Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av Gjertine Kringstads foreldre


Marcus Garberg
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg kunne trengt hjelp til å tyde hvem foreldrene til Gjertine Kringstad er. Jeg har to scannede dokumenter hvor dette er oppgitt.

 

Kilde 1:

https://media.digitalarkivet.no/view/6419/122 

(se linje 9)

 

Kilde 2: 

https://media.digitalarkivet.no/view/17152/11

(se linje 5)

 

I denne kilden gifter Gjertine Kringstad seg med Ole Knudsen Garberg, og faren til Ole heter også Ole Knudsen Garberg. Her klarer jeg ikke tolke hva som står i feltet for brudens far. 

 

Håper det er noen som kan hjelpe her!

 

Beste hilsen,

Marcus Garberg

Endret av Marcus Garberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser det samme som Asbjørg på kilde 1.

 

Når det gjelder kilde 2. er det kun de som har betalt for tilgang til  MH som kan åpne lenken.

Det er ikke alle her som liker MH.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Når det gjelder kilde 2. er det kun de som har betalt for tilgang til  MH som kan åpne lenken.

Det er ikke alle her som liker MH.

 

Dersom det er ei norsk kyrkjebok, er ho vel på DA også?  (og kvifor betale MH for det?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marcus Garberg skrev:

I denne kilden gifter Gjertine Kringstad seg med Ole Knudsen Garberg, og faren til Ole heter også Ole Knudsen Garberg. Her klarer jeg ikke tolke hva som står i feltet for brudens far.

"Handelsborger Lars Pedersen Kr??" (det skal mykje velvilje til for å lese "Kringstad" her, men det er kanskje det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett skudd i blinde.

Kilde 1 med litt velvilje het faren  Lars Knu(dsen) ( Jeg førstørret og bearbeidet navnet på photoshop)

FT 1885 var det en Lars Knudsen i Kristiansund.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053299010777

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dere! Dette hjelper meg videre. Jeg er helt ny i gamet, og dette er så vanvittig spennende. 

 

Gjertine Kringstad var født "uekte" og ble pleiebarn kort tid etter fødselen. Jeg har enda ikke klart å finne ut av hvorfor, men historien tyder kanskje på at hun var barn av tatere/omreisende.

 

Ønsker alle en riktig god helg!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.