Gå til innhold
Arkivverket

Beskrivelse av grenser fra 1811.


Viktoria Wettergreen
 Del

Recommended Posts

Et forsøk:

 

01 Jeg underskrevne Peter Larsen

02  Høvig giør herved bekiendt: at have solgt og af-

03 hændet , ligesom jeg herved sælger, skiøder og overdrager til Hr. (??)

04 Marcus Pløen følgende Jordstykker af min eiende Gaard østre Høvig i Bæ-

05 rum. – sc: Det stykke Jord som gaaer Sydvest fra vestre Høvigs Hauge langsefter

06 den nys anlagde Vey til høyere Side. Den Jord med Træer som gaaer fra

07 den høyere Side af den nys anlagde Vey tilligemed et Stykke Skov Mark ve-

08 sten for det saakaldte Heste Enget der er vestre Høvig tilhørende, og hvilket Styk-

09 ke for sig selv er indhegnet eftter Overeenskommelse, samt endeligen den

10 Biergknap(?), hvorpaa vestre Høvigs forrige Ejer med mit Samtykke haver

11 opført en Smide tæt ved Indgangen til vestre Høvig. Og endeligen et Styk-

12 ke Jord grændsende mod Nordost og beliggende ved Siden af vestre Høvigs Hauge

13 17 Alen bredt for oven og neden 17 Alen norden for den gamle Hauge til

14 vestre Høvig og i Nordvestre Kant derfra 12 Alen bredt og 78 Alen langt –

15 paa følgende Vilkaar: 1. At Kiøberen Hr. Marcus Pløen betaler (??)

16 1000rd. 2. At Hr. Pløen eller eftterkommende Ejere af vestre Høvig

 

[ny side]

 

01 ??ndigen og aarligen betaler 1rd skriver En Rigsdaler til mig eller eftterkom-

02 mende Eiere af vestre Høvig imod at jeg og Efterkommere ligesom forhen udre[der]

03 alle Kongelige eller offentlige Skatter og Onera(?) som alt ere eller herefter vord[e]

04 paabudne af disse Jordstykker, da disse afstaaede Jordstykker ere af Værdi og i

05 Forhold til østre Høvigs Ejendeele saa ubetydelige at de ey kan ansettes til nogen

06 Vis og bestemt Skyld, der kunde fradrages hvad østre Høvig er skyldsat for. – 3. At saa

07 vel Hr. Pløen og eftterkommende Ejere af vestre Høvig, som ogsaa jeg og eftterkomme[nde]

08 Ejere af østre Høvig uformeent skal benytte os af de i dette Aar af vestre Høvigs Eje[r]

09 Hr. Lars Clausen over Jorderne, i Særdeleshed over mit læhde(?)-Jorde, anlagde nye

10 Veye til og fra vore Jorder og Marker, alt saaledes som det imellem os er aftalt og som

11 er nødvendigt fordi begge Gaarders Jord ligger imellem hinanden. – Da nu Kiøber[en]

12 Hr. Marcus Pløen haver betalt mig Kiøbesummen 1000rd skriver Et Tusinde Rigsdaler, saa

13 skal fornævnte Jordstykker med de derpaa staaende Træer hereftter tilhøre Hr. Marcus [Pløen og]

14 [hans] Arvinger som hans Odel og Ejendom, der i Følge Forordningen af 5te April Dette Aar [??]

15 §(?) herved sælges ham og Arvinger Odelsfrit eller saaledes at samme af mig eller Ar

16 vinger ej skal %-% kunne paa Grund af Odel indtales fra ham, Arvinger eller eftter-

17 kommende Ejere af vestre Høvig. – At der om denne Handel ingen skriftllig Contract

18 imellem os haver været oprettet blive herved i Overeensstemmelse med Anordningen [??]

