Gå til innhold
Arkivverket

Ingen visning av scannet dokument på iPhone/iPad


Egil Cork-Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei ser at enkelte dokumenter som er scannet ikke fremkommer på iPhone iOS 16.1/iPad iPadOS 16.1 hverken i Safari eller Chrome nettleser, men fungerer på iMac macOS Ventura 13 (22A380)

 

Har mange eksempler, men vedlegger denne:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000034547738

Gamlebyen prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10884/F/Fa/L0010:

Ministerialbok nr. 10, 1895-1935, s. 205

 

Brukslenke for sidevisning:

https://www.digitalarkivet.no/kb10040906301211

 

Lenke for mediavisning URL:

https://media.digitalarkivet.no/view/25778/210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi får håpe Arkivverkets IT-folk finner ut av dette for oss..

 

Jeg korrekturleser AMF-transkriberinger og har kirkeboksiden åpen på iPad mens jeg har regnearket på laptop. Nå har jeg akkurat lastet ned oppdateringen 15.7.1 til nettbrettet. For at jeg ikke skal miste muligheten til å ha kirkeboksiden tilgjengelig på iPaden, kommer jeg til å vente med å installere oppdateringen til versjon IPADOS 16, for en kan ikke ‘angre’ (tilbakestille) disse oppdateringene, slik en kan med Windowsoppdateringer.

 

Til andre som driver med korrekturlesing og gjør det på samme måte som jeg:

 

Endre innstilling for automatisk oppdatering til KUN NEDLASTING.

 

 

CC4392FD-7305-4286-9F6D-E9186AE8B54F.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre utviklere er gjort oppmerksomme på problemet.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Våre utviklere har nå klart å analysere problemet. Det ser ut til å være avgrenset til bildefiler med en bestemt fargeprofil (OS12000_oG), som ikke fungerer i Safari på iOS 16. Da den samme fargeprofilen fungerer fint i Safari på macOS, kan det ikke dreie seg om bevisst valg fra Apple om ikke å støtte fargeprofilen, så vår vurdering er at det må dreie seg om en bug i Safari på iOS 16, som formodentlig vil bli rettet av Apple.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
9 timer siden, Egil Cork-Larsen skrev:

Litt rart at det virker sporadisk og ikke konsekvent på alle bildefiler?

 

Den nevnte fargeprofilen er knyttet til en bestemt type skannere, så feilen rammer bildefiler produsert med disse skannerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian Hunskaar (Arkivverket)

 

I går snakket jeg med Apple kundestøtte med skjermdeling, så han jeg snakket med kunne lese denne tråden. Han opprettet en sak på det beskrevne problemet. (Saks-ID: 101916894567)

 

For å få oppmerksomhet om dette, er det en fordel om flere kan melde fra om det samme på 

apple.com/feedback

 

Her er min beskrivelse lagt inn og sendt på dette tilbakemeldingsskjemaet:

 

 

I transcribe church books for The National Archives in Norway as one of many volontaires. I have the church book open on my iPad and write in MS Excel on my laptop.

 

Since november 2022 there has been impossible to show some church book pages on iPad (and iPhone) for those who have implemented the 16.x updates.

 

The developers at the National Archives have found that the browser (Safari and Crome) lack support for certain picture files. (OS12000_oG) The error does not occur in MacIOS, only IOS 16.x on pad and phone.

 

See forum answer here: https://forum.arkivverket.no/topic/308533-ingen-visning-av-scannet-dokument-på-iphoneipad/#comment-2463238

 

 

I have advised my fellow volontaires NOT to update their iPads while waiting for Apple to fix this we experience being a bug in Safari. (Maks lengde på innlegg nådd.)

 

 

Jeg håper Arkivverket har gitt Apple beskjed og at flere enn meg også kan gi Apple beskjed ved dette skjemaet, slik at feilen kan bli fikset.

 

 

Til @Egil Cork-Larsen

 

og andre som har oppdatert til IOS 16.x:

 

Vær så snill å gi beskjed her om det retter seg og kirkeboksiden igjen vises. 

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

@Kristian Hunskaar (Arkivverket)

 

[...]

 

Jeg håper Arkivverket har gitt Apple beskjed og at flere enn meg også kan gi Apple beskjed ved dette skjemaet, slik at feilen kan bli fikset.

 

Jeg kjenner ikke til at Arkivverket har foretatt seg noe overfor Apple, så langt. Jeg har nå formidlet saken og ditt initiativ i relevante kretser i Arkivverket, og så vil kanskje også Arkivverket rette en henvendelse til Apple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det noen oppdatering i denne saken?
Jeg finner ikke samme problem beskrevet noe annet sted, noe som sier meg at det kan være andre og/eller flere årsaker som ligger bak enn de beskrevne, og dermed forhåpentligvis også andre løsninger enn å få Apple til å endre displaymulighetene for alle enheter som kjører iOS 16. 

