Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dokument


Liv Karin Flolid Lien
 Del

Recommended Posts

Eg er ikkje Arkivverket, men lell...

 

"stigten" = stiftet = bispedømmet.

Ved reformasjonen var bispedømme-godset kverrsett av kongen.

I rekneskap frå 1600-talet er landskyld og andre inntekter av dette godset ført saman med krungodset.

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjeld vel 1600-talet...(?)  Det ville kanskje hjelpe med eit døme eller fleire.

 

I lensrekneskapa finn du rekneskap over landskyld (årleg), bygselavgifter (førstebygsel, ny brukar) og tredjeårstake. Landskyld er gjerne ført som eige rekneskap.

Overskrift i arkivet kan vere noko slikt som "Jordebok", "Landskyld", mfl.  Første- og tredjeårs bygsel kan stå under futerekneskap eller noko sånt. 

 

Det kan stå eigne lister for "kronens jorder/landskyld" og "stigtens ...."; eller ført felles "Kronens og stigtens ...". I det siste tilfellet vert

det ikkje noko skilje mellom krungods og stiftsgods.  I praksis var det heller ingen skilnad. Kongen tok inntektene.

 

Overskriftene kan ymse litt, først med futen (eller fullmektigen) som førte rekneskapen, og så med arkivaren som laga overskrifter i arkivkatalogen.

 

Etter ca. 1660 står rekneskapa under Stiftamtsstove-rekneskap. Men då hadde kongen avhenda det aller meste av godset likevel.

 

 

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Liv Karin Flolid Lien skrev:

Eg meinte før reformasjonen, r kruna konfiskerte. Kva gardar i Gula skipreide som høyrde til bispedømmet.

Gulen er vel (Nord-)Hordaland.

Eg kjenner ikkje til om det finst jordebøker for bispen i Bergen (som kunne svare til Olav Engelbrektsson si for Nidaros og Jon Raude si for Oslo).

Dersom futen har ført bygselinntekter (landskyld) i eigne lister for stiftsgods og for krungods (eg har sett slike lister for Sogn) i Lensrekneskapa kring /etter 1600, kan det vere

den beste tilnærminga du kan finne. Det var truleg få status-endringar det første hundreåret etter reformasjonen (det kan ha vore makebyte som ikkje er dokumentert).

Dersom han har ført dei i ei felles liste (som eg trur er nokså konsekvent for Sunnmøre), får du kanskje ikkje noko svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takkar for gode svar.  

Eg har eit lite spørsmål til: Landsskylda på garden er betalt i smør og malt.

 

Eg finn at malt er laga av korn, men korleis vart det produsert vidare?

 

Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.