lars.

Petra, Henriette og Johan var søsken av den avdøde. Marie Nagel var gift med Johan.

Det kan selvsagt være at Henriette bare var en liten tur i Sverige, men vi får vel neppe vite hva hun gjorde der.

Da har du løst problemet for meg ser jeg. Hun døde året etter sin bror.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Mange takk Lars.

Petra, Henriette og Johan var søsken av den avdøde. Marie Nagel var gift med Johan.

Det kan selvsagt være at Henriette bare var en liten tur i Sverige, men vi får vel neppe vite hva hun gjorde der.

Problemet er at jeg ikke klarer å finne Henriette igjen etter 1910.

Men Carsten fant henne i Trondheim?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg hadde problemer med å få med meg alle innleggene på telefonen.

Da skal dere ha takk begge to, både du Lars og Carsten.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.