 

 

(Jeg hadde iOS 16 på i alle fall én av mine ipads før problemet oppstod, mulig jeg var heldig med søkene i denne perioden?) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2.3.2023 den 13.06, Egil Cork-Larsen skrev:

Fremdeles det samme, ref. min sarttråd.

Så rart at denne feilen vedvarer, og at den ikke skaper problemer andre steder? Det er jo en del millioner folk rundt om som bruker samme hardware og/eller software, med eller uten oppdateringer, uten at det rapporteres om samme feil? Jeg tror nesten aldri jeg har hørt om at Apple plutselig gjør en endring som får slike konsekvenser før, og om det skulle skje, så pleier det å løses ved første oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ser at denne saken ble startet for ca et halvt år siden. Jeg har iPhone 11 Pro og har Chrome som standard nettleser og får dermed ikke opp enkelte scannede sider slik som det tidligere er beskrevet. 
 

Har det vært noen videre dialog mellom Arkivverket og Apple?

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...

@Anne-Lise Hansen Har du fått noe svar fra Apple på henvendelsen din?
Merkelig at problemet fremdeles ikke er løst. Det sier meg at det kanskje ikke er et problem som berører ipadbrukere over hele verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det ventet jeg heller ikke. Hos Apple ga personen jeg snakket med uttrykk for at det ville hjelpe om flere meldte fra til dem om dette problemet.. 

 

På 20.1.2023 den 20.31, Anne-Lise Hansen skrev:

For å få oppmerksomhet om dette, er det en fordel om flere kan melde fra om det samme på 

apple.com/feedback

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Ingen bedring med ver. 17.1.1 på iPad heller.. 🥺

 

Sendte purring til Apple i dag vedrørende saken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er ikke bare i Safari problemet oppstår. Verken nettlesere som Crome, Opera, MS Edge, Duck Duck go viser disse bildefilene på iPad. (ver. 17.1.2)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Like håpefull for hver oppdatering, men nei, iOS versjon 17.3 gjør ingen forskjell… 🥺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tidslinja i dette "problemet" kan tyde på at dette ikkje er nokon bug, men snarare ein "feature" i nyare versjonar av iOS, iPadOS og macOS. Eg trur alle versjonar av desse operativsystema som er laga for Apple sine eigne prosessorer ("Apple Silicon") er berørte. Litt forskning på heimefronten plasserer som, @Kristian Hunskaar (Arkivverket) er inne på, årsaken i fargeprofilen OS12000_oG. Det han og IT-folka til Arkivverket ikke seier noko om er at denne fargeprofilen enkelt kan fjernast frå dei berørte biletfilene.

 

Eit lite eksperiment på søndagsføremiddagen:

 

1) Lasta ned ei biletfil eg veit har den omtala fargeprofilen (https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-ma10051012150437.jpg) vha Chrome

2) Opnar biletet i Safari, resultatet er ei blank side

3) Fjernar OS12000_oG frå biletet vha exiftool (https://exiftool.org) : exiftool -ICC_Profile= URN_NBN_no-a1450-ma10051012150437.jpg

4) Opnar biletet på nytt i Safari - og voila! Der har vi biletet utan fargeprofil. 

1994102162_Screenshot2024-02-18at11_44_17.png.98994b2d0be85a572934d6a6e17266c5.png

 

Så er vi ved det interessante spørsmålet: Skal vi satse på at Apple hiver inn støtte for fargeprofilen til ein scanner som truleg er ute av marknaden for lenge sidan? Eller krysser vi fingrane for handling frå Arkivverket? For eigen del trur eg det siste er å foretrekke, for kven veit kor lenge Chrome, Edge og andre nettlesarar aksepterer denne utdaterte fargeprofilen?

Endret av Thore Senneset
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2024 den 11.48, Thore Senneset skrev:

Det han og IT-folka til Arkivverket ikke seier noko om er at denne fargeprofilen enkelt kan fjernast frå dei berørte biletfilene.

 

Takk for innlegget! Dette er utenfor mitt kompetansefelt, men jeg videreformidler internt, og så håper jeg at Arkivverket kan komme tilbake med si vurdering om ikke altfor lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Enten har Arkivverket gjort noko eller så kom "fix'en" med siste versjon av macOS (14.4 (23E214)) og siste versjon av iPadOS (17.4 (21E219)). Desse versjonene blei tilgjengelege for installasjon tidlegare denne veka.

 

Eg har i alle fall ikkje dette problemet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.