19 eftterskrevet. – Til Bekræftelse under min Haand og Segl, samt 2de Vitterligheds Vidner[s]

20 Underskiftt. – Høvig den 24 Julii 1811 – Peter Larsen med paaholden Pen. – Marcus

21 Pløen. –

 

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Even Stormoen skrev:

Et forsøk:

 

01 Jeg underskrevne Peter Larsen

02  Høvig giør herved bekiendt: at have solgt og af-

03 hændet , ligesom jeg herved sælger, skiøder og overdrager til Hr. (??)

04 Marcus Pløen følgende Jordstykker af min eiende Gaard østre Høvig i Bæ-

05 rum. – sc: Det stykke Jord som gaaer Sydvest fra vestre Høvigs Hauge langsefter

06 den nys anlagde Vey til høyere Side. Den Jord med Træer som gaaer fra

07 den høyere Side af den nys anlagde Vey tilligemed et Stykke Skov Mark ve-

08 sten for det saakaldte Heste Enget der er vestre Høvig tilhørende, og hvilket Styk-

09 ke for sig selv er indhegnet eftter Overeenskommelse, samt endeligen den

10 Biergknap(?), hvorpaa vestre Høvigs forrige Ejer med mit Samtykke haver

11 opført en Smide tæt ved Indgangen til vestre Høvig. Og endeligen et Styk-

12 ke Jord grændsende mod Nordost og beliggende ved Siden af vestre Høvigs Hauge

13 17 Alen bredt for oven og neden 17 Alen norden for den gamle Hauge til

14 vestre Høvig og i Nordvestre Kant derfra 12 Alen bredt og 78 Alen langt –

15 paa følgende Vilkaar: 1. At Kiøberen Hr. Marcus Pløen betaler (??)

16 1000rd. 2. At Hr. Pløen eller eftterkommende Ejere af vestre Høvig

 

[ny side]

 

01 ??ndigen og aarligen betaler 1rd skriver En Rigsdaler til mig eller eftterkom-

02 mende Eiere af vestre Høvig imod at jeg og Efterkommere ligesom forhen udre[der]

03 alle Kongelige eller offentlige Skatter og Onera(?) som alt ere eller herefter vord[e]

04 paabudne af disse Jordstykker, da disse afstaaede Jordstykker ere af Værdi og i

05 Forhold til østre Høvigs Ejendeele saa ubetydelige at de ey kan ansettes til nogen

06 Vis og bestemt Skyld, der kunde fradrages hvad østre Høvig er skyldsat for. – 3. At saa

07 vel Hr. Pløen og eftterkommende Ejere af vestre Høvig, som ogsaa jeg og eftterkomme[nde]

08 Ejere af østre Høvig uformeent skal benytte os af de i dette Aar af vestre Høvigs Eje[r]

09 Hr. Lars Clausen over Jorderne, i Særdeleshed over mit læhde(?)-Jorde, anlagde nye

10 Veye til og fra vore Jorder og Marker, alt saaledes som det imellem os er aftalt og som

11 er nødvendigt fordi begge Gaarders Jord ligger imellem hinanden. – Da nu Kiøber[en]

12 Hr. Marcus Pløen haver betalt mig Kiøbesummen 1000rd skriver Et Tusinde Rigsdaler, saa

13 skal fornævnte Jordstykker med de derpaa staaende Træer hereftter tilhøre Hr. Marcus [Pløen og]

14 [hans] Arvinger som hans Odel og Ejendom, der i Følge Forordningen af 5te April Dette Aar [??]

15 §(?) herved sælges ham og Arvinger Odelsfrit eller saaledes at samme af mig eller Ar

16 vinger ej skal %-% kunne paa Grund af Odel indtales fra ham, Arvinger eller eftter-

17 kommende Ejere af vestre Høvig. – At der om denne Handel ingen skriftllig Contract

18 imellem os haver været oprettet blive herved i Overeensstemmelse med Anordningen [??]

19 eftterskrevet. – Til Bekræftelse under min Haand og Segl, samt 2de Vitterligheds Vidner[s]

20 Underskiftt. – Høvig den 24 Julii 1811 – Peter Larsen med paaholden Pen. – Marcus

21 Pløen. –

 

 

Mvh

Tusen tusen takk igjen! Utrolig nyttig ! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.