Gå til innhold
Arkivverket

Feil i søkerutinene


Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Det er endelig mulig å søke på årstall! Men det er så mye annet som er feil!

1. Velger jeg søk på kjønnet K, får jeg kun dem som er fanger og har kjønn f!

2. Søker jeg på navnet Johanne, får jeg med både Johan og Johannes

3. Søker jeg på Anne og kjønn K får jeg treff på fanger med kjønn f og navn Marianne og Johanne

4. Jeg får heller ikke rett treff når jeg søker på en eksakt fødselsdato!

 

Dette er veldig frustrerende! 

 

Når det gjelder registrering av kjønn, ser jeg også kjønn u og mange Kari og Anne som har feil kjønn. Det må vel kunne ryddes litt i dette?

Jeg lurer også på hvorfor det er mange avdøde (siste 10 år) som jeg ikke finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kari Larsen skrev:

Unnskyld meg! Jeg søkte i histreg.no. De hevder de bruker DAs søkerutiner. Men det stemmer kanskje ikke helt?

 

På denne sida (https://histreg.no/index.php/manual) skriver Histreg (mine uthevinger): Her søkes det i hele Digitalarkivet, Digitalpensjonatet, Fanger.no og avisdatabasen med tilnærmet samme søkefunksjon som i Digitalarkivet.

 

Dette betyr at Histreg har laget en søkefunksjon som er tilnærmet lik Digitalarkivets søkefunksjon, men det er fremdeles Histregs egen søkefunksjon. Hvis det er feil i Histregs søkefunksjon, må du ta det opp med Histreg. Er det feil i dataene som Histreg henter fra Digitalarkivet, er imidlertid Arkivverket rett adressat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Takk for info!

Da ser dere kanskje litt på åpenbare feilkoder på kjønn. Det skal vel bare være k, m og u?

 

Og så lurer jeg på hvorfor mange avdøde etter år 2000 synes å mangle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kari Larsen skrev:

Da ser dere kanskje litt på åpenbare feilkoder på kjønn. Det skal vel bare være k, m og u?

 

Jeg arbeider ikke med søkbare data, så jeg må forutsette at en av mine kollegaer svarer deg her. Men jeg vil anta at mange - kanskje de fleste - av feilene kommer fra AMF-dataene, og da vil de bli rettet ved korrekturlesing, kirkebokliste for kirkebokliste.

 

9 minutter siden, Kari Larsen skrev:

Og så lurer jeg på hvorfor mange avdøde etter år 2000 synes å mangle. 

 

Det er oppgitt i kildens dokumentasjon at det mangler ca. 8000 personer for perioden 1997-2014 i de grunnlagsdataene Arkivverket har mottatt, tilsynelatende uten at vi har noen nærmere forklaring på det. Se https://www.digitalarkivet.no/source/108008/documentation/4103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at Kjønn i kirkebøkene skal bestemme kjønn til f. eks faddere? Altså: Er alle fadderne til ei jente kvinner? Eller kan man gjette faddernes kjønn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kari Larsen skrev:

Vil det si at Kjønn i kirkebøkene skal bestemme kjønn til f. eks faddere? Altså: Er alle fadderne til ei jente kvinner? Eller kan man gjette faddernes kjønn?

 

Faddere til et barn er både menn og kvinner. 

På Digitalarkivet et det mange personer som er registrert uten kjønn også. Personlig bruker jeg aldri kjønn i søk da det gir ikke så gode resultater. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.